• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15591
+
-

هدف؛ نجات یک نسل

قرعه‌کشی جام ملت‌های 2019 آسیا در امارات برگزار شد و تیم‌ملی ایران در گروه چهارم، کنار عراق، ویتنام و یمن قرار گرفت. در صورت صعود تیم‌ملی به‌عنوان تیم سرگروه، انتظار می‌رود مسیر شاگردان کی‌روش تا نیمه‌نهایی هموار باشد. به‌طور کلی با توجه به نتایجی که تیم ایران در این چند سال به‌دست آورده، خیلی‌ها شانس زیادی برای قهرمانی ایران در جام ملت‌های این دوره قائل هستند. این اتفاق اگر رخ بدهد،‌ غیر از آنکه می‌تواند طلسم 43ساله تیم‌ملی در فتح این عنوان را بشکند، از یک نظر دیگر هم برای جمعی از ستاره‌های تیم ایران ارزش حیاتی دارد؛ اینکه آنها می‌توانند به اتکای این موفقیت از خدمت سربازی معاف شوند و بدون دغدغه به کار خودشان در سطح حرفه‌ای ادامه بدهند. 
    بیرانوند و برنامه فرزندآوری!
در حال‌حاضر بازیکنان ملی‌پوش زیادی مشکل خدمت سربازی دارند. علیرضا بیرانوند یکی از مهم‌ترین افراد این فهرست است که همین سال گذشته ناگهان پرسپولیسی‌ها را تهدید کرد برای انجام خدمت سربازی‌اش راهی تراکتورسازی شود. او البته در برنامه90 با لحنی طنز گفت به‌فکر افزایش تعداد بچه‌هایش افتاده تا به‌طور مرتب از طول خدمت سربازی‌اش کم کند، اما حالا قهرمانی در جام ملت‌های آسیا می‌تواند مشکل سربازی او را به‌طور کلی حل کند. مهدی ترابی دیگر ستاره جوان فوتبال ایران است که هنوز خدمتش را انجام نداده و از معافیت تحصیلی استفاده می‌کند. هر از گاهی در مورد ترابی این شایعه به‌وجود می‌آید که او راهی یک تیم نظامی خواهد شد تا بالاخره کارتش را بگیرد، اما این اتفاق مدام به تعویق می‌افتد.
    سردار، جهانبخش و رفقا
مساله خدمت سربازی حتی برخی از لژیونرهای فوتبال ایران را هم به‌طور عمیقی درگیر کرده است. به‌عنوان مثال سردار آزمون کارت پایان‌خدمت ندارد و هر بار که به ایران می‌آید باید به‌دنبال اخذ مجوزهای لازم برای خروج از کشور باشد. در مورد سردار گفته می‌شود او هنوز در حال گذراندن دوره دبیرستان است و از معافیت تحصیلی استفاده می‌کند! او البته در این زمینه تنها نیست؛ چه اینکه علیرضا جهانبخش هم هنوز وضعیت خدمت سربازی‌اش را روشن نکرده و از معافیت موقت دانشجویی استفاده می‌کند. چندی پیش حتی شایعاتی درمورد بازگشت جهانبخش به ایران برای بازی در تراکتورسازی بر سر زبان‌ها افتاده بود که با واکنش تند مدیر برنامه‌های این بازیکن همراه شد.
    لیگ یکی می‌شوند؟
به فهرست ستاره‌های مشمول تیم‌ملی در لیگ‌های داخلی و خارجی می‌توان اسامی بازیکنان دیگری را هم افزود که مجید حسینی، امید نورافکن، علی علیپور، سعید عزت‌اللهی و... از آن جمله هستند. با این وجود اگر تیم‌ملی ایران در جام ملت‌های آسیا به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کند، هر کدام از این بازیکنان که در تورنمنت حاضر باشند شانس معافیت 
خواهند داشت. 
قانون معافیت ورزشکاران مدال‌آور تصریح می‌کند که ورزشکاران حاضر در آن دسته از بازی‌های آسیایی که هر 4سال یک بار، در بالاترین سطح رشته خود برگزار می‌شود، در صورت کسب مدال طلا مشمول معافیت خواهند شد. در این مورد به احتمال فراوان جام ملت‌های آسیا در رشته فوتبال هم از مصادیق مورد نظر قانونگذار به شمار می‌آید. به این ترتیب شاید بهتر باشد آن دسته از بازیکنانی که در زمستان امسال شانس حضور در تیم ملی را دارند برای تعیین تکلیف خدمت سربازی‌شان زیاد عجله نکنند. اهمیت این معافیت احتمالی به‌خصوص جایی بیشتر حس می‌شود که بدانیم باشگاه تراکتورسازی در آستانه خروج از حالت نظامی است و در صورت خالی شدن لیگ‌برتر از تیم‌های نظامی، فوتبالیست‌های مشهور برای گذران خدمت باید راهی 
دسته اول شوند!

این خبر را به اشتراک بگذارید