• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156822
+
-

چطور در روزهای کرخت نوروزی، تحرک بدنی بالایی داشته باشیم؟

سلام به ز نیرو بود مرد را راستی

سلام به ز نیرو بود مرد را راستی

بهنام سلطانی

یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی که در تعطیلات نوروزی می‌افتد، کم‌تحرکی شهروندان است. طبیعی است که نشستن جلوی تلویزیون و خوردن تنقلات و... حال و حوصله تحرک را هم از همه خواهد گرفت. اما نکته عجیب اینجاست که این کم‌تحرکی در کنار اوقات فراغت فراوانی که دارید، حسابی باعث بی‌حوصلگی و افسردگی شما خواهد شد. بهترین راهش هم این است که خودتان را وادار به حرکت کنید. به قول آرنولد، تمرینات ورزشی علاوه بر تقویت جسم شما، دریچه‌ای است برای بیرون ریختن انرژی‌های منفی و باعث حال خوب در شما هم خواهد شد. حالا که در این دو هفته در منزل تشریف دارید، بد نیست کمی به بدن‌تان تحرک بدهید؛ هم برای جسم‌تان خوب است و هم برای روح و روان‌تان.

دویدن زیر سقف
به‌طور کلی ورزش‌های خانگی و در دسترس را به دو گروه می‌توان تقسیم کرد؛ گروه نخست شامل ورزش‌هایی می‌شود که پایه آنها استفاده از وسایل ورزشی خانگی است و گروه دوم را ورزش‌های مبتنی بر وزن بدن تشکیل می‌دهند. دویدن روی تردمیل یکی از آن ورزش‌هایی است که به‌وسیله ورزشی خانگی که همان دستگاه تردمیل باشد نیاز دارد. دویدن روی تردمیل گزینه‌ای فوق‌العاده برای دوندگانی است که به‌دلیل اوضاع نامساعد جوی، امکان دویدن در فضای آزاد را ندارند اما فراموش نکنید که این ورزش به ظاهر ساده هم برای خودش قواعدی دارد و اگر این قواعد را رعایت نکنید دچار مصدومیت خواهید شد. مثلاً اینکه قبل از شروع دویدن بدن‌تان را گرم کنید یا شیب دستگاه را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که موجب سر خوردن نشود. نوشیدن آب، هنگام دویدن را هم فراموش نکنید و سرتان را بالا نگه‌دارید.

رکاب‌ بزن
دوچرخه‌سواری یکی دیگر از ورزش‌هایی است که به‌وسیله نیاز دارد. کافی است یک دوچرخه ساده داشته باشید و رکاب زدن و حفظ تعادل هنگام دوچرخه‌سواری را تمرین کنید و یاد بگیرید. یادتان باشد که فقط در مسیرهای امن دوچرخه‌سواری که در مناطق مختلف تهران ایجاد شده حرکت کنید. به‌طور مثال مسیر دوچرخه‌سواری منطقه 6تهران از خیابان کریم‌خان شروع می‌شود و در انتهای بلوار کشاورز به پایان می‌رسد. در رؤیایی‌ترین حالت هم می‌توانید به دریاچه خلیج‌فارس در منطقه 22بروید و با دوچرخه دور دریاچه را رکاب بزنید. مسیرهای دوچرخه‌سواری هر منطقه را می‌توانید در موتورهای جست‌وجوگر پیدا کنید.

ورزش با خانواده
برخی رشته‌های ورزشی جنبه تفریحی دارند و برای افرادی که می‌خواهند به اتفاق خانواده یک ورزش گروهی و دسته‌جمعی را تجربه کنند مناسب است. پیشنهاد ما به این افراد رفتن به ورزشگاه پاس در شهرک اکباتان تهران و انجام بازی فوتبالدستی انسانی است. در این بازی انسان به جای آدمک‌ها وارد محیط بزرگ فوتبالدستی می‌شوند و با پا اقدام به شوت‌زنی می‌کنند. این بازی نمونه بزرگ‌تر همان فوتبالدستی است که طرفداران زیادی هم دارد. بازی فوتبالدستی انسانی از 6تا 14نفره انجام می‌شود و ورودی هر بازیکن 20هزار تومان است. مدت زمان بازی هم یک ساعت و 15دقیقه است و در این بازه زمانی مناسب از یک بازی مفرح و گروهی لذت خواهد برد. فوتبالدستی انسانی فقط یکدست لباس ورزشی و یک جفت کفش ورزشی می‌خواهد و بقیه امکانات در این باشگاه مهیاست. اگر هم ترجیح می‌دهید یک رقابت فردی را تجربه کنید و با فوتبالدستی فقط با یک نفر مسابقه بدهید بهتر است به سایت انجمن فوتبالدستی ایران مراجعه کنید و آنجا به نشانی و مشخصات کلوپ‌های ده‌گانه فوتبالدستی در تهران دسترسی پیدا خواهید کرد.

معجزه توپ و راکت
شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید تنیس روی میز در کنار فوتبال یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های جهان به‌شمار می‌رود. محبوبیت تنیس روی میز به این خاطر است که به‌صورت رالی انجام می‌شود و این سبک بازی، هیجان بازیکن را به اوج می‌رساند. تنیس روی میز در عین حال یکی از ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین ورزش‌های جهان هم به‌حساب می‌آید و دست بر قضا تهران هم به امکانات این ورزش مجهز شده است. اگر می‌خواهید در یک فضای بسته و دور از هیاهو تنیس بازی کنید پیشنهاد ما این است که به سالن تنیس مجموعه ورزشی انقلاب سری بزنید و از تخفیف‌های ویژه‌ای که برای تعطیلات نوروز درنظر گرفته شده استفاده کنید. البته تنیس در فضای باز هم تجربه دلپذیری است و برای این کار جایی بهتر از ضلع غربی پارک لاله تهران پیدا نمی‌کنید. در این پارک می‌توانید از مصاف با حرفه‌ای‌ها و تماشای سبک بازی بازیکنان باتجربه لذت ببرید. برای مراجعه به این دو محل کافی است راکت تنیس و یک جفت کفش ورزشی داشته باشید.

تهران زیر پای شما
کوهنوردی ورزشی است که همیشه طرفداران خودش را دارد اما گز کردن مسیر رسیدن به کوه‌های اطراف تهران در تعطیلات نوروز پیشنهادی نیست که به‌سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. پیشنهاد ما به طرفداران کوهنوردی در تعطیلات نوروز رفتن به بوستان آبشار در غرب تهران است. یکی از جذابیت‌های بوستان آبشار این است که در ارتفاعات قرار دارد و به شکل پلکانی طراحی شده. داخل بوستان آبشار، یک مسیر ۲۵ کیلومتری کوهپیمایی وجود دارد و برای افرادی که به کوهپیمایی علاقه دارند بهترین گزینه محسوب می‌شود. با عبور از این مسیر پلکانی که حدود نیم‌ساعت زمان می‌برد، به دامنه کوه می‌رسید و آنجاست که مسیر کوهپیمایی شروع می‌شود. گشت و‌گذار در این مسیر برای همه کسانی که به کوه‌های شمال تهران دسترسی ندارند یک گزینه ایده‌آل است. برای رسیدن به ارتفاعات بوستان آبشار کافی است خودتان را به انتهای بزرگراه همت و خروجی آبشار تهران برسانید و از آنجا به کمک تابلوهای راهنما به دامنه کوه برسید.

ورزش در سکوت
سکوت و خلوتی تهران در تعطیلات دو هفته‌ای نوروز جان می‌دهد برای انجام ورزش‌هایی که به تمرکز نیاز دارند و قوای ذهنی را تقویت می‌کنند. شطرنج، ورزشی است که این ویژگی‌ها را دارد و بخش استدلالی و محاسباتی و استراتژیک ذهن شما را هم به‌شدت فعال می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در چنین روزهایی حتماً به شطرنج بازی کردن در یک فضای آرام و به دور از هرگونه تنش فکر کنید. راه دوری هم نروید. برای قرار گرفتن در چنین فضایی کافی است به ساختمان هیأت شطرنج استان تهران در بلوار کشاورز و خیابان حجاب بروید. سالن شطرنج هیأت شطرنج استان تهران سال‌هاست که پذیرای علاقه‌مندان به این ورزش است و در تعطیلات نوروز هم شطرنج بازها را با آغوش باز می‌پذیرد. اگر هم به مناطق شمالی تهران دسترسی دارید جایی بهتر از پارک شطرنج در محله آجودانیه پیدا نمی‌کنید. چهار گوشه این پارک به میزهای بزرگ شطرنج تجهیز شده و یک سالن بزرگ اختصاصی شطرنج هم در ضلع شمالی پارک، انتظار شما را می‌کشد.

عضله‌سازی‌ در خانه
حالا برویم سراغ ورزش‌های مبتنی بر وزن بدن که به‌خاطر ارزان و سهل‌الوصول بودن همیشه طرفداران بسیاری داشته و گزینه‌های مناسبی برای روزهای خانه‌نشینی به‌حساب می‌آیند. شنای سوئدی یکی از ساده‌ترین و مفیدترین ورزش‌هایی است که قدرت را افزایش می‌دهد و به عضلات شما حجم می‌دهد. تمرین شنای سوئدی تقریباً به هیچ وسیله ورزشی خاصی نیاز ندارد و عضلات بالاتنه را درگیر می‌کند. در این ورزش از وزن بدن به‌عنوان وزنه استفاده می‌شود و اجرای صحیح شنای سوئدی به عضلات سینه، عضلات سرشانه، عضلات پشت بازو، عضلات شکم و عضلات زیربغل حجم می‌دهد. تمرین لانج که برخی به آن لانگز یا اسکات تک‌پا می‌گویند، یکی دیگر از بهترین ورزش‌هایی به‌شمار می‌رود که به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارد و یک تمرین فوق‌العاده برای ساختن عضلات ران و پایین تنه است که موجب تقویت قدرت بدن در حفظ تعادل می‌شود. فراموش نکنید که برای انجام بهتر تمریناتی از این دست می‌توانید از مربی‌های آنلاین استفاده کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید