خبر: از هفته گذشته، هندیها باوجود اختلافات دیرینه و رقابتهای منطقهای، محموله 50هزار تنی کمکهای انساندوستانه غذایی و دارویی خود را از مسیر پاکستان به افغانستان ارسال کردند و به همین راحتی از موقعیت راهبردی بندر شهیدبهشتی که جزو شرکای سرمایهگذاری آن هستند، صرفنظر کردند. روزبه مختاری، رئیس انجمن کشتیرانی ایران معتقد است: این تغییر رویکرد هندیها نتیجه کوتاهی طرف ایرانی و حتی عمل نکردن به تعهدات در مقابل هند بوده و نمیتوان تماما هندیها را سرزنش کرد.
نقد: دهها سال است که در مورد موقعیت راهبردی چابهار و بندر اقیانوسی آن داد سخن داده میشود. از 5سال پیش با شکسته شدن قفل توسعه در این بندر، هندیها بهعنوان شریک و سرمایهگذار این بندر پذیرفته شدند. شراکتی که البته فراز و نشیب بسیاری داشت و درنهایت باعث شد از سرمایهگذاری 85میلیارد دلاری تعهد شده از سوی هند، فقط یک سوم آن انجام شود. تغییر شریک ایرانی اپراتور هندی و افول ناگهانی بندر چابهار، ناکارآمدی بازاریابی دولتی و حرکتهای فرمایشی و دستوری به جای بازاریابی خصوصی برای افزایش ترافیک و غفلت از فعالسازی واقعی کریدورهای بینالمللی و توسعه بازار بندر چابهار ازجمله مسائلی است که میتواند طرف هندی را لااقل برای مدتی از حضور و افزایش سرمایهگذاری در بندر چابهار بیرغبت کند و این همان پاس گلی است که پاکستان به خوبی از آن استفاده کرد.
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب :
155082
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/5yOQv
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved