• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154730
+
-

ابتکار رئیسی در اجلاس قطر

رئیس‌جمهور‌کشورمان در دومین‌روز از سفر به قطر در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز سخنرانی کرد

سیاست خارجی
ابتکار رئیسی در اجلاس قطر

سخنرانی در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در قطر، از مهم‌ترین برنامه‌های روز دوم سفر رئیس‌جمهور کشورمان به دوحه بود؛ سفری که اهمیت ویژه‌ای در پیشبرد سیاست همسایگی و البته چندجانبه‌گرایی اقتصادی جمهوری‌اسلامی ایران در دولت سیزدهم دارد.

فرصتی برای هم‌افزایی 
سیدابراهیم رئیسی دراین نشست، برگزاری 6دوره اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز را در طول عمر این سازمان بین‌الدولی نوپا، بیش از هر واقعیتی، نشانه‌ای قوی از همگرایی، همبستگی و عزم اعضای آن برای پیگیری اهداف مجمعی دانست که پایه‌های اولیه‌ آن با ابتکار تهران در سال ۲۰۰۱ بنا گذاشته شد.
رئیس‌جمهور کشورمان افزود: هدف مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بانیان و اعضای آن حمایت از حقِ حاکمیت کشورها بر منابع طبیعی خود به‌ویژه گاز، همکاری در یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه‌های مختلفی ازجمله اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی، تقویت نقش گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و همفکری و همکاری در تقویت امنیت عرضه و امنیت تقاضای گاز طبیعی است. نشست‌های سران نیز فرصتی برای هم‌افزایی در راستای تحقق این اهداف محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: ما به‌عنوان کشورهای دارای ذخایر عظیم و صادر کننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گازطبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشورهای صادرکننده‌ گاز، می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تأمین پایدار انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به جهان اعلام کنیم.
 سخنرانی رئیس‌جمهور در این اجلاس با ارائه یک پیشنهاد همراه بود؛ ابتکاری با عنوان «گاز طبیعی در خدمت اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا». رئیسی هدف از این پیشنهاد را «کمک به بازیابی اقتصاد جهانی در دوره عبور از پاندمی کووید-۱۹» عنوان کرد؛ پیشنهادی که با توجه به شرایط فعلی اقتصادجهانی و چشم‌انداز افزایش قیمت حامل‌های انرژی، می‌تواند به ایفای نقش محوری مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تضمین امنیت عرضه انرژی در جهان بینجامد. رئیسی راهکارهای تحقق این پیشنهاد را هم تشریح کرد که «سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های بالادستیِ صنعت گاز»، «اصلاح الگوی مصرف»، «افزایش بهره‌وری انرژی در کشورهای عضو با اهداف دوگانه زیست‌محیطی و اقتصادی» و «ایجاد ظرفیت صادراتی بیشتر و کنترل روند فزاینده قیمت گازطبیعی» ازجمله آنهاست.

تسهیل سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور 
دیدار با ایرانیان مقیم قطر بخش دیگری از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور کشورمان به این کشور بود. رئیسی در این دیدار با دعوت از ایرانیان خارج از کشور برای حضور و فعالیت در کشورمان، بر لزوم تلاش همگانی برای افزایش صادرات ایران تأکید کرد؛ «امروز متأسفانه سهم ما در اقتصاد منطقه در جایگاه شایسته خود قرار ندارد، درحالی‌که تولیدات ایرانی در منطقه مورد توجه بوده و از استاندارد قابل‌قبول و قابل رقابتی با کشورهای مدعی برخوردارند.»
درجریان این سفر 2روزه که با امضای 14سند همکاری میان دو کشور همراه بود، تهران و دوحه در عالی‌ترین سطح دولتی پیرامون چگونگی توسعه مناسبات دوجانبه در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، تجاری، مالی، همکاری‌های رسانه‌ای، فرهنگی، گردشگری و... گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. 

مکث
ایران و الجزایر در مسیر توسعه مناسبات

رئیس‌جمهور در حاشیه مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز، در دیدار با رئیس‌جمهور الجزایر گفت: ایران و الجزایر همکاری‌های خوبی با یکدیگر دارند، اما این سطح از تعامل‌ها کافی نیست. با توجه به عزم و اراده سران دو کشور، مناسبات تهران و الجزیره می‌تواند در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش‌ازپیش گسترش یابد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،‌ سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه تاریخ گواه آن است که ایستادگی و مقاومت ملت‌ها دربرابر سلطه‌طلبان نتیجه‌بخش بوده، افزود: هرجا در منطقه شاهد وجود ناامنی هستیم، می‌توان ردپا و اثر حضور و دخالت بیگانگان، به‌ویژه آمریکایی‌ها را مشاهده کرد. براین اساس راه‌حل اساسی رفع مشکلات و ناامنی‌های منطقه، قطع دست آمریکا و بیگانگان از منطقه است. عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر نیز با ابراز تمایل برای گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف گفت: باید اراده موجود در سران دو کشور برای تقویت تعاملات را به همه سطوح اجرایی کشورهایمان تسری بخشیم تا ظرفیت‌های موجود برای همکاری، هرچه سریع‌تر عملیاتی و بالفعل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید