• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب : 156080
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/31MgO
+
-

با نزدیک‌شدن به فصل بهار، بازار خرید بادبادک‌های حرفه‌ای جان دوباره گرفته

بادبادک‌باز

بادبادک‌باز

مرضیه موسوی

سوز سرمای زمستان جای خود را به نسیم خنکی داده و تیغ آفتاب هنوز آنچنان برنده نشده که چشم‌ها را کور کند و عرق را از بند‌بند تن شهروندان جاری؛ اینها نشانه‌های خوبی است برای بادبادک‌بازهایی که انتظار بهار و یک آسمان مطلوب را می‌کشیدند. آنها حالا کم‌کم بادبادک‌های قدیمی را از انبار بیرون آورده و نخ و قلاب‌شان را وارسی می‌کنند. گرچه جز مسابقه‌هایی که گاه شهرداری منطقه‌ها در تهران برگزار می‌کند، خبری از مسابقات رسمی بادبادک‌بازی در تهران نیست اما همین بادبادک‌بازهای حرفه‌ای گاهی دوستانی که به واسطه همین تفریح پیدا کرده‌اند را خبر می‌کنند تا جشنواره‌ای برای خودشان ترتیب بدهند. بهار هنوز از راه نرسیده، بازار خرید بادبادک هم دوباره جان گرفته. به همین بهانه، به سراغ تنها وارد‌کننده بادبادک ایران در بازار بزرگ تهران رفته‌ایم تا از چند و چون این تفریح برایمان بگوید؛ تفریحی که برای خودش دنیایی دیگر دارد.


بادبادک‌فروشی چهارفصل
بادبادک‌فروش‌ها را معمولاً کنار پارک‌ها، سواحل، مراکز تفریحی و... در فصل‌های بهار و تابستان دیده‌ایم؛ وقتی که شوق هوا کردن بادبادک در مسافران و افرادی که نیم‌روزی را به تفریح در پارک‌ها می‌گذرانند بیشتر از هر وقت دیگری است. با این حال تنها وارد‌کننده بادبادک در بازار تهران، در مغازه کوچکش در پاساژ حافظ، هر فصلی از سال به فروش بادبادک و لوازم مربوط به آن نشسته است. قاسم امیرزادگان را اغلب بادبادک‌بازهای حرفه‌ای می‌شناسند. او می‌گوید: «سال‌ها پیش شغلم فروش اسباب‌بازی بود. یک روز با خود فکر کردم که در کل بازار تهران مغازه‌ای نیست که فقط و فقط به فروش بادبادک بپردازد. اسباب‌بازی فروشی را جمع کردم و به جای آن یک مغازه چهارفصل از بادبادک‌های رنگارنگ دایر کردم. حالا تنها مغازه‌ای که در طول 4 فصل سال به فروش بادبادک می‌پردازد و هیچ وقت هم تعطیل نیست، این مغازه است.» البته در فصل‌های تابستان و بهار مغازه‌های اسباب‌بازی‌فروشی یا پلاستیک‌فروشی هم در بازار هستند که بادبادک بفروشند اما فروش بادبادک در آن موقتی است.

مشتریان ثابتی داریم
سرش شلوغ است؛ یکی برای تهیه بادبادک تازه چراغ‌دار به مغازه آمده و دیگری سراغ نخ مقاوم را می‌گیرد. قرقره‌های کوچک و بزرگ را کنار هم چیده و متناسب با اندازه هر بادبادک، به مشتری‌ها انواع قرقره‌ها را نشان می‌دهد. امیرزادگان می‌گوید: «3-2 هفته قبل از عید، بازار فروش بادبادک در تهران هم تکان می‌خورد. مشتری‌ها برای نونوار کردن بادبادک‌هایشان و خرید لوازم مورد نیاز به ما سر می‌زنند. چون تعطیلات عید و گرم‌تر‌شدن هوا فرصت خوبی برای بادبادک‌بازی برایشان فراهم می‌کند». می‌خندد و ادامه می‌دهد: «البته مشتری‌های ثابت ما در هر فصلی از سال و در هر فرصتی بادبادک‌بازی می‌کنند».

بادبادک‌های چند میلیونی
جوانان و بزرگسالان بیشترین طیف مشتریان او را تشکیل می‌دهند؛ درواقع اگر یکی از اعضای خانواده به سراغ بادبادک‌بازی برود، خیلی زود بقیه افراد خانواده هم از مغازه او سر در می‌آورند. با این حال بالا‌رفتن قیمت بادبادک‌های وارداتی در سال‌ها گذشته، مشتری‌ها را برای خرید، محتاط‌تر از قبل کرده است. امیرزادگان می‌گوید: «برای هر سلیقه و هر گروه سنی‌ای بادبادک‌های مخصوص به‌خود را داریم. قیمت‌ها هم بسیار متنوع است و از 50هزار تومان شروع می‌شود و تا چند میلیون تومان ادامه دارد». بادبادک‌های طرح‌داری که وقتی بالا می‌روند، شبیه پرنده‌ای در حال پروازند، بادبادک‌های چندبعدی، بادبادک‌هایی که بالا‌بردن آن نیاز به همکاری گروهی دارد، بادبادک‌هایی با چراغ‌های ال‌ای‌دی که در آسمان شب مثل ستاره می‌درخشند و... انواع این بادبادک‌ها هستند. در این مغازه انواع بادبادک‌ها به چشم می‌خورند و هر کدام هم مشتری‌های خاص خودشان را دارند. امیرزادگان توسعه بادبادک‌بازی در شهر را توسعه نشاط و سر‌زندگی می‌داند و معتقد است که برگزاری جشنواره‌های ملی و محلی کمک زیادی به گسترش این ورزش تفریحی می‌کند. بادبادک‌فروشان و بادبادک‌بازان حرفه‌ای که اغلب همدیگر را می‌شناسند گاه و بیگاه دور هم جمع می‌شوند و تیم تشکیل می‌دهند و جشنواره‌ای غیررسمی برای خود برگزار می‌کنند.

جشن بزرگ بادبادک‌ها در چین
امیرزادگان به مسابقات و جشنواره‌های بادبادک در کشورهای مختلف اشاره می‌کند و جای این تفریحات را در ایران خالی می‌داند. او می‌گوید: «هر سال جشنواره بزرگ بادبادک‌ها در کشور چین برگزار می‌شود. در این جشنواره افراد بسیار حرفه‌ای و گروه‌های مختلفی به نمایش هنر بادبادک‌بازی می‌پردازند. گاهی برای بالا‌بردن یک بادبادک بیش از 10نفر باید با هم به‌صورت هماهنگ، کار تیمی کنند. انواع بادبادک‌ها با شکل‌های مختلف به نمایش در می‌آید. من هم هر سال در این جشنواره شرکت می‌کنم. اما در 2سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا، شرایط شرکت در این مسابقات سخت شده؛ 20روز قرنطینه اجباری برای سفر باعث شده تا در این دو سال من قید شرکت در این جشنواره را بزنم». هر فرصتی که دست می‌دهد، به همراه تعدادی از مشتری‌های قدیمی و عشق بادبادک‌ها در یکی از بوستان‌های شهر رقابت‌های بادبادک‌بازی راه می‌اندازند و جشنواره جمع و جوری برگزار می‌کنند. امیرزادگان می‌گوید: «بادبادک‌بازی رقابت‌های مختلفی دارد؛ از حذف بادبادک حریفان در آسمان گرفته تا بیشترین زمان بالابودن بادبادک یا ارتفاعی که بادبادک به آن پرواز می‌کند. هر کدام هم طرفداران و حرفه‌ای‌های مخصوص به‌خود را دارد».

نکته‌های باریک‌تر از مو
ساحل دریا، پارک‌ها و زمین‌های مسطح با آسمان بدون سیم‌های برق بهترین فضا برای بادبادک‌بازی هستند. پارک پردیسان و پارک پرواز، این روزها دو پاتوق اصلی بادبادک‌بازها هستند و اگر روزهای پایانی هفته سری به آنها بزنید حتماً چند بادبادک را در حال رقص در آسمان این دو بوستان می‌بینید. بااین حال در هر بوستانی که محوطه باز دارد، می‌توانید این تفریح مفرح ذات را انجام دهید. اما حواستان به چند نکته مهم باشد؛ از هوا کردن بادبادک در نزدیکی سیم‌های برق خودداری کنید. مراقب چاله‌چوله‌هایی که گاه در زمین‌های چمن وجود دارد باشید تا دچار شکستگی و در رفتگی پا نشوید. از بادبادک‌بازی در مسیرهایی که احتمال عبور خودرو و موتورسیکلت در آن است خودداری کنید؛ ممکن است سر به هوا‌بودنتان کار دست شما بدهد.

بادبادک‌های قدیمی
کافی است چشمتان به بادبادک‌هایی که این روزها در آسمان تکان می‌خورد، افتاده باشد تا متوجه فرقی اساسی بین بادبادک‌های قدیمی و بادبادک‌های امروزی شوید. بادبادک‌های سنتی یا همان بادبادک‌های لوزی شکل، جنس کاغذی داشتند و ظاهری ساده. این روزها بادبادک‌ها را از جنس پارچه می‌سازند. انواع مختلفی از بادبادک در بازار وجود دارد و محاسبات ساخت بادبادک پیچیده‌تر از قبل شده است. به‌طوری که هوا‌کردن اغلب آنها نیاز به آموزش دارد. از طرفی کمتر کسی حوصله و فرصت ساخت بادبادک کاغذی و آزمون و خطای آن را دارد. برای همین هم بادبادک‌های پارچه‌ای نازک، خیلی زود بازار را از آن خود کرده‌اند. بادبادک‌بازهای قدیمی معتقدند که ساخت بادبادک و محاسبه وزن و ابعاد و دنباله‌های آن، بخش مهمی از هر مسابقه بادبادک‌بازی است و کسی می‌تواند برنده این میدان باشد که بادبادک بهتری ساخته باشد و در هوا‌کردن آن هم مهارت داشته باشد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید