• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155375
+
-

دخل و خرج‌تان را در روزهای آخر سال و فروردین مدیریت کنید

رازهای رساندن پول به روزهای آخر فروردین‌ماه

نیلوفر  ذوالفقاری

آخرین روزهای سال پر است از شور و شوق تازه شدن. با نو شدن روزگار و طبیعت، ما هم سعی می‌کنیم تا جایی که توان داریم رنگ تازگی به اطراف‌مان بپاشیم. اصلاً هدف از خانه‌تکانی، خریدن رخت و لباس نو و وسایل جدید هم همین است. خرید شب عید سنت سال نوی ایرانیان است، هرچند که با گران شدن کالاها و مشکلات اقتصادی، سخت شده باشد. این روزها اگر در حال دودوتا چهارتا برای مدیریت مالی و متعادل کردن دخل و خرج هستید، حق دارید. نکاتی وجود دارد که شاید ساده به‌نظر برسند اما می‌توانند کمک کنند اوضاع مالی تا حدی بهتر پیش رود. علیرضا احدی، پژوهشگر کسب‌وکار و مشاور اقتصادی‌ای که سمینارهای مختلفی درباره مدیریت کسب‌وکارها برگزار کرده، روش‌های ساده‌ای را مرور می‌کند که کمک می‌کند اوضاع اقتصادی را حساب‌شده مدیریت کنید؛ توصیه‌هایی که برای روزهای اواخر اسفند و فروردین ماه که معمولاً خیلی زود پول کم می‌آوریم می‌توانند به‌شدت کارساز باشند.

بدون فهرست خرید نکنید!
این روزها خیلی ممکن است برای خرید کالای مشخصی به بازار برویم اما وقتی به خانه برمی‌گردیم کالاهای دیگری دستمان باشد که اصلاً قصد خرید آنها را نداشتیم! برای جلوگیری از این اتفاق، حتماً قبل از خرید رفتن فهرست بنویسید. مثلاً وقتی می‌خواهید برای خرید به سوپرمارکت بروید، فهرستی تهیه کرده و دقیقاً طبق آن خرید کنید. ترفند برخی سوپرمارکت‌ها برای خرید بیشتر مشتریان این است که اجناس ضروری و پرطرفدار را در انتهای سوپرمارکت قرار می‌دهند تا مشتریان در مسیر رسیدن به آنها با اجناس مختلفی روبه‌رو شده و وسوسه شوند که آنها را بخرند. هزینه اجناسی را که به آنها نیازی ندارید اما می‌خرید را به‌صورت سالانه محاسبه کنید؛ مثلاً اگر در زندگی‌تان روزی فقط 3 هزار تومان هزینه غیرضروری دارید، با ضرب این رقم در تعداد روزهای سال می‌بینید سالانه پولی در حدود یک‌میلیون تومان را از دست خواهید داد. راه‌حل کارآمد دیگر موقع خرید این است که با نگاه مبتنی بر کاهش هزینه‌ها در بازار جست‌و‌جو کنید. شاید بتوانید در بسیاری از زمینه‌ها محصولات ارزان‌قیمت ولی باکیفیت را جایگزین محصولاتی کنید که هم‌اکنون از آنها استفاده می‌کنید. حواستان به زمان حراج فروشگاه‌ها باشد؛ چون برخی برندهای پوشاک، اجناس‌شان را در زمانی که فروش کمتری دارند، با تخفیف‌های 50تا 70درصدی عرضه می‌کنند. 
خرید اینترنتی هم چند سالی است که بیشتر از قبل طرفدار پیدا کرده است. سایت‌های اینترنتی زیادی هستند که می‌توانید خیلی از کالاهای مورد نیازتان را از طریق آنها آنلاین بخرید و البته از تخفیف‌های این سایت‌های معتبر هم استفاده کنید. به این ترتیب هزینه رفت‌وآمد به فروشگاه هم حذف می‌شود.

حسابگر باشید نه خسیس!
البته که پس‌انداز کار خوبی است، اما شاید بدترین شیوه مدیریت اقتصاد خانواده، حبس‌کردن اسکناس‌ها در جیب یا حساب‌های بانکی باشد، درحالی‌که حسرت داشتن همه‌‌چیزهای خوب دنیا به دل اعضای خانواده مانده و آنها درحالی‌که می‌توانند خوب زندگی کنند، با تصور پس‌انداز کردن خودشان را از همه‌چیز محروم کرده‌اند. اگر خواستید مدیریت مالی خانواده را به‌عهده بگیرید ابتدا مرز مدیریت را با خساست مشخص کنید و مرتب به‌خود یادآوری کنید که پول خرج نکردن و پس‌انداز کردن مساوی با داشتن زندگی راحت نیست. اگر در طول مسیر کمتر خرج کردن‌تان چیزی را خریدید که نباید می‌خریدید، خود را شکست خورده تلقی نکنید و خودتان را ولخرج ندانید. در دنیایی که پر از جاذبه‌های تجاری و تبلیغاتی است، همه ما گاهی نمی‌توانیم مقابل وسوسه‌های‌مان بایستیم. مهم این است که دوباره از نو شروع کنیم. اینکه امروز زیاد خرج کرده‌ایم، معنایش این نیست که حتماً فردا هم بیش از اندازه خرج می‌کنیم. کاغذ خریدها را نگه‌دارید یا خودتان بنویسید چه چیزهایی را به چه قیمتی خریده‌اید. بعد کافی است آخر هر‌ماه بررسی کنید چقدر هزینه صرف خریدن کالاهایی کرده‌اید که به آنها نیازی نداشته‌اید. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید این عدد سالانه به چند می‌رسد.

حساب‌کتاب کنید!
چه کارمند باشید چه کاسب، از قدیم چشم همه شاغلان به دریافتی شب عیدشان بوده است. کارمندان در ‌ماه آخر سال علاوه بر حقوق دو‌ ماه آخر، عیدی هم دریافت می‌کنند. کسبه هم که چشم امیدشان برای فروش کالاها، ارائه خدمات و خلاصه درآمدی بهتر از بقیه ماه‌های سال، به همین شب عید است. هرچند عید خرج‌های مخصوص خودش را هم دارد اما به هر حال باید این درآمد شب عیدی را مدیریت کنیم. می‌پرسید چرا؟ دلیلش این است که شلوغی‌های شب عید و سال نو که تمام شد، از هفته دوم فروردین که سر کار برمی‌گردیم، اوضاع مالی از این‌رو به آن رو می‌شود. معروف است که فروردین طولانی‌ترین‌ماه سال به‌نظر می‌رسد، چون بازار پرشور شب عید ناگهان کساد می‌شود و درآمدها کاهش پیدا می‌کند. از آن طرف حقوق‌ها معمولاً دیرتر از حد معمول واریز می‌شود و خلاصه که بیشتر ما از نظر مالی تحت فشار قرار می‌گیریم. این یعنی باید همین روزها که عیدی می‌گیریم، حواسمان به دخل و خرج باشد و بخشی از دریافتی را کنار بگذاریم. بله، درست است همه از گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید خبر داریم، این توصیه‌ها هم فقط برای مدیریت همان داشته‌های معمول خودمان است. درصدی از درآمد این‌ماه را حتماً کنار بگذارید، هرقدر هم کم باشد در روزهای طولانی فروردین گره از کار باز می‌کند.

پس‌انداز در روزگار سخت
راستش خیلی حواسمان هست که در اوضاع سخت اقتصادی نمک به زخم همدیگر نپاشیم، اما با همه فشارهای مادی هنوز هم با برخی اقدامات می‌شود مقداری پول کنار گذاشت، هرچند کم. مثلاً اینکه میزان خرید روزانه یا هفتگی را بیشتر از قبل کنترل کنید یا دست از خرج‌های اضافی و خرید چیزهایی که مدل‌های قدیمی‌ترش را دارید بردارید یا زندگی‌تان را براساس داشته‌هایتان، نه خواسته‌هایتان، پیش ببرید. این روش‌ها واقعاً می‌تواند کارساز باشد، هر چند که هرگز نمی‌تواند شامل حال خانواده‌هایی باشد که درآمد ندارند یا سرپرستشان بیکار است؛ چون آنها دخلی ندارند که خرجی داشته باشند. برخی افراد حتی ترفندهای مخصوص به‌خودشان را نیز به‌کار می‌برند مثلاً به جای خریدهای روزانه از مغازه‌های لوکس، کالاهای مورد نظرشان را تقریباً با همان کیفیت از مغازه‌های معمولی‌تر می‌خرند تا از این طریق نه خانواده دچار کمبود شود و هم بتوانند مابه‌التفاوت قیمت کالاها را پس‌انداز یا در بخش‌های دیگر خانه صرف کند. حساب پولی را که در اثر صرفه‌جویی به‌دست می‌آورید، داشته باشید و آن را در حسابی جداگانه نگهداری کنید. به بسیاری از حساب‌های بانکی سود یا وام تعلق می‌گیرد و به این ترتیب شما می‌توانید با استفاده از پس‌انداز و بهره مرکب حاصل از صرفه‌جویی‌های خود، صاحب سرمایه شوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید