• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155465
+
-

گرینویچ/کشف روز جهانی حیات‌وحش


آریزونا: همزمان با روز جهانی حیات‌وحش (سوم مارس) که به بیان اهمیت حفاظت از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری اختصاص دارد نتایج 2 مطالعه نشان داد که پاندمی ویروس کرونا از بازاری در ووهان چین آغاز شده که اتفاقا محل فروش حیوانات سلاخی‌شده و گاهی کمیاب است. به گزارش مهر، با تجزیه و تحلیل داده‌های چندین منبع، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این ویروس از حیوانات آمده و در اواخر سال ۲۰۱۹ در بازار غذاهای دریایی هیوآنان چین به انسان سرایت کرده است. آنها افزودند که هیچ مدرکی از نظریه‌ای مبنی بر اینکه ویروس از آزمایشگاهی در ووهان آمده است، پشتیبانی نمی‌کند. «مایکل ووروبی»، یکی از نویسندگان هر دو مطالعه از دانشگاه آریزونا، گفت: «وقتی همه شواهد را با هم نگاه می‌کنید، یک تصویر فوق‌العاده واضح است که پاندمی از بازار هیوآنان شروع شده است.» در یک مطالعه، محققان از تجزیه و تحلیل فضایی استفاده کردند تا نشان دهند که نخستین موارد کووید ۱۹ که در دسامبر ۲۰۱۹ تشخیص داده شدند، به بازار مرتبط بودند.

پشه نخستین عامل کشتار

 استکهلم: با اینکه بسیاری جنگ‌ها و برخی کرونا را مهم‌ترین عامل مرگ بشر طی دهه‌های اخیر می‌دانند اما پشه همچنان مقام نخست در کشتار بشر را با سالانه یک میلیون قربانی به‌خود اختصاص می‌دهد.
به گزارش ‌ لایو‌ساینس، در طول تاریخ مدون بشر پشه‌ها به‌خصوص پشه مالاریا توانسته‌اند دست‌کم یک میلیارد انسان را بیمار و سپس بکشند. آنطور که مجله نیچر هم گزارش داده است طی 50هزار سال گذشته مالاریا جان نیمی از این انسان‌ها را گرفته است. ابعاد این آمار هنگامی مشخص‌تر می‌شود که بدانیم با وجود افزایش کنترل بیماری مالاریا فقط در سال 2020میلادی 627هزار نفر به‌علت مالاریا کشته شده‌اند و این آمار شامل باقی بیماری‌هایی که پشه‌ها آنها را منتقل کرده‌اند نمی‌شود.

برداشتن تندیس پوتین
 
پاریس: موزه گرِون (Grévin) نمایش عمومی تندیس ولادیمیر پوتین را متوقف کرد. به گزارش یورونیوز، مدیر این موزه فرانسوی درباره این تصمیم گفت: « چندین بازدید‌کننده در تعطیلات آخر هفته به این تندیس آسیب زده بودند و با توجه به شرایط جاری و اینکه علاقه‌ای نداشتیم هر روز صبح از مقابل چهره چنین شخصیتی عبور کنیم، آرایشش کنیم و زیبا جلوه‌اش دهیم، در نهایت تصمیم به حذف آن از موزه گرفتیم. این برای نخستین بار در تاریخ موزه گرِون است که تندیس شخصیتی که با تاریخ پیوند دارد، جمع‌آوری می‌شود.» در این موزه بیش از ۲۰۰ شخصیت مهم تاریخ‌ساز جهان از گاندی و اینشتین گرفته تا پاپ فرانسیس و کریستیانو رونالدو قرار دارند. جنس تمامی مجسمه‌ها از موم است و شهرت آنها به‌دلیل شباهت بسیار زیادشان به شخصیت‌های واقعی است. تندیس ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و چند سال پیش مورد مرمت قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴ هم یکی از اعضای جنبش اعتراضی فِمِن با لگد به این مجسمه خساراتی وارد کرده بود. تندیس ولادیمیر پوتین تا اطلاع ثانوی و برای یک دوره نامحدود به انبار موزه در شمال پاریس منتقل می‌شود. تاریخ، زمان بازگشت احتمالی یا محو شدن کامل این چهره از موزه گرون (Grévin) را رقم خواهد زد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید