• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155712
+
-

چراغ روشن تئاتر در فروردین

آغاز اجرای نمایش‌ها همزمان با روز جهانی تئاتر

تئاتر
چراغ روشن تئاتر در فروردین

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

هفتم فروردین روز جهانی تئاتر است؛ روزی که از چندین سال گذشته به بهانه‌اش سالن‌های نمایشی در تدارک اجراهای جدید بودند. نمایش‌‌هایی که توانستند حتی جزو پرفروش‌های تئاتر باشند. اما با شیوع کرونا و تعطیلی سالن‌های نمایشی، تقریبا اجراهای نوروزی هم تعطیل شد و حالا بعد از 3سال باز هم سالن‌های نمایشی چراغ خود را در روزهای اول سال روشن می‌کنند.

دکتر نون و مصدق در تئاترشهر
برخی از تماشاخانه‌ها اجراهای نوروزی خود را از هفته دوم فروردین شروع می‌کنند، مجموعه تئاترشهر هم در روزهای نوروز میزبان 4نمایش خواهد بود. اجراهای زمستانی تئاترشهر تا 22اسفند ماه است. هادی مرزبان بعد از مدت‌ها به آرزویش رسید و می‌خواهد نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» را فروردین ماه در تالار اصلی اجرا کند؛ سالنی که پیش از این میزبان «بانوی محبوب من» گلاب آدینه بود. حامد کمیلی قرار است در نقش دکتر نون، روی صحنه حاضر شود. این بازیگر پیش از این در نمایش‌های «شوایک، سرباز ساده‌دل» و «ریچارد سوم» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی حضور داشت و حالا نقش «دکتر نون» را بازی می‌کند. این نقش را قرار بود فرهاد آئیش بازی کند اما به‌خاطر تداخل کاری حضورش در نمایش مرزبان منتفی شد. صدرالدین زاهد هم نقش دکتر مصدق را بازی می‌کند. میترا حجار هم از دیگر بازیگران این نمایش است. نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» که براساس داستانی از همین نام از شهرام رحیمیان اجرا می‌شود، بستری عاشقانه و سیاسی دارد.

این‌بار هملت پشت کوهی
در تالار چهارسو هم ابراهیم پشت‌کوهی نمایش «هملت پشت‌کوهی» را روی صحنه می‌برد. هملت پشت‌کوهی ارتباطی با هملت شکسپیر ندارد. تنها نقطه اشتراک این اثر با نمایشنامه شکسپیر به لحاظ تماتیک است. نمایش به لحاظ زمانی در دهه‌۶۰ و بحبوحه پایان جنگ در ایران می‌گذرد؛ زمانی که شرایط جبری حاکم بر جامعه و آثار جسمی و روانی ناشی از جنگ بر آدم‌های آن دوران هنوز پر‌رنگ است.

خماری در بستر رئالیستی
از دیگر نمایش‌‌هایی که در روزهای نوروزی اجرایش شروع می‌شود، «خماری» به کارگردانی امین بهروزی‌نیا‌ست. در این نمایش سهیلا گلستانی بازی می‌کند و کارگردان نمایش درباره «خماری» می‌گوید: «‌خماری، از لحاظ فضاسازی شباهت‌هایی به نمایش‌‌های قبلی‌ام دارد اما از نظر شیوه اجرایی تجربه جدیدی است و در نورپردازی و دکور و جلوه‌های بصری متفاوت از دیگر کارهایم به صحنه می‌رود. داستان نمایش در یک بستر رئالیستی اتفاق می‌افتد اما در بخش‌هایی از مرزهای واقعیت عبور می‌کند و وارد فضایی غیرواقعی و خیالی می‌شود.» اجرای نمایش در تالار قشقایی است. سعید هاشمی‌پور هم نمایش «بی‌خوابی» را روی صحنه خواهد داشت.

آن‌سوی آینه در تالار وحدت 
از دیگر نمایش‌هایی که زمزمه اجرایش در سال جدید شنیده می‌شود، «آن سوی آینه» علی سرابی است؛ نمایشی که سرابی از متون فرانسوی انتخاب کرده و نویسنده فلوریان زلر است. این نمایش با بازی پژمان جمشیدی، ریما رامین‌فر، مارال بنی‌آدم و علی سرابی زمانی در شهرزاد اجرا شد و در هر زمان از اجرایش جزو پرفروش‌های تئاتر آن سال بود. حالا سرابی قرار است بار دیگر این نمایش را روی صحنه بیاورد. این نمایش قرار است در تالار وحدت اجرا داشته باشد و به‌احتمال زیاد اجرای آن سال جدید خواهد بود.
علاوه بر این سالن‌ها برخی از تماشاخانه‌های خصوصی هم با پایان اجراهای اسفند‌ماه، در تدارک اجراهای فروردین خود هستند. برخی از اجراها هم تا پایان فروردین ماه روی صحنه هستند. در تماشاخانه سپند «قصه قرن» حامد شیخی تا 12فروردین روی صحنه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید