• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155469
+
-

تهران کارتون ؛ دوستی خاطره‌ساز

تهران کارتون ؛ دوستی خاطره‌ساز

 نسبت تهران با کارتون و کاریکاتور چیزی است مثل نسبت خیلی از ما با دوستان و رفقایی که حرفشان را می‌زنند اگر چه تلخ و نقد و شاید گزنده ولی با زبانی قشنگ و نرم که بعدها خاطره می‌شود که گوشه ذهنمان دلمان را قرص می‌کند به این رفاقت.
کارتون و کاریکاتور را در دنیا به‌عنوان هنر روز می‌شناسند، هنری چندوجهی که خود رسانه‌ای تأثیر‌گذار به‌حساب آمده و سال‌هاست در صفحات روزنامه‌ها، کتاب‌های مصور، هنرهای شهری و حتی محتوای رسانه‌های نو اغلب به زبانی نرم و طنز‌آلود با مخاطب حرف زده است.
به خاطر همه این ویژگی‌هاست که در دورانی که رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه‌های نوظهور بیش از هر روز دیگری جای خودشان را در زندگی روزمره ما باز و حتی ثابت کرده‌اند مهندسان فرهنگ و رسانه در شهرها می‌کوشند تا در حوزه‌های آموزش، فرهنگسازی و حتی کار رسانه‌ای با این هنر بیشتر رفاقت کنند. سازمان زیباسازی شهر تهران رویدادی را طراحی و اجرا کرده است که با دور هم آوردن کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های حرفه‌ای ایرانی و خارجی و فراخوانی عمومی از علاقه‌مندان آماتور یک اتفاق جریان‌ساز را برای بهره‌مندی بیشتر از قابلیت‌هایی که گفته شد رقم بزند. تهران کارتون، یک برنامه سالانه است که در نوبت‌های برگزاری، به فراخور موضوع و مناسبت گردانندگان شهر را در دستیابی به ایده، طرح و محتوایی هنری به زبان کارتون و کاریکاتور با توشه‌ای فاخر همراه می‌کند.
دوره اول این برنامه با موضوع نوروز و زیبایی‌های تهران اکنون بسامان رسیده و کلی لبخند مکتوب و مصور از شهر محبوب ما حالا خلق شده است.
خروجی این برنامه، رفاقتی را با شهر در پی خواهد داشت که آثار آن در تابلوهای شهری، محصولات فرهنگی یا نقاشی‌های دیواری و در نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنرهای شهری، ضمن نشان دادن زیبایی‌های تهران، کجی‌ها، کاستی‌ها و کمّی‌های یک کلانشهر در‌ندشت را با زبانی طنز‌آلود آینه‌وار نشان می‌دهد.
تهران‌کارتون جوان‌ها و موسفید‌های این هنر را کنار هم می‌نشاند، کارتونیست و کاریکاتوریست تربیت می‌کند، پدیده می‌سازد و با اکران آثار خلق‌شده برای همه آنها که در تهران زندگی می‌کنند  یا در گذرند خاطره می‌سازد؛ خاطره‌ای همراه با یک لبخند!

این خبر را به اشتراک بگذارید