• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15622
+
-

عابران بی‌پل در شمال و شرق تبریز

کمبود پل عابر پیاده با وجود توسعه بافت شهری در شمال و شرق تبریز همچنان دغدغه شهروندان است

شهری
عابران بی‌پل در شمال و شرق تبریز




سیدرضا حسینی‌زاده|‌ تبریز - خبرنگار:

توسعه شتابان تبریز در سال‌های گذشته موجب شده تا چهره این شهر تغییرات زیادی را به خود ببیند. کمربندی‌ها و بلوارهای متعددی داخل شهر ایجاد شده‌اند و خودروها شتابان و با سرعت بالا در آن تردد می‌کنند. بی‌شک عابرانی که قصد عبور از این معابر را دارند نیازمند احداث پل‌های عابر پیاده هستند تا راه ترددشان در اتوبان‌های پرخطر شود. در حال حاضر که بیشترین بلوارها و اتوبان‌ها در شمال و شرق تبریز احداث شده‌اند و خودروها در این مسیرها با سرعت بالایی تردد می‌کنند، شهروندان برای عبور از عرض این معابر مشکلات جدی دارند. کمبود پل‌ عابر پیاده در اتوبان شهید کسایی و پاسداران موجب تصادفات مکرری در طول سال می‌شود که نیازمند توجه جدی مسئولان به احداث پل‌های عابر است. 


کسایی؛ اتوبان خطرناک

یکی از شهروندان ساکن کوی زورآباد می‌گوید: با وجود درخواست‌های مکرری که از مسئولان شهری و نمایندگان شورای شهر داشته‌ایم اما هنوز اقدامی برای احداث پل عابر پیاده در این منطقه صورت نگرفته است. نزدیک‌ترین پل عابر پیاده به انتهای زورآباد حداقل دو کیلومتر آن‌طرف‌تر بوده و عملا امکان استفاده از آن برای تردد شهروندان ساکن این منطقه پر‌جمعیت وجود ندارد.
«نوید ساداتی» عنوان می‌کند: اکثر ساکنان این منطقه کارگران ساده‌ای هستند که در صنایع غرب تبریز کار می‌کنند و سرویس‌ها هنگام برگشت در باند مقابل توقف می‌کنند و کارگران برای بازگشت به خانه مجبور به عبور از عرض اتوبان هستند. سرعت خودروها در این مسیر حداقل 100 کیلومتر در ساعت است و با توجه به کمبود روشنایی اتوبان در شب‌ها امکان تصادف بسیار بالاست. 

وی تاکید می‌کند: تنها چاره شهروندان عبور از زیر‌گذری است که برای خودروها در نظر گرفته شده که آن هم حدود یک کیلومتر با این منطقه فاصله دارد. تردد از آن هم به علت شیب هندسی نامناسب رمپ زیرگذر و کاهش دید رانندگان با مشکلاتی همراه است.این شهروند تبریزی عنوان می‌کند: برخی کاندیداهای شورای شهر درزمان انتخابات وعده‌های بسیاری برای حل این مشکل داده‌اند اما در تمام دوره‌های اخیر کاری نشده است.


نیاز پاسداران به پل عابر پیاده 

یکی از شهروندان ساکن خیابان عباسی هم می‌گوید: شهروندان حاشیه‌نشین و افرادی که خودرو ندارند قربانیان اصلی کمبود پل‌های عابر پیاده در مناطقی چون پاسداران هستند، زیرا برای رسیدن به خانه و رفتن به محل کار چاره‌ای جز عبور از عرض اتوبان ندارند. این در حالی است که پاسداران نزدیک به دو دهه است که احداث شده و مسئولان شهری تبریز این اتوبان را از میان خانه‌های شهروندان و نقاط مسکونی عبور داده‌اند.

«حمید خیری» ادامه می‌دهد: اگر مسئولان شهری یا پیمانکاران، ارزشی برای جان شهروندان قائل بودند باید در همان زمانِ برنامه‌ریزی برای اتوبان چند پل عابر پیاده هم در نظر می‌گرفتند. اکثر پل‌های عابر پیاده در مرکز شهر و نقاط پر‌ترافیک احداث شده‌اند که سرعت خودروها در آن کم بوده و شهروندان هم با توجه به سرعت کم‌ خودروها احساس نیازی برای استفاده از این پل‌ها نمی‌کنند.


توسعه پل‌های عابر پیاده در شمال تبریز

شهردار منطقه یک تبریز یکی از اولویت‌های مسئولان شهری در محدوده منطقه یک شهری را توسعه خدمات عمرانی از جمله احداث پل عابر پیاده متناسب با درخواست شهروندان عنوان می‌کند و می‌گوید: 4 دهنه پل عابر پیاده در خیابان‌های هفت‌تیر، توانیر، یوسف‌آباد و گلکار در حال احداث است که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و نیازسنجی از سوی شهروندان در اولویت ساخت قرار گرفته‌اند و در سال جاری نیز کارشناسان، مناطق جدیدی را برای احداث پل عابر پیاده در نظر خواهند گرفت.
«محمد‌علی مولاخواه» با بیان اینکه بخشی از اتوبان پاسداران در محدوده این منطقه شهری قرار دارد، عنوان می‌کند: در حال حاضر و بنا به تراکم و تردد جمعیت، پل عابر پیاده مقابل کوه عون‌بن‌علی و احمد‌آباد احداث شده است و تلاش داریم تا سال 1400 تعداد پل‌های عابر پیاده این اتوبان را افزایش دهیم.


تغییر چهره اتوبان کسایی با پل‌های جدید

شهردار منطقه 2 تبریز هم می‌گوید: در چند سال اخیر به دنبال درخواست‌های شهروندان مبنی بر کمبود پل عابر پیاده در این اتوبان و افزایش تصادفات منجر به فوت و جرح شهروندان تصمیم گرفته شده تا با نصب موانعی برای جلوگیری از عبور عابران از عرض اتوبان برای احداث پل عابر پیاده نیز اقدام شود.

«باقر خوشنواز» با اشاره به بهره‌برداری از پل روگذر عابر پیاده حد فاصل پارک بهاران و عباس میرزا در هفته‌های اخیر، ادامه می‌دهد: پل دیگری نیز بین ائل‌گلی و ائل باغی وجود داشت که به علت اشکالات فنی بدون استفاده مانده بود و این پل نیز اکنون مرمت شده و برای تردد شهروندان قابل استفاده است.
وی با بیان اینکه مطالعات کارشناسی برای احداث زیر‌گذرهای دیگر در انتهای مناطق مسکونی حاشیه‌نشین در حال انجام است، می‌گوید: زیر‌گذرهای متعددی در اتوبان پاسداران وجود دارد، از شهروندان می‌خواهیم تا از این زیر‌گذرها برای تردد استفاده کنند.


تبریز فقط 100 پل عابر پیاده دارد

فرمانده پلیس راهور استان می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین علل مرگ و میر شهروندان در استان، نبود پل‌های عابر پیاده است و با وجود اینکه بارها این موضوع را به مسئولان در شورای ترافیک گوشزد کرده‌ایم اما توجه لازم به این موضوع نشده است. «ناصر میکائیلی» تعداد پل‌های عابر پیاده در تبریز را کمتر از 100 دهنه عنوان می‌کند و می‌افزاید: این تعداد پل عابر پیاده چندین برابر کمتر از کلانشهرهای دیگر کشور است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد باید بیش از 250 پل عابر پیاده در نقاط مختلف شهر احداث شود که در این میان شمال و شرق تبریز با توجه به وجود معابر جدید، نیاز بیشتری به پل عابر پیاده دارد.

وی تصریح می‌کند: با فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در زمینه رعایت قوانین عبور و مرور از سوی شهروندان و رانندگان شاهد تفاوت معنادار آمار تصادفات در تبریز با شهرهای بزرگ دیگری هستیم که پل عابر پیاده بیشتری دارند که می‌تواند یک خبر خوب برای مدیریت شهری باشد. باید در سال 97 امکان احداث پل‌های عابر پیاده بیشتر شود، ضمن اینکه پلیس راهور هم به فراخور توان و با وجود کمبود نیروهای خود کنترل سرعت در خیابان‌های شمال و شرق تبریز را دنبال می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید