• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154236
+
-

افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی 25درصد خواهد بود

پس از بحث‌های طولانی درباره قیمت بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی در سال آینده، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران از افزایش ۲۵ درصدی این قیمت‌ها خبر داد.
به گزارش همشهری، جعفر تشکری‌هاشمی در مورد کرایه حمل‌ونقل عمومی در سال آینده گفت: کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران فارغ از اینکه قیمت تمام‌شده برای مترو و اتوبوسرانی چقدر خواهد بود، نرخ حداکثر ۲۵ درصد را برای نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی در سال آینده پیش‌بینی کرده است. مدتی پیش خبری درباره افزایش 40تا 65درصدی نرخ کرایه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی، منتشر شده بود، اما ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را رد کرد و گفت: «این میزان افزایش، مورد نظر مدیریت شهری نیست و فرمانداری هم آن ‌را تأیید نمی‌کند؛ چرا که کمیسیون تطبیق فرمانداری تهران با افزایش بیش از 25درصد در هر بخش و حوزه‌ای مخالف است.» رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در گفت‌وگو با همشهری، تأکید کرد که افزایش حداکثر 25درصد نرخ کرایه‌ها مورد قبول و پذیرش اعضای شورای شهر تهران است و برای جبران برخی از هزینه‌های بخش خصوصی، می‌توان از ظرفیت تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها بهره گرفت.
به گفته تشکری‌هاشمی اگر افزایش «هزینه‌ها» بیشتر از این نرخ باشد که حتما بیشتر است، شورای شهر افزایش بیشتر از ۲۵ درصد را تصویب نخواهد کرد و مابه‌التفاوت این مبلغ را از محل کمک‌های شهرداری و اگر بتوانیم از محل کمک دولت جبران می‌کنیم.
او افزود: «در مورد نرخ کرایه تاکسی نیز این قاعده رعایت می‌شود و افزایش نرخ کرایه سال آینده از ۲۵ درصد بیشتر نخواهد بود. سعی می‌کنیم تفاوت نرخ تورم با نرخ کرایه را از محل اجازه نصب تبلیغات روی بدنه و داخل تاکسی‌ها به‌نحوی جبران شود تا برای رانندگان تاکسی هم این فعالیت مقرون به صرفه باشد و بتوانند کار خود را انجام دهند. افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه برای وسایل حمل‌ونقل عمومی پیشنهاد کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر است و این درصد باید ابتدا در صحن شورای شهر به تصویب برسد و بعد از تأیید فرمانداری، برای سال آینده لازم‌الاجرا خواهد بود. معمولا در پایان هر سال شورای شهر تهران نرخ‌های جدید را بررسی و تصویب می‌کند، اما در سال گذشته، تعیین میزان افزایش قیمت کرایه‌ها از زمستان به بهار 1400کشیده شد و سرانجام از اردیبهشت ماه ۲۵ درصد افزایش نرخ برای مترو و اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی و ۳۵‌درصد افزایش نرخ تاکسی‌ها به اجرا درآمد.
پس از انتشار بیماری کرونا، میزان استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و همین‌طور الگو‌های رفت‌وآمد در شهر‌ها تغییر کرد و بخش‌هایی از شبکه حمل‌ونقل عمومی مانند صاحبان اتوبوس‌های خصوصی و تاکسی‌داران متحمل زیان شدند. از سوی دیگر فرسودگی اتوبوس‌های بی‌آرتی و نیاز به تعمیرات دائمی واگن‌های مترو بر مشکلات شهرداری برای تداوم فعالیت آنها افزوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید