• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155466
+
-

تیم فرهنگ در بارسلون

بر و برگ
تیم فرهنگ در بارسلون

شهنام صفاجو

بیشتر مردم دنیا «بارسلون» را با 3نام آشنای فوتبالی به یاد می‌آورند که هر سه از نوابغ این ورزش هستند. یوهان کرایف هلندی که غزالی تیزپا و هنرمند در قلب زمین بارسلونا بود؛ دیه‌گو مارادونای کبیر که نیازی به معرفی ندارد و لیونل مسی آرژانتینی که پُر از تمجید و افتخار است. در بندر بارسلون که بیشتر مردم آن جزو طبقه متوسط هستند، فوتبال بخش مهمی از زندگی آنها محسوب می‌شود و نیوکمپ‌ هم مکانی برای خودنمایی کاتالان‌ها در عرصه جهانی است. پس به‌نظر می‌رسد که نام بارسلون تمام قد به فوتبال گره خورده، اما این شهر رؤیایی در زمینه هنر مدرن هم سرآمد است و نام‌آورانی را به جهان معاصر معرفی کرده است.
اگر بخواهیم نام 3هنرمند مدرن که از بارسلون برخاسته‌اند را برجسته کنیم، باید به آنتونی گائودی، خوان میرو و مونتسرات کابالیه اشاره کنیم که هر یک، اسطوره حرفه خود هستند.
آنتونی گائودی، را پدر معماری مدرن بارسلون می‌خوانند که سبک متمایزش با آزادی فرم و وحدت عناصر هنری شناخته می‌شود. او عاشق آمیختن نمادهای غنی مذهب، طبیعت و مدرنیته بود و معماری را مجموعه هنرها می‌دانست. هندسه پیچیده سازه‌های گائودی به‌قدری با ساختار معماری آن منطبق است که نشان از یک شیء طبیعی در انطباق با قوانین طبیعت دارد. او حین ساخت معبد خانواده مقدس (SagradaFamília) در سال1926درگذشت.خوان میرو، از نقاشان نوگرای بارسلون بود که نقش مهمی در توسعه بین‌المللی هنر معاصر داشت. او به‌دلیل سبک زیبایی‌شناسی آثارش که مبتنی بر مکتب سوررئالیسم است، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نقاشان قرن بیستم شناخته می‌شود. میرو در تابلوهای خود نظیر مزرعه، کارناوال هارلکین و منظره کاتالان، بر فرهنگ و سنت‌های منطقه خودمختار کاتالونیا تمرکز داشت. یکی از پروژه‌های بزرگ او، ایجاد بنیاد خوان میرو در بارسلون بود که یک مرکز فرهنگی هنری برای دوران معاصر به‌شمار می‌رود. میرو حدود 30سال پیش به درود حیات گفت.
مونتسرات کابالیه، خواننده اُپرای اهل بارسلون به‌دلیل اجرای آهنگ‌های دوره رنسانس معروف بود و موسیقی باروک را به سر و صدای دنیای امروزی ترجیح می‌داد. او به‌عنوان یک سوپرانو، توانایی‌اش را در اجرای پُرقدرت سونات و آهنگ‌های آوازی به رخ می‌کشید. کابالیه همکاری‌های مشترکی هم با 2خواننده اُپرای مشهور مادریدی، خوزه کاره‌راس و پلاسیدو دومینگو داشت. او سال2018درگذشت.
بارسلون شهری مملو از معماری، مجسمه، نقاشی و حتی هنر خیابانی است که منبع الهام دیگر هنرمندان سرشناس اسپانیایی نظیر پابلو پیکاسو و سالوادور دالی هم بوده است. منطقه سانتز به‌ویژه محله مونتجویک، یکی از نخستین سکونتگاه‌های باستانی است که قلب فرهنگ و هنر این شهر بندری محسوب می‌شود و موزه هنر ملی کاتالونیا، سالن نمایشگاهی فیرا، بنیاد خوان میرو، جشنواره ماژور و استودیو دانشگاهی هنر امروزی هم در این محله قرار دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید