• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 21 بهمن 1400
کد مطلب : 153544
+
-

بهبود نسبی توزیع درآمد نسبت به پیش از انقلاب

توزیع درآمد بین شهروندان ایرانی در سال‌های پس از انقلاب هرچند نوسان داشته، اما برآیند شاخص ضریب جینی به‌عنوان متری برای توزیع درآمد بین خانوارهای ایرانی نشان از بهبود نسبی توزیع درآمد پس از انقلاب 57دارد؛ به‌گونه‌ای که ضریب جینی از 0.4618در سال 1358یعنی یک سال پس از انقلاب به 0.4006در پایان سال 1399رسیده است.
 البته بالا بودن نرخ تورم در کشور باعث شده تا تلاش دولت‌ها برای بهبود بهتر توزیع درآمد به هدف مطلوب اصابت نکند و اکنون در مسیر گام دوم انقلاب ضرورت دارد تا سیاست‌های اقتصادی کشور در مسیر کاهش نرخ تورم، افزایش رشد اقتصادی و بهبود شاخص رفاه تغییر کند.
به گزارش همشهری، ضریب جینی یک واحد اندازه‌گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که هرقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هرقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند. به‌این ترتیب، اگر ضریب جینی مساوی با عدد صفر باشد، یعنی همه، درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر مساوی با عدد یک باشد، یعنی نابرابری مطلق به‌گونه‌ای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید