محمدتوفیق مشیرپناهی| سنندج-خبرنگار:
سنندج در 20 سال اخیر با شکلگیری شهرکهای اطراف و گستردگی شبکه معابر دچار مشکل ترافیک شده است. عواملی چون توپوگرافی این شهر، افزایش خودروها، تغییر کاربریها از تجاری به مسکونی و کمتوجهی به ایجاد مجتمعهای تجاری در خارج از هسته مرکزی سنندج به این مشکل دامن زده است. برای رفع این مشکلات جز عزم و اراده و همکاری و هماهنگی لازم میان دستگاههای متولی امور شهری راهکار دیگری وجود ندارد. همچنین باید از دانش و تخصص و توانایی شهروندان و متخصصان استفاده شود. برای روانسازی ترافیک در سنندج باید طرحهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت را اجرا کرد.
این روشها و راهکارها نیازمند صرف هزینه و استفاده از متخصصان در این زمینه است. ترافیک در سنندج ضرورت استفاده از راههای جایگزین برای رفت و آمد بهتر و سریعتر انسان و خودرو را اجتنابناپذیر کرده است. از جمله این راهها، استفاده از گذرگاههای غیرهمسطح است که به دو دسته روگذرها و زیرگذرها تقسیم میشوند. سنندج به عنوان مرکز استان قابلیتهای مناسبی در جذب گردشگر دارد و به یقین اگر احداث زیرگذر در این شهر با رعایت تمامی موارد اصولی انجام شود، میتوان از این طرح برای خدمترسانی بیشتر به گردشگران و جذب تعداد بیشتری از آنان استفاده کرد. از طرف دیگر مردم به محیطهای محصور و پیادهروها و زیرگذرها و پلهای هوایی علاقه چندانی نشان نمیدهند. شهروندان تا زمانی که مجبور نباشند، حاضر به استفاده از زیرگذرها نمیشوند و در نتیجه هزینهای که بابت ساخت این زیرگذرها میشود، بیحاصل میماند.
اگر بتوان زیرگذر را به فضایی شهری تبدیل کرد و در آن واحدهای تجاری ساخت و حتی کاربریهای دیگری چون امکانات تفریحی و فرهنگی در آن ایجاد کرد، هزینه صرفشده برای ساخت آن در طول زمان به دست میآید و حتی میتواند سودآور نیز باشد.در عین حال وجود زیرگذر در برخی از تقاطعها مانند خیابان نمکی به انقلاب و خیابان فردوسی به نمکی ضروری است. بنابراین باید سعی شود به کمک اقداماتی از مشکلات زیرگذرها مانند ناامنی و تاریکی کاست تا شهروندان حاضر به استفاده از آنها شوند. میتوان با افزایش جذابیت در زیرگذرها و با اقداماتی مانند نورپردازی، استفاده از مصالح مناسب، نقاشی دیواری، طراحی ورودی، مبلمان و تزئینات (گرافیک محیطی چون فضای مترو تهران) در این زمینه حرکت کرد.
طراحی این فضاها نه فقط به بهبود سیستم ارتباطی پیاده و فضای شهری کمک میکند، بلکه موجب تبدیل فضاهای ناامن به محیطی جذاب برای شهروندان میشود و از نظر اقتصادی هم بهصرفه است و توسعه پایدار شهری را به دنبال دارد. با طراحی مناسب این عناصر و مکانیابی اصولی زیرگذر میتوان شهر را به فضای شهری مناسب، خاطرهانگیز، نقشدهنده و جاذب جمعیت تبدیل کرد. به این ترتیب ویژگیهای منفی زیرگذر از میان خواهد رفت و از ظرفیتهای آن به شکل شایستهای استفاده خواهد شد.نکته مهم این که احداث زیرگذرها باید با وسواس و مطالعه کامل و همهجانبه صورت بگیرد و از شتابزدگی در تصمیمگیریها پرهیز شود تا مانند برخی دیگر از طرحهای اجراشده در این سالها در سنندج، شاهد تکرار آزمون و خطاهای بیحاصل نباشیم.
نیاز سنندج به زیرگذرهای استاندارد
در همینه زمینه :