• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15661
+
-

کاهش ارزش پول و افزایش گردشگر خارجی

با اتفاقاتی که در زمینه برجام و به‌خصوص در زمینه نوسانات ارزی و افزایش قیمت ارز رخ داده، وضعیت صنعت گردشگری ایران این روزها چگونه است؟ در این زمینه به سراغ بخش هتلداری به‌عنوان قلب گردشگری رفته و در گفت‌وگو با رئیس صنف هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها جویای شرایط این روزهای آنها و به‌طور کلی‌تر گردشگری در ایران شدیم. شاید این نکته جالب باشد که برخلاف بیشتر بازارها و اصناف موجود در کشور که با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی دچار مشکل شده‌اند، صنعت گردشگری کشور در شرایط ویژه‌ای می‌تواند اتفاقا از این موضوع بهره ببرد. بدین‌ترتیب دست‌کم این صنف می‌تواند منتظر روزهای بهتری در تابستان امسال باشد. هرچند نباید فراموش کرد که به هر روی با افزایش قیمت ارز، سایر هزینه‌ها برای هتلداران افزایش می‌یابد و آنها نیز به نوبه‌خود با مشکلاتی در این زمینه دست به گریبان هستند.

محمد‌علی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «در شرایط کنونی اقتصاد کشور و وضعیت مبهم برجام و بحران‌های سیاسی اقتصادی موجود، توجه به بخش گردشگری در اقتصاد امر مهمی است که لازم است مسئولان اقتصادی کشور بیشتر به آن توجه کنند. در سالی که بر حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی تأکید شده چه چیزی بیشتر و سریع‌تر از جذب گردشگران خارجی می‌تواند به تحقق این اهداف کمک کند؟» اما مسئله اینجاست که با توجه به کاهش ارزش پول ملی ایران طی این سال‌ها و به‌خصوص چند‌ماه اخیر به‌نظر می‌رسد در زمینه گردشگری دست‌کم این اتفاق منفی‌ای نبوده و باید منجر به جذب توریست بیشتری بشود.  فرخ‌مهر می‌گوید: «این کاملا درست است و در حقیقت کاهش ارزش پول ملی طبیعتا سفر به ایران را برای گردشگر خارجی ارزان‌تر و راحت‌تر می‌کند اما کشورهایی چون ترکیه نیز بیکار ننشسته‌اند و مدام با معافیت‌های متعدد در بخش گردشگری خود قیمت خدمات را پایین‌تر می‌آورند. ضمن اینکه باید به نکته مهمی چون زیرساخت‌ها نیز توجه کرد. به هر روی زیرساخت‌های لازم در کشور ما آنچنان که باید فراهم نیست و این نیازمند یک برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلند‌مدت دولت است.» وی‌ می‌افزاید: «بعد‌از توافق برجام میزان گردشگران خارجی در ایران حدود 20 تا 30درصد افزایش داشته است هرچند بازهم اگر بیشتر دقیق شویم، می‌بینیم بیشتر بیزینس‌من و بازرگان بوده‌اند تا گردشگر تفریحی.»

وی می‌افزاید: «باید بپذیریم که گردشگران نیز مانند اقلیت‌های عزیز در کشور هستند. اگر به عقاید آنها احترام بگذاریم و اجازه بدهیم که کمی راحت‌تر باشند، طبیعتا بسیار زیاد به گردشگری کمک خواهیم کرد. هتل‌ها در حقیقت مانند خانه موقت این گردشگران هستند و چه می‌شود اگر بگذاریم آنها دست‌کم در محیط هتل راحت‌تر باشند و بتوانند براساس عقاید و فرهنگ خودشان زندگی کنند و وقت بگذرانند. مگر در ایران همین اجازه را به اقلیت‌ها نمی‌دهیم؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید