• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154499
+
-

سخنگوی شورای نگهبان:

گاهی برای شکایت شرعی یک شهروند ساعت‌ها وقت می‌گذاریم

قانونگذاری
گاهی برای شکایت شرعی یک شهروند ساعت‌ها وقت می‌گذاریم

 سخنگوی شورای نگهبان در کارگاه تخصصی جایگاه شورای نگهبان در نظام حقوقی کشور گفت: یکی از وجوه قابل افتخار قانون اساسی ما این است که هر شهروندی می‌تواند نسبت به هر مصوبه‌ای که از نظر او خلاف شرع یا قانون است، شکایت کند. اگر بگوید فلان مصوبه خلاف قانون است، دیوان عدالت اداری آن شکایت را بررسی می‌کند، اما اگر بگوید خلاف شرع است، دیوان عدالت اداری موضوع را از فقهای شورای نگهبان استعلام می‌کند و موضوع در دستورکار فقهای شورای نگهبان قرار می‌گیرد. گاهی اوقات برای بررسی شکایت یک شهروند، فقهای شورای نگهبان ۴یا۵جلسه ۴ساعته تشکیل می‌دهند تا موضوع را بررسی کنند؛ لذا تضمین شرعی بودن قوانین و مقررات برعهده شورای نگهبان است.
طحان‌نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان برای انجام وظایف خودش نهادهای مشورتی همانند پژوهشکده و مجمع مشورتی فقهی دارد، گفت: اینها 2بازوی مشورتی شورای نگهبان هستند و اعضای شورای نگهبان نسبت به موضوعی اظهارنظر نمی‌کند؛ مگر اینکه قبل از آن، 2مجمع مشورتی فقهی و حقوقی در مورد آن اعلام‌نظر کرده باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، هادی طحان‌نظیف با بیان سوابق تاریخی در مورد شورای نگهبان گفت: وجود نهاد صیانت‌کننده از شرع و قانون اساسی، قبل از انقلاب نیز یک دغدغه میان مردم و علما بوده است و سابقه آن به اصل طراز در متمم قانون اساسی مشروطه بازمی‌گردد که در آن، تقریبا یک نهادی مشابه شورای نگهبان فعلی پیش‌بینی شده بود که مصوبات مجلس را بررسی کند تا خلاف شرع نباشند، اما متأسفانه با توجه به مشکلات و ابهاماتی که در این مورد وجود داشت، این مسئله در آن دوره عملا فرصت اجرایی شدن پیدا نکرد، ولی این دغدغه همچنان وجود داشت. طحان‌نظیف با بیان اینکه اصول91تا99 قانون اساسی به‌طور خاص مرتبط با شورای نگهبان است، گفت: نخستین وظیفه که متأسفانه کمتر شورای نگهبان را به آن می‌شناسند، نظارت بر قوانین و مقررات است. شورای نگهبان وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس را دارد؛ از جهت اینکه مصوبه خلاف شرع و خلاف قانون اساسی نباشد. همچنین نظارت‌ بر اساسنامه‌های مصوب هیأت وزیران نیز جزو وظایف شورای نگهبان است. در جلسات کارشناسی و تخصصی برای بررسی مصوبات، گاهی اوقات مثلا برای یک کلمه یا یک جمله  یا یک عبارت، اعضای شورای نگهبان ساعت‌ها بحث و بررسی می‌کنند و طبیعتا فضای مباحث جلسه کاملا تحلیلی و استدلالی است. طحان‌نظیف همچنین گفت: وظیفه بعدی که بیشتر در معرض دید است، نظارت بر انتخابات در جهت صیانت از آرای مردم است. این نظارت، شامل نظارت بر انتخابات‌ مجلس خبرگان رهبری، ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و همه‌پرسی است. گاهی هم بحث‌هایی درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها مطرح می‌شود که از نظر شورای نگهبان چون جزو موارد ذکر شده در اصل۹۹ قانون اساسی نیست، اعضای این شورا با آن مخالفت می‌کنند.
او درباره نحوه تصمیمات این شورا توضیح داد: «درباره تمام نظرات شورای نگهبان، از اعضا رأی‌گیری می‌شود و حتما باید هر نظری، ۷رأی را کسب کند تا مورد تأیید شورای نگهبان باشد و برای اعلام مغایرت شرعی نیز باید از ۶ فقیه حاضر، حداقل ۴تن از فقها نظر بر مغایرت داشته باشند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید