• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155717
+
-

صدرنشینان گیشه سینماهای جهان در 2022

پل واترگیت بالا‌نشین جدول اکران

آرش نهاوندی - مترجم

در سال‌ 2022 نیز مانند سال‌2021، یک فیلم چینی با عنوان «پل واترگیت»؛ صدر گیشه فروش جهانی را به‌خود اختصاص داده است. فیلم چینی «نبرد دریاچه چانگ جین» تا ماه‌های پایانی سال‌2021 در صدر فهرست فیلم‌‌های پرفروش دنیا قرار داشت، علاوه بر این فیلم‌های «آنچارتد»، «برای کشتن خیلی آرام است» و «جیغ‌5» رده‌های دوم تا چهارم فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سال‌2022‌ را تا به امروز به‌خود اختصاص داده‌اند. فیلم «بتمن» که تا‌کنون با 57میلیون دلار فروش، صدر فهرست فیلم‌های پرفروش آمریکا در سال‌2022 را به‌خود اختصاص داده، در رده هفتم فهرست فیلم‌های پرفروش جهان قرار دارد. در این مطلب نگاهی داریم به پرفروش‌‌ترین فیلم‌های سال‌2022 تا به امروز.

پل واترگیت – 480.194.494‌دلار

فیلم «پل واترگیت» که در ادامه داستان فیلم «نبرد دریاچه چانگ جین» ساخته‌شده تا‌کنون صدر گیشه فروش جهانی فیلم‌ها را در سال2022 به‌خود اختصاص داده است. سال گذشته نیز فیلم «نبرد دریاچه چانگ جین» لقب دومین فیلم پرفروش‌ در گیشه سینماهای دنیا را از آن خود کرده بود. داستان فیلم «پل واترگیت» درباره ادامه نبرد نیروهای داوطلب ارتش چین و گذر آنها از پل استراتژیکی است که در مسیر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی قرار دارد. این فیلم به کارگردانی هارک سوئی و کایگه چن ساخته شده و جیانشین هوانگ، شیالونگ لن و شیوجیانگ کوجی نگارش فیلمنامه آن را عهده‌دار بوده‌اند.

آنچارتد – 235.234.293‌دلار

«آنچارتد» فیلم ماجراجویانه – اکشن آمریکایی به کارگردانی روبن فلیشر است که اکنون در رده دوم گیشه جهانی فروش فیلم‌ها قرار گرفته است. رافه لی جودکینز، آرت مالکوم و مت هالوی، فیلمنامه «آنچارتد» را با اقتباس از یک‌سری بازی ویدئویی به همین نام نگاشته‌اند. در این فیلم تام هالند در نقش ناتان دریک و مارک واهلبرگ در نقش ویکتور سالیوان بازی کرده‌‌اند. سوفیا علی و آنتونیو باندراس، دیگر بازیگران «آنچارتد» هستند. براساس داستان این فیلم، ویکتور سالیوان، دریک را به استخدام خود درآورده که در رقابت با یک میلیاردر فاسد به نام سانتیاگو مونکادا با بازی آنتونیو باندراس، محل اختفای جواهرات تیم اکتشافی ماژلان را پیدا کنند.

برای کشتن خیلی آرام است – 217.181.755‌دلار

«برای کشتن خیلی آرام است»، یک فیلم کمدی اکشن چینی است که براساس داستان فیلم «ساعت جادویی»(2008)، ساخته شده است. این فیلم تا به امروز سومین رده پر‌فروش‌ترین فیلم دنیا را به‌خود اختصاص داده است. در این فیلم، وی شیانگ در نقش یک بازیگر آماتور بازی می‌کند که برای بازی در نقش اصلی یک فیلم دعوت شده اما در نهایت دچار وضعیت بسیار خطرناکی می‌شود. این فیلم در اول فوریه‌2022 مصادف با سال جدید‌ چینی در کشور چین انتشار یافته و در 18فوریه نیز نمایش آن در سینماهای آمریکا آغاز شده است. این نخستین فیلمی است که شینگ ونشیونگ در مقام یک کارگردان آن را ساخته است.

جیغ 5– 138.215.807‌دلار

«جیغ‌5» توسط گروه کارگردانان موسوم به «رادیو سکوت» متشکل از مت بتینلی – اولپین و تایلر ژیلت ساخته شده است. فیلمنامه این فیلم را جیمز واندربیت و گای بوسیک نگاشته‌اند و این فیلم پنجمین اثر سینمایی از سری فیلم‌های جیغ محسوب می‌شود. داستان این فیلم در ادامه «جیغ‌4» است و نخستین فیلمی است که توسط وس‌کریون، کارگردان مشهور سری فیلم‌های جیغ ساخته نمی‌شود. وس کریون در سال‌2015 درگذشت. در تیتراژ ابتدایی، این فیلم به وس کریون تقدیم شده است. در این فیلم راجر ال‌جکسون، مارلی شلتون، اسکیت اولریشف، کارتنی کاکس، دیوید آرکت و نو کامپل نیز نقش‌های خود در فیلم‌های قبلی «جیغ» را تکرار کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید