• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 21 بهمن 1400
کد مطلب : 153513
+
-

اوج‌گیری

نگاهی به ورزش ایران پس از انقلاب

بعد از انقلاب اسلامی تصور این بود که ورزش به‌خصوص ورزش زنان اگر تعطیل نشود، نیمه تعطیل می‌شود اما حالا بعد از گذشت 43سال از انقلاب می‌شود نمره قبولی به ورزشی‌ها داد. ورزش مردان مسیری را که باید می‌رفت، طی کرده است. ورزش زنان هم با اینکه سال‌های اول انقلاب با توقف چند ساله همراه بود اما حالا در بیشتر رشته‌ها، زنان تورنمنت‌های بین‌المللی را تجربه می‌کنند، روی سکوهای آسیایی و جهانی می‌روند و حتی به بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی اعزام می‌شوند و چه بسا در این میدان‌های بزرگ می‌درخشند. ورزش موفقیت‌های زیادی در 4دهه گذشته داشته اما بزرگ‌ترین دستاورد را می‌توان در ورزش زنان دید. در بازی‌های المپیک 1996آتلانتا وقتی پرچم کاروان ایران به‌دست یک زن، لیدا فریمان داده شد، تصور می‌شد این حضور مقطعی و نمادین است اما همان پرچمداری آغازی برای درخشش زنان در میادین مختلف بین‌المللی شد.
10
  زنان: در آخرین دوره بازی‌های المپیک تابستانی که در توکیو برگزار شد، 10زن ایرانی با سهمیه  در بازی‌ها شرکت کردند. گرفتن این تعداد سهمیه مستلزم سرمایه‌گذاری گسترده و حضور در میادین مختلف است. زنان در سال‌های اخیر حتی در رشته‌ای مثل وزنه‌برداری هم فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. سرمایه‌گذاری روی چنین رشته‌ای این نوید را می‌دهد که دوره‌های آینده زنان بیشتری از ایران راهی المپیک شوند. نخستین مدال تاریخ ایران در بازی‌های المپیک هم در بازی‌های 2016ریودوژانیرو به‌دست آمد. کیمیا علیزاده در تکواندو مدال برنز گرفت.
170
  توسعه ساختار ورزش: ورزش کردن امکانات می‌خواهد. در این 4دهه در شهرها و حتی روستاها هم فضاهای ورزشی ایجاد شده است. با رشد ورزش در این 4دهه تعداد فدراسیون‌های ورزشی هم از 20فدراسیون به 51فدراسیون افزایش پیدا کرده است. رشته‌های ورزشی هم از 30رشته به 170رشته رسیده است.
47
  افزایش مدال‌ها: با افزایش رشته‌های ورزشی و سرمایه‌گذاری بیشتر، تعداد مدال‌هایی هم که ایران در میدان‌های مختلف به‌دست آورده، بیشتر شد. این افزایش مدال‌ها در بازی‌های المپیک تابستانی ارزش بیشتری دارد، به‌خصوص اگر این مدال‌ها طلا باشد. قبل از انقلاب کشتی 3‌مدال طلا در بازی‌های المپیک داشت؛ امامعلی حبیبی، غلامرضا تختی و عبدالله موحد این طلاها را گرفته بودند. در 4دهه گذشته رسول خادم، علیرضا دبیر، کمیل قاسمی، حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی، حسن یزدانی و محمدرضا گرایی برای کشتی، 8طلای المپیک گرفتند. ایران قبل از انقلاب 4مدال طلا، 10نقره و 15برنز (مجموع 29‌مدال) از حضور در 8دوره المپیک داشت. بعد از انقلاب و در 9دوره این تعداد به 20طلا، 13نقره و 14برنز (مجموع 47‌مدال) در این بازی‌ها رسید.
13
  رکوردشکنی در لندن: ورزش ایران از سال 1948در بازی‌های المپیک شرکت می‌کند. در همه دوره‌هایی که ایران حضور داشته، بهترین نتیجه در بازی‌های 2012لندن به‌دست آمد. ایران در آن بازی‌ها رکوردشکنی کرد و با کسب 7مدال طلا، 5نقره و یک‌برنز و در مجموع با کسب 13‌مدال در جایگاه دوازدهم ایستاد.
4
  تنوع مدال: ایران قبل از انقلاب فقط در کشتی و وزنه‌برداری مدال داشت اما پس از انقلاب توانست در رشته‌هایی مثل تکواندو، دوومیدانی، کاراته و حتی تیراندازی هم مدال کسب کند.
24
  توجه ویژه به معلولان: ایران از سال 1988سئول در بازی‌های پارالمپیک شرکت می‌کند. توجه به ورزش معلولان و جانبازان در این سال‌ها ویژه بوده است. در آخرین دوره بازی‌های پارالمپیک که در توکیو برگزار شد ایران با 12مدال طلا، 11نقره و یک‌برنز (مجموع 24‌مدال) در رده سیزدهم قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید