• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
پنج شنبه 21 بهمن 1400
کد مطلب : 153523
+
-

پایان المپیک قبل از خط پایان

عاطفه احمدی که بدون مربی به بازی‌های المپیک زمستانی پکن اعزام شده،  مانش دوم اسکی آلپاین را نیمه‌تمام گذاشت

عاطفه احمدی که به عنوان پدیده اسکی ایران معرفی شده بود، دیروز در بازی‌های المپیک زمستانی 2022 پکن مسابقه داد اما نتوانست به خط پایان برسد. این اتفاق شروع جنجال تازه‌ای در اسکی است؛ چرا احمدی بدون مربی به المپیک اعزام شده؟ احمدی که در اسکی آلپاین و در مارپیچ کوچک سهمیه داشت، در مانش اول به خط پایان رسید. او با زمان یک دقیقه و 11ثانیه و 88صدم ثانیه مانش اول را به پایان برد و در رده 57 قرار گرفت در حالی که لنا دوئر از آلمان با زمان 52و 89صدم ثانیه مسیر را طی کرد. صعود احمدی به مانش دوم قابل پیش‌بینی بود و حتی انتظار این بود که او در مقایسه با نفراتی که در دوره‌های قبلی به نام ایران اسکی کرده بودند، زمان بهتری ثبت کند اما احمدی مانش دوم را نتوانست به پایان ببرد. در پایان مسابقات هم پترا ولهوا از اسلواکی با زمان 52 و 17صدم ثانیه به قهرمانی رسید تا اختلاف احمدی با نفر اول 20ثانیه شود. این بار برخلاف مسابقات قبلی که احمدی شرکت کرده بود، واکنش‌ها مثبت نبود. نرسیدن او به خط پایان حتی سوژه طنز بعضی‌ از خبرگزاری‌ها شد و برایش تیتر زدند:«زمین نخوردن تنها دستاورد بانوی اسکی‌باز ایران». اما انتظار از احمدی در حد واقعیت‌هاست؟ 
فروغ عباسی در 2المپیک قبلی نماینده اسکی آلپاین ایران بود. او در بازی‌های 2014 سوچی به مانش دوم رسید و با این که در مسیر زمین خورد ولی خودش را به خط پایان رساند و در رده 48 قرار گرفت. او در بازی‌های 2018 پیونگ یانگ هم رکورد خودش را شکست و با نفر اول مسابقه هم 11ثانیه فاصله داشت. او درباره انتقاداتی که از احمدی می‌شود، به همشهری می‌گوید:«عاطفه اسکی‌باز خوش‌تکنیک و قوی است. من انتظار داشتم که او بهتر اسکی کند و رکورد من را بزند اما شرایط مسابقه تعیین می‌کند که یک اسکی‌باز چطور اسکی کند. ما که بیرون از مسابقه هستیم، نمی‌توانیم او را قضاوت کنیم.» عباسی مشکل احمدی را مسئله همیشگی اسکی‌بازان ایرانی می‌داند:«ما در ایران نمی‌توانیم روی یخ تمرین کنیم و تمرینات فقط روی برف است. تمرین روی یخ با تمرین روی برف خیلی متفاوت است. عاطفه یک ماه و نیم در سوئیس تمرین کرده بود اما این مدت تمرین برای این که بتوانی در المپیک خوب اسکی کنی کافی نیست. در بازی‌های 2018 من یک‌ماه در اتریش تمرین کرده بودم اما روز اول که به کره رفتیم، فقط یکی دو چوب روی پیست توانستم اسکی کنم. بعد یک هفته تمرین شرایطم متفاوت شد. عاطفه اگر سه‌چهار ماه روی یخ تمرین می‌کرد، شرایطش خیلی بهتر می‌شد.» در مسابقات دیروز 30اسکی‌باز اوت کردند که یکی از آنها احمدی بود. عباسی می‌گوید این اتفاق طبیعی است:«در بعضی از مسابقات قهرمانان بزرگ هم اوت می‌کنند. این اتفاق در المپیک افتاده است، آنجا همه قوی هستند، اگر ضعیف بودند به المپیک 
نمی‌رسیدند.»

  چرا احمدی مربی نداشت؟
سمیرا زرگری مربی اختصاصی عاطفه احمدی است اما قرار بود میترا کلهر به عنوان سرمربی تیم ملی همراه احمدی به بازی‌های پکن اعزام شود. چند روز قبل از اعزام کاروان به چین، شایعه شد که کلهر نمی‌تواند تیم را همراهی کند اما این موضوع خبری نشد. دیروز بعد از مسابقه بود که زرگری در استوری‌های اینستاگرامی شاکی شد که چرا احمدی مربی نداشته و اگر مربی کنار او بود می‌توانست نتیجه بهتری بگیرد. فدراسیون اسکی درباره دلیل اعزام نشدن کلهر به پکن فعلا سکوت کرده است.

 نوبت دانیال
ایران 2نماینده دیگر در بازی‌های پکن دارد. فردا مسابقات صحرانوردی برگزار می‌شود و دانیال ساوه‌شمشکی در 15 کیلومتر کلاسیک مسابقه می‌دهد. او روز آخر جایگزین سیدستار صید شد که با تست مثبت کرونا حضور در چهارمین المپیک را از دست داد. در اسکی آلپاین هم حسین ساوه‌شمشکی سومین المپیک را تجربه می‌کند. او 24 بهمن در مارپیچ بزرگ و 27بهمن در مارپیچ کوچک مسابقه می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید