• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 بهمن 1400
کد مطلب : 153610
+
-

پس از 8سال صورت می‌گیرد

رسیدگی به 2روستای در خطر رانش چالدران

گزارش
رسیدگی به 2روستای در خطر رانش چالدران

حمیده پازوکی  - خبرنگار

پدیده رانش حدود 8 سال است که 2روستای بغلچی‌سفلی در فاصله 35کیلومتری و مخمور در فاصله 42کیلومتری از شهر سیه‌چشمه شهرستان چالدران را با خطر مواجه کرده است. بغلچی با 45خانوار و 216نفر  و مخمور با 43خانوار و 186نفر جمعیت مدت‌ها زیر سایه ترس از رانش زمین در مرز ایران با ترکیه زندگی می‌کنند. آنها منتظر هستند تا آنطور که مدت‌هاست مسئولان استانی و فرمانداری چالدران قول داده‌اند در مکان امنی اسکان داده شوند؛ موضوعی که گرچه خبر انجام آن همین چند روز قبل در رسانه‌ها منتشر شد، اما همچنان مشکلاتی دارد که تحقق آن را دشوار کرده است.

مختصات مشکلی به‌نام رانش 
بررسی دقیق‌تر منطقه نشان می‌دهد باید منازل مسکونی برای ایمنی مردم جابه‎جا شوند. مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این مرکز مدت‎هاست در زمینه رانش زمین و طرح مکان‌یابی 2روستا بررسی‌هایی را انجام داده به همشهری می‌گوید: روستای بغلچی‌سفلی از 2قسمت بالادست و پایین‌دست تشکیل شده است. مشکل اصلی آن پدیده رانش و قرار گرفتن در مسیر سیلاب در قسمت پایین‌دست است. این بخش شامل 16واحد مسکونی فرسوده و 18خانوار است که باید
جابه‌جا شوند.
محمود بدلی با بیان اینکه طرح جابه‌جایی روستا در سال96 ابلاغ شده است، می‎افزاید: به‌دلیل اینکه قسمت‌های مشخص‌شده در طرح جزو اراضی شخصی و دارای 6مالک است، پیگیری‌های فرمانداری وقت و بخشدار تابعه به نتیجه نرسید.
وی همچنین با بیان اینکه مطالعات امکان‌سنجی تثبیت یا جابه‌جایی روستای مخمور نیز در سال98 انجام شده است، اظهار می‌کند: فرماندار وقت چالدران در سال99 پیگیری‌های لازم برای تعیین تکلیف این روستا را انجام داد. همان زمان بازدید و نقشه‌برداری‌ زمین‌های مستعد برای سکونت مردم این روستا توسط کارشناسان سازمان زمین‌شناسی انجام شد. با این حال فرایند جابه‌جایی روستا پس از اعلام محل یا محل‌های مورد تأیید و قبول آن در کارگروه امور زیربنایی و تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، آغاز خواهد شد.

تلاش برای حل مشکل تا پایان سال
با اینکه بخش قابل توجهی از مطالعات برای جابه‌جایی این روستاها انجام شده است، اما هنوز هم مشکلاتی برای اجرای این کار وجود دارد. مدیرکل بحران شهرستان چالدران درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: سابقه پدیده رانش زمین در روستاهای مخمور و بغلچی به 8سال قبل بازمی‌گردد. 
البته مرکز رانش در خود این روستاها نیست، اما چون روستا در دامنه کوه قرار دارد به‌محض بروز نشانه‌های رانش و کشیده‌شدن پوسته زمین، مردم روستاها نیز پدیده را احساس می‌کنند.
محمد کواکبی با بیان اینکه 2‌نقطه بین روستاهای یوسف‎آباد و مخمور از سوی منابع طبیعی به تملک بنیاد مسکن درآمد تا برای ایجاد روستاهای جدید به مردم داده شود، اظهار می‌کند: نتیجه مطالعه سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی استان روی این زمین‌های جایگزین که اواخر سال99 آغاز شده بود هنوز اعلام نشده است. برای اسکان مجدد مردم باید ایمنی مناطق جدید اثبات شود تا روستاهای جدید در مناطق مستعد رانش ایجاد نشوند.
وی ادامه می‎دهد: مکاتبات لازم برای اعلام سریع‌تر نتیجه مطالعات انجام شده است، این نتایج باید به کارگروه زیربنایی و توسعه استان فرستاده و در آن تصویب شود. پس از تصویب مطالعات، سازمان برنامه و بودجه موظف خواهد شد برای اجرای طرح اعتبار لازم را اختصاص دهد. ما پیگیر موضوع هستیم تا پیش از پایان سال1400 بتوانیم تکلیف این 2روستا را مشخص کنیم. مدیرکل بحران شهرستان چالدران درباره مشکلاتی موجود هم اظهار می‌کند: از یک‌سو اهالی روستا برای اجرای طرح همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و از سوی دیگر پیدا شدن معارض شخصی برای زمین اختصاص داده شده به مکان جدید روستا کار را دشوار کرده است. البته برای رفع این مشکل از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پرونده قضایی تشکیل شده است. کواکبی می‌افزاید: خوشبختانه در زمستان مردم این روستاها به‌ویژه مخمور به‌دلیل سرمای هوا و صعب‌العبور بودن منطقه به خوی و چالداران می‎روند و هم‌اکنون بیشتر خانه‌های بغلچی و مخمور خالی از سکنه است.
   
روستاهای مرزی آذربایجان‌غربی معمولا مشکلات بسیاری دارند؛ ازجمله دور بودن از مرکز، صعب‎العبور بودن راه و نبود امکانات کافی و... . اضافه شدن رانش زمین به مشکلات روستاهای مخمور و بغلچی زندگی در این منطقه را سخت کرده است. مردم این روستاها منتظرند مسئولان کمی سرعت عمل به خرج دهند تا مشکلات 8ساله این روستا زودتر رفع شود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید