• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15695
+
-

مخالفت با انتقال آب خزر و خلیج‌فارس موافقت با انتقال آب دریای عمان

گزارش2
مخالفت با انتقال آب خزر و خلیج‌فارس موافقت با انتقال آب دریای عمان

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید براینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقال آب را آخرین گزینه برای مقابله با بحران کم آبی می‌داند، گفت: باید دقت کنیم که هر دریایی شرایط خاص خود را دارد. به همین علت ما به انتقال آب دریای خزر و خلیج‌فارس نه گفتیم؛ اما دریای عمان به‌خصوص شمال شرقی آن شرایط متفاوتی دارد؛ به همین دلیل سازمان محیط‌زیست با انتقال آب دریای عمان موافق است.

پروین فرشچی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت مطالعات انتقال آب دریای عمان از احتمال اجرای این طرح از یک سال آینده خبر داد و گفت: این طرح با هدف انتقال آب به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی در دست بررسی است.

 او تصریح کرد: اگرچه کم‌آبی و بی‌آبی در 3 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی بیداد می‌کند اما سیستان و بلوچستان به‌دلیل مجاورت با دریای عمان باید در اولویت آبرسانی قرار گیرد.

فرشچی درباره ضرورت انتقال آب دریای عمان گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا 3سال آینده استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی حتما به منابع آبی نیاز دارند و اجرای طرح انتقال آب ضروری است.



برای تأمین آب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی جز انتقال آب، چاره‌ای نداریم

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این موضوع که تعدادی از کارشناسان با گزینه انتقال آب مخالفند، گفت: عمق دریای عمان خیلی زیاد است و شرایط آن با وضعیت بسته دریای خزر و نیمه‌بسته خلیج‌فارس متفاوت است. دریای عمان علاوه بر عمق بالا با اقیانوس هند ارتباط دارد ؛ ضمن اینکه برای جبران خشکی این سه استان و جلوگیری از نابودی آنها چاره دیگری جز انتقال آب وجود ندارد چون این استان‌ها نه آب زیرزمینی دارند و نه می‌توان به بارش‌های این منطقه امیدوار بود.



مصارف آب انتقالی از دریای عمان

وی در پاسخ به این پرسش که آب انتقالی از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی در چه زمینه‌هایی مصرف می‌شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی، آب منتقل شده در درجه اول برای مصارف شرب و پس از آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود.

به گفته فرشچی، میزان آب مورد نیاز برای انتقال در دست مطالعه است همچنین مسائلی مثل عمق و روش آبگیری، نوع تکنولوژی آب‌شیرین‌کن و محل استقرار آن، مسیر انتقال آب و محل بازگرداندن تلخ‌آبه‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد که در دست انجام است و حدود 6 ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

 فرشچی یادآور شد: حدود 5 ماه بعد از پایان مطالعات کار انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی آغاز خواهد شد البته همزمان با مطالعات، تجهیزات وارد و کارهای مقدماتی انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به انتقال آب دریای عمان را آب منطقه‌ای 3 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و به‌ویژه خراسان رضوی انجام می‌دهند، تأکید کرد: مطالعات باید انجام شود و تا قبل از ارائه نتایج کلیه مطالعات نمی‌توان در این‌باره نظر قطعی داد. سازمان حفاظت محیط‌زیست بدون گزارش‌های ارزیابی ریسک و ارزیابی زیست‌محیطی با اجرای طرح موافقت نخواهد کرد و تنها در شرایطی که نتایج مطالعات مطابق با خواسته‌های محیط‌زیست باشد، با آن موافقت می‌شود.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با اینکه در مورد انتقال آب از دریای عمان چاره دیگری نداریم اما شرط و شروط بسیاری برای ارائه مجوز انتقال آب گذاشته شده است و معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست بر تمام جزئیات کارهای محیط‌زیستی با جدیت نظارت خواهد داشت البته دستگاه‌های مجری انتقال آب هم به‌دلیل سرمایه‌گذاری کلانی که در جریان اجرای این طرح دارند، خودشان را مجاب کرده‌اند که تمام مراحل توسعه را با محیط‌زیست جلو ببرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید