• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156876
+
-

بازگشت به وین؛ شاید خیلی نزدیک

امیرعبداللهیان: اگر امروز طرف آمریکایی 2مطالبه ما را پاسخ بدهد، فردا آماده حضور در وین هستیم

‌سفر اخیر وزیر امورخارجه کشورمان به مسکو و رایزنی‌های برجامی انجام‌شده طی آن، بازتاب وسیعی در محافل خبری و سیاسی جهان داشت و پایانی بود بر فضاسازی طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکا که تلاش می‌کردند مسئولیت تعلل خود در زمینه تصمیم‌گیری برای موضوع‌های باقیمانده را متوجه روسیه کنند. اکنون اما به‌نظر می‌رسد امیدها برای گره‌گشایی هرچه سریع‌تر از مذاکرات هسته‌ای در وین افزایش یافته ‌است.
 به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جشن دیپلماتیک نوروز 1401 که با حضور سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران برگزار شدگفت:   اگر امروز طرف آمریکایی 2مطالبه باقیمانده ما را محقق کند، فردا آماده حضور در وین خواهیم بود. وی همچنین بیان کرد: در گفت‌وگوها در روسیه علاوه بر بحث اوکراین، مذاکرات وین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه در بخشی از افکار عمومی در ایران برداشت شده بود که طرف روس به نوعی هرگونه توافق احتمالی ما در مذاکرات وین را در موضوع تحولات اوکراین به گروگان گرفته، روشن‌شدن این مسئله برای ما اهمیت داشت. در جریان مذاکرات، روسیه اطمینان داد که هیچ ارتباطی برای این دو موضوع قائل نیست و هر زمانی ایران مطالباتش محقق شود و به نقطه توافق برسیم، در کوتاه‌ترین زمان آماده هستیم توافق در چارچوب کمیسیون مشترک ذیل برجام صورت گیرد.  او درباره اینکه آیا به توافق نهایی نزدیک‌تر شده‌ایم، افزود: ما 4موضوع را به‌عنوان خط قرمز در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم. از این 4موضوع در3هفته گذشته 2موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم، ولی 2موضوع همچنان باقی مانده؛ ازجمله موضوع تضمین اقتصادی. امروز با همکارم آقای دکتر باقری گفت‌وگو داشتم از طریق نان پیپر و انریکه مورا به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهیم و هر زمان به نقطه توافق در این دو موضوع و خط قرمز باقیمانده نزدیک شویم، تیم ما و دکتر باقری در وین حضور خواهند یافت. اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل 2موضوع باقی‌مانده داشته باشد، آماده هستیم در نخستین فرصت با حضور وزرا در وین جمع‌بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم، اما اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است و اینکه آیا ابراز وجود حسن نیت در طرف آمریکایی و نزد آقای جو بایدن موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد یا نه، بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد. اگر امروز طرف آمریکایی 2مطالبه باقیمانده ما را محقق کند، فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.  به‌گزارش همشهری، بر همین اساس هم بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس‌از نشست‌خبری وزرای امورخارجه ایران و روسیه، در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس‌۲۴ گفت که طرف‌های حاضر در مذاکرات وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند. رافائل گروسی در این گفت‌وگو در واکنش به اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه که اعلام کرد این کشور از آمریکا ضمانت کتبی دریافت کرده‌، تصریح ‌کرد که «فکر می‌کنم در آستانه توافق هستیم». 
وی با بیان اینکه چالش‌هایی که طی روزهای قبل پیش آمدند، مشکلات واقعی بودند، افزود: مشکلات ناشی از تحریم‌های جدید علیه روسیه زمینه‌ساز ایجاد وقفه در گفت‌وگوها شد؛ «بنابراین، خیلی خوشحالم که سرگئی لاوروف گفته که از آمریکا ضمانت دریافت کرده است. امیدوارم به‌زودی به توافق دست پیدا کنیم.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به سفر اخیرش به تهران، آیا از نظر او در زمینه مسائل فنی، چارچوب همکاری‌های لازم با ایران در دسترس است و فقط به پیشبرد دیپلماتیک امور نیاز است، گفت: نمی‌خواهم کارهایی که باید انجام شوند را تقلیل بدهم. آنچه ما با ایران داریم، مسیری رو به‌جلوست؛ طرح و نقشه راهی که باید در پیش بگیریم و گام‌به‌گام آن را دنبال کنیم تا چیزهایی را که نیاز به شفاف‌سازی دارند، شفاف‌ کنیم. امیدوارم بتوانیم این کار را انجام دهیم. کارهای زیادی پیش‌رو داریم؛ به‌ویژه درحال‌حاضر که با کشمکش‌هایی عذاب‌آور و غیرمنتظره مانند آنچه در اوکراین رخ می‌دهد، مواجهیم.»

شرط به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای
 با توجه به این موضوع بود که نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش با رد کردن هرگونه گمانه‌زنی‌ درباره نقش روسیه در مذاکرات وین، گفت: به نتیجه رسیدن توافق در مذاکرات وین به کشورهای دیگر مذاکرات به‌ویژه آمریکا بستگی دارد. میخائیل اولیانوف دراین باره نوشت: «فاجعه است! از گمانه‌زنی‌ها درباره موضع روسیه در مرحله آخر مذاکرات وین خسته‌ شده‌ام؛ سوءتفاهم‌ها، سوءتعبیرها و تحریف واقعیت. لب مطلب اینکه به نتیجه رسیدن توافق در مذاکرات وین به روسیه بستگی ندارد، به بقیه بستگی دارد؛ به‌ویژه آمریکا.»

مکث
ادامه تعامل واشنگتن با مسکو برای احیای برجام

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در اظهاراتی تأکید کرد که واشنگتن روسیه را به‌دلیل مشارکت در پروژه‌های هسته‌ای ایران مشمول تحریم نخواهد کرد.
ند پرایس در عین حال که مدعی شده واشنگتن مشارکت مسکو در پروژه‌های هسته‌ای ایران ذیل برجام را تحریم نخواهد کرد، گفته که این کشور به روسیه اجازه نخواهد داد از توافق هسته‌ای به‌عنوان راه گریزی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین استفاده کند. آمریکا پیش‌تر با درخواست سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه برای ارائه تضمین، مخالفت کرده بود؛ این درحالی‌است که یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد مسکو و واشنگتن به همکاری خود درخصوص برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهند داد. رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد ایالات متحده به تعامل خود با روسیه درخصوص بازگشت به اجرای کامل برجام ادامه خواهد داد و تا زمانی که توافق به‌طورکامل اجرا شود، شراکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای که بخشی از این توافق هستند را تحریم نخواهد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید