• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب : 156076
+
-

3دستور ساده شیرینی بدون نیاز به فر

هفت‌سین‌تان را شیرین کنید

هفت‌سین‌تان را شیرین کنید

نفس محبی، یک معلم است و عاشق آشپزی و کشف طعم‌های تازه. شیوع کرونا و غیرحضوری‌شدن مدارس در 2سال گذشته باعث شد تا با تشویق خانواده‌اش صفحه‌ای برای آموزش آشپزی و دستور پخت‌های مختلف در اینستاگرام راه بیندازد.

«آشپزی ایرونی» همانطور که از نامش پیداست قرار است دستور پخت غذاهای مختلف را از گوشه و کنار ایران معرفی کند و از فوت و فن آشپزی ایرانی بگوید. روزی که نفس متوجه شد یکی از دنبال‌کنندگان صفحه‌اش در خانه فر ندارد، تصمیم گرفت تمرکز خود را روی غذاها و کیک و دسرهایی بگذارد که به فر نیاز ندارد. او به‌زودی قصد دارد تا کسب‌وکار خود را در زمینه آشپزی و قبول سفارش راه بیندازد. این روزها اگر به فکر تهیه شیرینی نوروز هستید، این سه دستور ساده بدون نیاز به فر، به کمک‌تان می‌آید.


شیرینی نخودچی
آرد نخودچی، اصلی‌ترین ماده‌ای است که در تهیه شیرینی نخودچی به‌کار می‌رود. این شیرینی که مخصوص استان قزوین است، به‌دلیل سادگی در پخت طرفداران زیادی دارد. میزان شیرینی آن قابل کنترل است و می‌توان با اندکی تغییر در مقدار شکر، آن را به شیرینی‌ای رژیمی تبدیل کرد.

مواد لازم
   آرد نخودچی: ۲۲۰ گرم
  آرد سفید: 3قاشق غذاخوری
  روغن صاف قنادی: ۱۰۰ گرم
  پودر قند: ۱۰۰ گرم
  پودر هل: یک قاشق چایخوری

طرز تهیه
ابتدا روغن صاف و پودر قند را باهم ترکیب کنید و با همزن برقی یا دستی هم بزنید تا یکدست شود. برای ترکیب یکسان مواد با یکدیگر، حتماً ظرف را دورگیری کنید تا پودرهای چسبیده به دیواره ظرف با روغن مخلوط شوند. سپس آرد سفید و آرد نخودچی را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. با استفاده از شعله پخش‌کن و با گرم‌کردن تابه قبل از شروع پخت شیرینی، می‌توانید برای خودتان فر خانگی درست کنید. کاغذ روغنی را داخل تابه داغ شده قرار دهید و سپس شیرینی‌های قالب‌زده شده را روی آن قرار دهید تا به‌مدت 15تا 20دقیقه با شعله کم بپزد.

   نکته:
  روغن قنادی را می‌توانید در خانه هم تهیه کنید. برای این کار باید روغن جامد یا نیمه‌جامد را روی بخار کتری قرار دهید تا کاملاً ذوب و شفاف شود. سپس این روغن را به‌مدت 12ساعت در یخچال قرار دهید تا از آن در تهیه انواع شیرینی‌ها استفاده کنید.

  اگر کاغذ روغنی در دسترس خود ندارید، می‌توانید به کمک روغن مایع، تابه را چرب کنید و شیرینی‌ها را روی آن قرار دهید. یا کف تابه را آرد بپاشید و شیرینی‌ها را روی آردها قرار داده و بپزید.


شیرینی دادلی
«دادلی» در زبان آذری به‌معنای شیرین و خوش‌طعم است. شباهت شیرینی دادلی به شیرینی مشهدی یا همان شیرینی مربایی، به محبوبیت آن اضافه کرده است. طرز تهیه این شیرینی بسیار ساده و راحت است و با وسایل معمول موجود در خانه می‌توان آن را آماده کرد.

مواد لازم
  کره: 50گرم
  روغن جامد: ۴۰ گرم
  پودر قند: ۴۰ گرم
  وانیل: نصف قاشق چایخوری
  زرده تخم‌مرغ: یک عدد
  آرد نخودچی: ۴۰ گرم
  آرد سفید قنادی: ۱۲۰ گرم

طرز تهیه
   تمامی مواد باید به دمای محیط برسند. ابتدا کره و روغن جامد را با پودر قند ترکیب کرده و بعد با همزن برقی یا دستی هم بزنید تا یکدست شود. حین کار حتماً ۲مرتبه ظرف را دورگیری کنید تا تمام پودر قند و روغن و کره باهم ترکیب شوند. سپس زرده تخم‌مرغ و وانیل را اضافه کنید و دوباره این مواد را با همزن بزنید. آرد سفید و آرد نخودچی را 3مرتبه الک کنید تا دانه‌های آن حسابی از هم جدا شوند. هر دو این آردها را طی 3‌مرحله، به مرور به مواد اضافه کنیدو هم بزنید تا به خمیر یکدستی برسید.
به خاطر داشته باشید که نباید این خمیر را زیاد ورز دهید؛‌ چرا که اصطلاحاً به روغن می‌افتد و باعث خشکی شیرینی می‌شود. خمیر شیرینی دادلی نیازی به استراحت ندارد. به اندازه یک گردو از خمیر جدا کرده و با کمک دست آن را گرد کنید. در وسط خمیر گرد‌شده با کمک خودکار یا چیزی دیگر حفره ایجاد کنید. کاغذ روغنی را داخل تابه‌ای پهن کنید و قبل از قرار‌دادن شیرینی‌ها در آن، حدود 15دقیقه روی شعله پخش‌کن بگذارید تا حسابی گرم شود. خمیرهای گلوله‌شده را در تابه و روی کاغذ روغنی قرار دهید و حدود 15دقیقه به آن زمان بدهید تا شیرینی‌ها بپزند. اگر از تابه معمولی استفاده می‌کنید حتماً حین پخت، در آن را با روکش دم‌کنی ببندید تا داخل تابه هوا بگیرد. همچنین اگر از تابه‌های رژیمی استفاده می‌کنید حتماً واشر دور در را جدا کنید. در آخر حفره وسط شیرینی را با بریلو یا مارمالاد یا شکلات پر کنید و سطح شیرینی را با دو رنگ
شکلات دلخواه خود تزئین کنید.


شیرینی نعلی یا اشکی
شیرینی نعلی یا اشکی، به‌دلیل کوچک‌و کم‌حجم‌بودنش، یکی از شیرینی‌های محبوب نوروز بوده و هست؛ مخصوص مهمانی‌هایی که پذیرایی مفصلی با میوه و چای و تنقلات دارند و مهمان‌ها شیرینی‌های کوچک را ترجیح می‌دهند. برای پخت این شیرینی ساده در خانه هم به فر نیازی ندارید.

مواد لازم
  آرد: یک ونیم لیوان
  تخم‌مرغ: یک عدد
  وانیل: یک قاشق چایخوری
  بیکینگ پودر: یک قاشق چایخوری
  روغن مایع: یک‌سوم لیوان
  شکر: یک‌سوم لیوان
  شکلات و کنجد و پودر پسته و ترافل: به مقدار دلخواه برای تزئین

طرز تهیه
   تمام مواد را از یک ساعت قبل در دمای محیط قرار دهید تا هم‌دما شوند. تخم‌مرغ را به همراه وانیل و شکر با همزن برقی یا دستی هم بزنید تا کرم‌رنگ و کشدار شود. سپس روغن مایع را اضافه کرده و ترکیب کنید. در آخر آرد و بیکینگ‌پودر که ۳ مرتبه از قبل الک شده‌اند را به آرامی به مواد اضافه کنید.
خمیر این شیرینی بسیار خوش‌قلق و بدون نیاز به استراحت است. تکه کوچکی از خمیر را برداشته و با دست خود به شکل نعلی و اشکی دربیاورید. تابه را به‌مدت 15دقیقه روی شعله پخش‌کن قرار دهید و کاغذ روغنی را کف تابه پهن کنید. خمیرهای آماده‌شده را در تابه بچینید. حدود 15دقیقه به شیرینی‌ها فرصت دهید تا در تابه دربسته بپزند. بعد از پخت، باید صبر کنید تا شیرینی‌ها خنک شوند. شیرینی‌های سرد شده را با شکلات، پودر پسته، کنجد یا ترافل به دلخواه خود تزئین کنید.

   نکته:
  به‌دلیل تفاوت آردها، ممکن است شما به آرد بیشتر یا کمتری برای پخت این شیرینی نیاز داشته باشید. برای همین باید با احتیاط و در دفعات مختلف آرد را به مواد اضافه کنید. هرجا خمیر یکدستی که چسبناک نباشد آماده شد، دیگر نیازی به اضافه‌کردن آرد نیست. استفاده زیاد از آرد باعث خشکی شیرینی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید