• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154200
+
-

پس از ۴۱سال

زندگی‌به۳‌روستای‌جنگ‌زده بازمی‌گردد

سیده‌زهرا عباسی - خبرنگار

جنگ عراق با ایران علاوه بر همه خسارت‌هایی که به همراه داشت، مرزنشینان زیادی را آواره کرد. با وجود گذشت 33سال از پایان جنگ بعضی از این مرزنشینان به‌ویژه ساکنان روستاهای نوار مرزی هنوز به خانه بازنگشته‌اند. حالا کارگروه ویژه مرز مصوبه‌ای برای بازسازی این روستاها تدوین کرده است. در نخستین گام عملیات بازسازی 3روستای مرزی برار عزیز، هدایت و قلعه‌سفید در استان کرمانشاه بعد از ۴۱سال از آغاز جنگ، شروع شده است.

5کیلومتر محدوده قرمز 
رئیس کارگروه مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این‌باره به همشهری توضیح می‌دهد: در طول جنگ بسیاری از روستاهای نوار مرزی در خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان در اشغال دشمن یا سنگر عراقی‌ها یا نیروهای ایرانی بودند.  بعد از جنگ هم به دلایل مختلفی ازجمله ملاحظات امنیتی و سیاسی یا میادین مین امکان بازگشت ساکنان به آنها وجود نداشت.
شهریار حیدری، با بیان اینکه روستاهای نوار مرزی چند سال بعد از جنگ در اختیار ستاد پاکسازی مرکز مین‌زدایی کشور قرار داشت، می‌گوید: در واقع تا عمق 5کیلومتری نوار مرزی در استان‌های جنگ‌زده محدوده قرمز محسوب می‌شد و امکان سکونت در آنها وجود نداشت.


امنیت پایدار در مرز و رونق کشاورزی
نماینده قصرشیرین سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارگیری 75روستای کرمانشاه در محدوده قرمز بعد از جنگ‌ اظهار می‌کند: استان‌های دیگر مرزی هم کم و بیش درگیر چنین وضعی هستند. با توجه به پاکسازی‌های صورت‌گرفته اغلب این روستاها از شرایط قرمز به زرد یعنی قابل سکونت تغییر وضعیت داده‌اند.
حیدری ادامه می‌دهد: بعد از شکل‌گیری کارگروه مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که اختیار قانونگذاری و تصمیم‌گیری قابل اجرا را دارد، قرار شد درباره وضعیت سکونت در روستاهای قرمز نوار مرزی تجدیدنظر شود؛ زیرا اولا حق روستاییان است که به محل زندگی خود برگردند. درثانی زمین‌های کشاورزی نوار مرزی حداقل در کرمانشاه جزو بهترین زمین‌های کشاورزی هستند.  سوم اینکه بازگشت جمعیت خودبه‌خود امنیت را در نقاط مرزی تثبیت و پایدار می‌کند.
این عضو فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تعداد روستاها و نحوه بازگشت اهالی در هر منطقه متفاوت است، می‌گوید: در مرحله اول 3روستا از 75روستای قرمز نوار مرزی کرمانشاه برای این کار انتخاب شده است. فرایند بازسازی و بازگشت روستاییان به بقیه روستاها هم در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

درخواست اعتبار دولتی

رئیس کارگروه مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بسته شدن ردیف بودجه بازسازی مناطق جنگی از حدود 2دهه پیش تصریح می‌کند: از دولت انتظار داریم این اعتبار را احیا کند یا حداقل ردیف اعتباری جدیدی به این منظور برای مدت 5-4 سال به روستاهای مرزی اختصاص دهد  تا بتوانیم زیرساخت‌های مورد نیاز ازجمله جاده، برق، آب، خدمات بهداشتی، آموزشی و... را فراهم کنیم. حیدری به برخی روستاهای احیاشده بعد از جنگ چون هانی گرمله شمالی و جنوبی در نقطه صفر مرزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: ممکن است برخی روستاییان تمایل به بازگشت نداشته باشند، اما هم‌اکنون روستاییان 2شهرستان مرزی قصرشیرین و سرپل‌ذهاب تمایل به بازگشت دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید