• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154943
+
-

ثبات فاصله تورمی فقرا و ثروتمندان

مرکز آمار می‌گوید: فاصله تورمی گروه‌های کم‌درآمد و پردرآمد برای دومین ماه پیاپی ثابت باقی ماند

تورم
ثبات فاصله تورمی فقرا و ثروتمندان

در شرایطی که در طول ماه‌های گذشته فاصله تورمی بین گروه‌های کم‌درآمد و ثروتمند در حال افزایش بود، تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در بهمن‌ماه برای دومین ماه متوالی فاصله تورمی بین این دوگروه در سطح 3.6درصد باقی مانده است، با این حال هنوز تا نقطه ثبات فاصله هست و فقرا همچنان در حال تحمل فشار‌های تورم بیشتری هستند، اما درصورتی که روند فعلی تداوم یابد، انتظار می‌رود فاصله تورمی فقرا و ثروتمندان در ماه‌های آینده کمتر شود.
به گزارش همشهری، جمعیت کشور براساس هزینه و درآمدهای افراد به ۱۰قسمت مجزا تقسیم‌بندی می‌شود که طبقات ثروتمند در دهک‌های نهم و دهم و طبقات کم‌درآمد در گروه‌های پایین قرار می‌گیرند. آمار‌ها نشان می‌دهد از 3سال پیش و همزمان با شتاب‌گرفتن سرعت تورم، گروه‌هایی که در طبقات کم‌درآمد طبقه‌بندی می‌شدند با تورم بیشتری مواجه بودند و اثرات تورمی، سبد معیشتی آنها را بیشتر از ثروتمندان تحت‌تأثیر قرار داده بود. این موضوع به‌ویژه در مورد مواد و محصولات خوراکی در بین طبقات کم‌تربرخوردار نمود عینی‌تری داشت، زیرا سبد مصرفی طبقات کم‌درآمد با دهک‌های پردرآمد تفاوت زیادی دارد. به بیان دیگر عموما بخش بیشتری از درآمد طبقات فقیر شامل هزینه‌های خوراک می‌شود. در مقابل، ثروتمندان سهم کمتری از هزینه‌هایشان را به تامین خوراک اختصاص می‌دهند. به تعبیر دقیق‌تر، دهک اول در سبد هزینه‌ای خانوارها بالاترین سهم را برای مصارف خوراکی دارد. در چنین شرایطی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد ارقام مربوط به فاصله تورمی دهک‌های درآمدی برای دومین ماه متوالی به ثبات رسیده است.

فاصله تورمی فقرا و ثروتمندان
مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد فاصله تورمی دهک اول تا دهم یعنی افراد کم‌درآمد و پردرآمد در بهمن‌ماه امسال در سطح 3.6درصد ثابت مانده است؛ در دی‌ماه نیز این فاصله تورمی همین میزان بود. این ارقام نشان می‌دهد برخلاف ماه‌های قبل که فاصله تورمی بین این دو گروه در حال رشد بود، در طول 2ماه گذشته این نسبت به ثبات رسیده است.
همچنین فاصله تورمی در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه قبل 0.4واحد درصد و در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات 0.8درصد کاهش داشته است. این آمار نشان می‌دهد در صورت تداوم این روند در ماه‌های آینده می‌توان انتظار داشت فاصله تورمی بین طبقات کم‌درآمد و پردرآمد ترمیم شود و بهبود یابد. با این حال باید به این نکته توجه کرد که همچنان فاصله تورمی این دوگروه زیاد است و همچنان طبقات کم‌درآمد تورم بیشتری را تحمل می‌کنند، اما این روند که در طول ماه‌های گذشته رو به رشد بود، اکنون متوقف شده است.
طبق آمار‌های مرکز آمار همچنان میزان تورم دهک اول جامعه یعنی خانواده‌های کم‌درآمد 44درصد است، اما تورمی که گروه‌های پردرآمد در دهک دهم تحمل می‌کند 40.5 برآورد می‌شود. این شکاف تورمی بین طبقات کم‌درآمد و پردرآمد باید در ماه‌های آینده جبران شود. به‌نظر می‌رسد آنچه می‌تواند شکاف تورمی این دو گروه را کمتر کند، ثبات در هزینه تامین خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست که نقش زیادی در معیشت و هزینه طبقات کم‌درآمد ایفا می‌کند.

تفاوت هزینه‌های فقرا و ثروتمندان
اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد سطح تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای طبقات کم‌درآمد یعنی دهک اول 54درصد بوده؛ درحالی‌که تورم خوراکی‌ها برای دهک دهم 53.6درصد بوده است. این در حالی است که بخش عمده هزینه‌ها در گروه‌های کم‌درآمد مربوط به خوراک است و هزینه‌های این بخش برای ثروتمندان سهم کمتری را شامل می‌شود. در مقابل اما در بخش کالاهای غیرخوراکی و همینطور ارائه خدمات تورمی، هزینه‌هایی که گروه‌های پردرآمد تحمل کرده‌اند بیشتر از گروه‌های کم‌درآمد بوده، زیرا هزینه‌های گروه‌های پردرآمد در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیشتر از گروه‌های کم‌درآمد است. طبق اطلاعات مرکز آمار، میزان تورم کالا‌های غیرخوراکی در دهک دهم 37.6درصد و برای دهک اول یعنی افرادی که درآمد کمتری دارند، 33.5درصد است که نشان می‌دهد در حوزه کالاهای غیرخوراکی یک فاصله تورمی 3.9درصدی وجود دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید