• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15658
+
-

حال و روز ناخوش سماورسازان

قندریز: از واردات سماور، کتری و قوری خارجی استقبال می‌کنیم

گزارش
حال و روز ناخوش سماورسازان


علی ابراهیمی/ خبرنگار
سماور، کتری، قوری روگازی، یا انواع چایساز از معمول‌ترین وسایل مورد استفاده برای درست کردن نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه است؛ وسایلی که سهمی از میزان فروش لوازم خانگی در بازار را به‌خود اختصاص داده است اما حرفه سماورسازی (دواتگری) از نیم‌قرن پیش با تحولات بسیاری مواجه شده است. حرفه‌ای که در گذشته نه‌چندان دور، به شکلی کاملا سنتی و با هنر دست استادانی که قطعاتی از ورق برنج را با مدد انبر، چکش، دمی آتش و یک کاسه آب به سماوری زغالی یا نفتی تبدیل می‌کردند اما با متداول شدن استفاده از انواع چایساز و قهوه‌جوش و... کسب و کار دواتگران نیز به سمت تولید سماورهای برقی و سپس گازی رفته است. اما حالا برندهای معروف و قدیمی عالی نسب، زمردیان، آپولون، یوسف‌زاده، پلان و... حال و روز چندان خوشی ندارند و رشد هزینه تمام‌شده تولید با بالا رفتن قیمت مواداولیه مس و برنج، نوسان نرخ ارز و.... آنها را در تنگنا قرار داده است.
رئیس هیأت مدیره شرکت پلان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «تولیدکنندگان داخلی در این صنعت، همواره تلاش می‌کنند تا از نظر ایمنی، عملکرد و کیفیت محصولی مناسب تولید و عرضه کنند.» ساسان قندریز، اعتماد و اطمینان مشتریان را بزرگ‌ترین پشتوانه تولید کالاهای داخلی دانسته و می‌افزاید: «شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای شده که حال تولید‌کنندگان این صنف خوب نیست، ادامه تولید صرفه اقتصادی ندارد و اکنون تنها برای حفظ برندمان به تولید ادامه می‌دهیم. قندریز می‌گوید: «با وجود این، مشکلات متعددی برای ادامه تولید داریم؛ به‌نحوی که ترخیص مواداولیه تولید در گمرک 2‌ماه معطل می‌ماند و ناچار به واردات چمدانی هستیم. این در حالی است که تنها 5درصد این صنعت در زمینه واردات المنت و ترموستات از کشورهای اسپانیا و سوئد وارد می‌شود.»



افزایش ناخواسته قیمت‌ها

 به گفته قندریز، نوسان نرخ ارز موجب رشد 20درصدی هزینه تمام‌شده تولید در این صنعت شده است چرا که علاوه بر المنت و ترموستات از کشورهای اروپایی، استیل، دسته سماور، کارتن نیز از کشور چین وارد می‌شود و هزینه تمام‌شده این مواداولیه تولید، تابع نرخ ارز است. در مورد مواداولیه تولید داخل نیز اکنون قیمت ورق برنج در کارخانه شهید باهنر به هر کیلوگرم 38هزار تومان افزایش یافته است و تفاوت قیمت امسال برنج نسبت به سال گذشته حدود 22درصد بوده است. قندریز می‌افزاید: «این عوامل در کنار هزینه‌های داخلی مانند افزایش دستمزد، بیمه، مالیات و... در قیمت تمام‌شده محصولات تأثیر گذاشته و تولید‌کننده داخلی را ناچار به افزایش قیمت‌ها به‌رغم میل باطنی می‌کند؛ به‌طوری‌که از ابتدای امسال با ارائه مستندات هزینه تمام‌شده تولید به شورای لوازم خانگی، افزایش 15درصدی قیمت‌ها را اعمال کرده‌ایم. وی کمبود نقدینگی و عدم‌تعامل بانک‌ها را ازجمله مشکلات این صنعت دانسته و می‌گوید: «سال گذشته در چارچوب طرح رونق تولید 400میلیون تومان تسهیلات دریافت کردیم که هزینه ماده اولیه برنج برای یک هفته را تأمین کرد.»



استقبال از واردات کالاهای مشابه!

قندریز با بیان اینکه اکنون سماور برقی از کشورهای ترکیه و چین وارد کشورمان می‌شود اما به‌دلیل قیمت بالا و کیفیت نه‌چندان مناسب، با اقبال چندانی در بازار مواجه نیست، می‌افزاید: «این محصولات مشتریان خاص خود را دارند؛ گرچه قبلا که قیمت‌ها پایین بود و محصولات وارداتی، رقیبی برای تولید‌کنندگان داخلی بودند. از آنجا که به کیفیت و خدمات تولید داخل کشور اطمینان داریم مخالفتی با واردات کالاهای مشابه خارجی نداریم چرا که مطمئن هستیم بعد از 6 ماه، مشتریان اینگونه کالاهای وارداتی سراغ محصولات تولید داخل خواهند آمد. به‌گفته وی، باید محصولات ترکیه‌ای و چینی در کنار محصولات داخلی عرضه شوند تا مشتریان با مقایسه کیفیت و قیمت، کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند. قندریز ادامه می‌دهد: «اکنون به‌طور مستقیم به برخی کشورها مانند امارات و کویت و به کشورهای کانادا و آلمان نیز که دارای استاندارد اتحادیه اروپا هستند، ازطریق شرکت‌های واسط محصولات ایرانی صادر می‌شوند.»



راز خدمات پس از فروش

قندریز می‌افزاید: «امروز تولیدکنندگان داخلی عمر مفید قطعات را به‌دست آورده و در خط تولید بالاترین بازدهی را با استفاده از ورق یا آبکاری و پرداخت مناسب دنبال می‌کنند چرا که این کار موجب کاهش برگشتی کالا و نارضایتی مشتریان می‌شود. وی تأکید می‌کند: «خدمات پس از فروشی که تولیدکنندگان داخلی در این صنف به مشتریان ارائه می‌دهند با کیفیت بالاست و حتی تعویض رایگان قطعات تا چندین سال پس از فروش نیز دیده می‌شود. از این‌رو فکر می‌کنم که در نهایت برنده این بازار تولیدکنندگان ایرانی هستند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :