• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15617
+
-

خطر انتقال خاموش آب

انتقال خاموش آب در استان‌های همسایه، ‌محیط‌زیست خوزستان را به‌شدت به خطر انداخته است

آب
خطر انتقال خاموش آب



«انتقال‌ خاموش و نامرئی آب که با شعار «افزایش اشتغال» در مسیر رودخانه‌های کارون، دز و زهره در استان‌های هم‌جوار خوزستان صورت می‌گیرد، به اندازه طرح‌های انتقال آب خطرناک هستند.»
به گزارش ایسنا، این مطلب را «محمد درویش» عضو کرسی‌ مطالعات راهبردی ‌محیط‌زیست شورای عالی امنیت ملی کشور در نشست انتقال آب و آثار آن بر ‌محیط‌زیست در دانشگاه شهید چمران گفت و افزود: انتقال خاموش آب که در استان‌های همسایه خوزستان در حال رخ دادن است، به‌شدت ‌محیط‌زیست خوزستان را در کنار طرح‌های انتقال آب تحت ‌تاثیر قرار داده و به خطر انداخته است.
وی تاکید کرد: ضروری است طرح‌های اشتغال غیرکشاورزی در استان‌های بالادست خوزستان تعریف شود تا کشاورزی در این استان مستعد نابود نشود.

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: خوزستان جلگه‌ای ریزدانه و فاقد آبرفت‌های درشت‌دانه است و به همین دلیل در این استان به جای قنات، همواره از سد استفاده می‌شد تا از ظرفیت حاصلخیزی خاک استفاده شود. وی گفت: وظیفه شورای امنیت ملی این است که با کم کردن این نقص‌ها بتواند به اتحاد ملی کمک کند و براساس آمایش سرزمین، بهترین مزیت را برای هر استان معرفی کند.


مهاجرت نخبگان

عضو کرسی‌ مطالعات راهبردی ‌محیط‌زیست شورای عالی امنیت ملی کشور نخستین اشتباه مدیریتی کشور را استقرار پرمصرف‌ترین صنایع جهان در استان اصفهان و جانمایی نادرست طرح‌هایی مانند فولاد و کارخانه تایر در اصفهان عنوان کرد و گفت: برای کاهش دمای آهن از 450 به 50 درجه سانتی‌گراد و شکل‌گیری فولاد، باید در هر ساعت هزار متر مکعب آب شیرین مصرف کنیم، در حالی که ساخت آن در هرمزگان از بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی کنونی جلوگیری می‌کرد.

درویش از میزان ارتباط دانشگاه و دولت در کشور انتقاد کرد و گفت: برخی پژوهشگران کشور توانایی کار کردن روی طرح‌هایی را دارند که به جای هزار متر مکعب، تنها 10 لیتر آب برای صنعت مصرف می‌شود، ولی دولت توان پرداخت هزینه 3 میلیارد تومانی پژوهش در این زمینه را ندارد.

وی اجرای طرح‌های عمرانی بدون در نظر گرفتن حوزه مقصد را اشتباه مدیریتی دیگر کشور عنوان کرد و افزود: حاد شدن وضعیت محیط زیست خوزستان باعث مهاجرت بسیاری از نخبگان و افت تحصیلی دانش‌آموزان این استان که بیشترین جمعیت دانش‌آموزان کشور را دارد، شده است.
درویش گفت: به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در سال‌های اخیر 10 هزار معلم به دلیل مشکلات زیست‌محیطی از خوزستان رفته‌اند و 10 هزار معلم دیگر هم درصدد مهاجرت از این استان هستند و این فاجعه است.
این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: هشدار بزرگ‌تر خوزستان کوچ دسته‌جمعی نخبگان و فرزانگان است که باید جلو آن را بگیریم.


انتقال آب راه چاره نیست

عضو کرسی‌ مطالعات راهبردی ‌محیط‌زیست شورای عالی امنیت ملی کشور در ادامه صحبتش با تأکید بر این‌که با تکیه بر قابلیت‌های هر استان می‌توان از زیان به منابع آبی کشور جلوگیری کرد افزود: اصفهان می‌تواند بدون استقرار صنایع آب‌بر و به جای افزایش 5 برابری میزان کشاورزی در 3 دهه، مهمان‌پذیر درجه‌ یک ایران و جهان باشد.
عضو کرسی ‌محیط‌زیست شورای امنیت ملی کشور افزود: هم‌اکنون یزد یکی از استان‌های کم‌آب کشور به شمار می رود، اما در عین حال سازنده 55 درصد سفال و کاشی و یکی از 5 تولیدکننده گوشت قرمز کشور است که برای هر کیلوگرم 1500 لیتر (5 برابر برنج) آب نیاز دارد.

وی ادامه داد: یزد با کهن‌زادبوم‌های تاریخی و ناب‌ترین چشم‌اندازهای بیابانی خود بدون نیاز به یزدتایر و تولید سفال و کاشی و گوشت می‌تواند با اتکا بر قابلیت‌های خود، با مشکلات کمتری روبه‌رو باشد.
درویش با بیان این‌که طرح‌های انتقال آب نشانه نادرستی عملکرد ما است که باید اصلاح شود تاکید کرد: به جای انتقال آب باید دید چه اتفاقی افتاده که نیازهای مردم اصفهان و یزد با منابع حوزه خودشان تامین نمی‌شود و درصدد رفع آن برآییم.
عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به تبعات ساخت کارخانه‌ها در استان یزد گفت: علاوه بر کمبود آب، ساخت کارخانه‌های بی‌شمار در یزد، میبد و اردکان باعث کمبود نیروی کار در یزد و ورود 44 درصد نیروی کار خارج از استان و همچنین کاهش ضریب‌های امنیتی و آسیب‌های اجتماعی در این استان شده است.


خسارت کم‌آبی به نیروگاه‌های برق

عضو کرسی‌ مطالعات راهبردی ‌محیط‌ زیست شورای عالی امنیت ملی کشور با بیان این‌که کم‌آبی 10 هزار میلیارد ریال به نیروگاه‌های برق آبی خسارت وارد کرده افزود: این خسارت که به دلیل تعیین خوزستان به عنوان قطب نیروگاه‌های برق آبی و صرف هزینه و سپس چراغ سبز دادن به طرح‌های انتقال آب بوده، مصداق حیف و میل بیت‌المال بوده است.
درویش تاکید کرد که با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های یزد و اصفهان تعامل بیشتری صورت بگیرد تا به دور از تعصب، در مسیر حفظ سرزمین خود گام برداریم.وی همچنین گفت: محیط‌های دانشگاهی باید در پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های خود بیشتر به آب، انتقال آن و آثار انتقال آب و انتقال‌های نامرئی و خطرناک بپردازند.


خوزستان آب مازاد ندارد

عضو کرسی ‌محیط‌زیست شورای امنیت ملی کشور گفت: خوزستان با وجودِ داشتن یک‌سوم آب‌های جاری کشور، هیچ آب مازادی ندارد و عنوان کردن عبارت «مازاد بودن آب در خوزستان» نشانه کم‌دانشی است.
درویش اظهار کرد: اگر متوجه ظرفیت زیستی سرزمین خود نباشیم، در کوتاه‌ترین زمان آن را به قهقرا می‌بریم. بنابراین باید در استان‌های کشور براساس ظرفیت‌های زیستی و استعدادهای هر استان برنامه‌ریزی و عمل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید