• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156850
+
-

30 نمای استانی1400

همشهری در گزارشی مهم‌ترین رویدادهای 1400 را در شمال و جنوب، شرق و غرب و مرکز ایران بررسی کرده است

گزارش
30 نمای استانی1400

‌سال1400 هم با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش به ایستگاه پایانی رسید، فقط چند روز تا شروع ماه جدید، سال جدید و قرن جدید باقی مانده، اما یادمان نرود در همه یک سال گذشته روزها و شب‌های شاد یا دردناکی برای اهالی مناطق مختلف استان‌ها از شمال تا جنوب رقم خورد.  از سیل‌های بهاره گرفته تا پیک چهارم، پنجم و ششم کرونا، تجربه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر تا شروع اکتشافات نفتی در شمال، تصمیم‌گیری‌های ویژه برای مرزنشینان تا خشکسالی و تبعات آن برای عشایر، همه و همه در آخرین سال قرن حاضر رقم خورد. در این گزارش  به 12اتفاق در 12ماه 1400پرداخته‌ایم.

جویندگان نفت شمال 
به گزارش همشهری، شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق فروردین امسال در استان‌ها را شروع حفاری در شمال دانست؛ عملیات اکتشافی چاه هیرکان۱ از روز شنبه 14فروردین در منطقه گمیشان گلستان آغاز شد. کارشناسان حوزه نفت و گاز‌‌معتقدند به‌علت فاصله ۱۳۰کیلومتری ترکمن صحرای گلستان با منطقه بلخان‌آباد که عظیم‌ترین منابع نفتی ترکمنستان آنجا واقع شده است، احتمال میادین مشترک در این منطقه وجود دارد.

سیلاب بهاره در 4استان 
بارش‎های فصلی هر سال موجب خوشحالی مردم می‌شود، اما گاهی بر اثر شدت بارش سیلاب جاری می‌شود و خسارت به بار می‌آورد؛ اتفاقی که در اردیبهشت امسال مردم آذربایجان غربی، هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان و کرمان را به دردسر انداخت. خوشبختانه این سیلاب‌ها خطر جانی به همراه نداشت، اما موجب از بین رفتن برخی از زیرساخت‌ها و تلف‌شدن تعدادی دام شد.

انتخابات تمام الکترونیک در دوران کرونا 
خرداد امسال شاهد برگزاری سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها بودیم. هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک در 33شهر موافقت کرد. ۸  استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ایلام، سیستان‌وبلوچستان، گلستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، کرمان و مازندران در انتخابات امسال مشارکت بالای ۶۰درصد ‌داشتند.

خوزستان، داستان تشنگی 
بند بند خوزستان انگار گره خورده باشد با تشنگی و چالش‌هایی که به سوء‌مدیریت برمی‌گردند؛ یک سال پیش بود که اهالی «غیزانیه» در جنوب غربی اهواز به سال‌ها تنش‌ آبی اعتراض و یک سال بعد و در تیر امسال، اهالی حاشیه رودهای بزرگ خوزستان درباره مشکل همیشگی‌شان گلایه کردند. هیأتی از سوی دولت و دادستان کل کشور با دستور رئیس‌قوه قضاییه به خوزستان سفر کردند تا به بررسی تنش آبی استان بپردازند.

در پناه ایران
حضور نیروهای طالبان در ولایت نیمروز و مرکز آن شهر زرنج افغانستان، آن هم در همسایگی شهرستان هیرمند در سیستان و بلوچستان موجب شد طی یک شب بسیاری از اتباع قانونی و غیرقانونی افغانستانی با فرار به سمت مرز میلک به کشورمان پناه‌ بیاورند. بعد از نگرانی‌ها از این وضعیت، مسئولان کشوری و استانی در گفت‌وگو با همشهری تأکید کردند امنیت کامل در مرزهای ایران و افغانستان برقرار است.

خوشامدگویی به یک قهرمان 
 «أهلا، أهلا، أهلا بیک، شعب الاهواز إیحیک» اهوازی‌ها نیمه شهریور بود که با این شعار به استقبال بانوی طلایی پاراالمپیک رفتند: «دختر اهواز، مردم اهواز به تو خوشامد می‌گویند».  «هاشمیه متقیان معاوی» تنها بانوی کاروان دوومیدانی ایران بود که در هشتمین روز پاراالمپیک توکیو موفق شد نخستین مدال طلای تاریخ ورزش بانوان ایران در این رشته را به‌دست آورد.

شاهین در جنوب ایران توفان به پا کرد
نیمه اول مهر امسال، توفان حاره‌ای «شاهین»(منطقه هوای کم فشار و دایره‌ای شکل) با بارندگی و باد شدید به چابهار در جنوب سیستان‌وبلوچستان رسید. پیش‌بینی شده بود سرعت وزش بادهای آن در فراساحل به ۱۲۰کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بوشهر و هرمزگان در جنوب ایران هم تحت‌تأثیر این توفان قرار گرفتند.

زلزله‌زدگان بندرعباس، زیر سقف آسمان
24آبان 2زلزله بزرگ ۶.۴ و ۶.۳ریشتری و ۲۲پس‌لرزه در بندرعباس رخ داد؛ زلزله‌ای که علاوه بر هرمزگان در کرمان و فارس و همچنین چند کشور حوزه خلیج‌فارس هم احساس شد و خرابی‌های زیادی روی دست روستاییان به‌ویژه در بخش فین بندرعباس گذاشت. زلزله‌زدگان بندرعباسی بعد از گذشت چند ماه ترجیح دادند به‌دلیل آب و هوای مناسب در چادر بمانند.

دریاچه لوت جوانمرگ شد
 فروردین سال۹۸ پس از بارش‌های بی‌سابقه، دریاچه‌ای زیبا در دل کویر خشک و سوزان لوت تشکیل شد که خیلی زود به دریاچه جوان شهرت یافت و پای گردشگران را به بهانه دیگری به دل کویر باز کرد. دریاچه، اما بعد از گذشت ۲سال به‌دلیل کمبود بارش امسال خشک شد. با وجود این، کارشناسان محیط‌زیست معتقدند شکل‌گیری دوباره دریاچه دور از ذهن نیست.

چراغ سبز دولت به باغداران چای 
چای یکی از محصولات مهم کشاورزی است که اقتصاد شهرهای شمالی کشور را تحت‌تأثیر خود قرار داده. حدود 50هزار چایکار در ایران فعالیت دارند که معاش آنها به حفظ مزارع چای وابسته است. به‌گفته رئیس سازمان چای کشور، در گیلان و مازندران 6هزار هکتار باغ چای رهاشده وجود دارد که قرار است هر سال 500تا 600هکتار آن احیا شود.

شمارش معکوس برای آزادسازی سواحل
 سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز جمعه (۸بهمن) در جلسه شورای اداری گیلان دستور ویژه‌ای را برای آزادسازی سواحل تصرف شده از سوی ارگان‌های دولتی صادر کرد. طبق آخرین‌ گزارش‌ها این آزادسازی نزدیک به 100درصد محقق شده است. براساس دستور صریح رئیس‌جمهوری، همه دستگاه‌های دولتی بدون استثنا موظف به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی حداقل ۶۰متر از ساحل شدند.

راهیان نور و جشن جهانی نوروز 
بعد از 2سال از شیوع کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی امسال با توجه به پوشش سراسری واکسیناسیون اتفاقات دلچسبی برای نوروز رقم خورده است. پس از 2سال وقفه، سفرهای نوروزی راهیان نور از 15اسفند امسال دوباره آغاز شده است که تا 15فروردین سال آینده ادامه دارد. همچنین جشن جهانی نوروز در همدان، کرمانشاه و سنندج در حال برگزاری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :