• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15345
+
-

روزنه‌های رونق بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاورین املاک ارومیه: ارائه مشوق به انبوه سازان به گشایش در بازار مسکن کمک می‌کند

مسکن
روزنه‌های رونق بازار مسکن




نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:

بازار مسکن در سال های اخیر وضعیت خوبی نداشته است، این را عامه مردم به صورت ملموس حس کرده اند. حتی به گفته کارشناسان سال هایی بود که این بازار در بن بست قرار گرفته بود. این نوسانات و بی سامانی ها در قیمت ها فقط در پایتخت خود را به رخ نکشید، بلکه آذربایجان غربی هم از این بازار آشفته سهمی برده بود تا همین سال گذشته در زمینه خرید و فروش مسکن دچار رکود بود. اما به گفته مسئولان امر، از ابتدای سال جاری در استان اوضاعی به شکلی رقم خورده که این خریداران مسکن در استان در حال افزایش هستند.


عرضه بیشتر از تقاضا

دبیر انجمن انبوه سازان آذربایجان غربی می‌گوید: تعداد مسکن‌های موجود در ارومیه بیشتر از میزان تقاضا است و به همین دلیل قیمت مسکن ارزان تر از بیشتر نقاط کشور و حتی سایر شهرستان‌های کوچک آذربایجان غربی است.
«عادل لعل شهسوار» با بیان اینکه متاسفانه از ظرفیت‌های آذربایجان غربی استفاده نشده است، ادامه می‌دهد: طبق آمارهای موجود به دلیل پایین بودن سطح درآمد مردم آذربایجان غربی و نبود قدرت خرید، مردم به اجاره مسکن روی آورده‌اند به همین دلیل است که تعداد مسکن‌های موجود بیشتر از تعداد متقاضیان مسکن است.

وی با بیان اینکه رکود مسکن در کل کشور از سال 91 آغاز شده است، می‌افزاید: رکود مسکن در آذربایجان غربی بیشتر از سایر نقاط کشور است و باید هر چه سریع‌تر برای خروج از این وضعیت اقداماتی انجام شود؛ حساب کنید از ساخت یک مسکن چندین نفر صاحب شغل شده و کسب درآمد می‌کنند که متاسفانه با رکود پیش آمده بیشتر پیمانکاران کار خود را رها کرده و به شغل دیگری روی آورده اند طوری‌که تا قبل از سال 91، 200 انبوه ساز ثبت نام شده در ارومیه وجود داشت اما اکنون تنها 30 انبوه ساز ارومیه ای ثبت نام شده در انجمن انبوه سازان آذربایجان غربی وجود دارد که این افراد نیز به ساخت پروژه‌های نیمه تمام مشغول هستند و عملا تعداد بسیار کمی از این افراد ساخت مسکن جدید را کلید می‌زنند.

دبیر انجمن انبوه سازان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه تنها راه برای خروج از رکود مسکن بالا بردن قدرت خرید مردم و کاهش قیمت مسکن است، اظهار می‌کند: توجه داشته باشید که استفاده از مصالح ارزان قیمت و بی دوام مساوی با به خطر افتادن جان مردم است پس برای کاهش قیمت مسکن باید هزینه‌های اضافی از جمله ارزش افزوده، مالیات، تعداد پروانه‌های ساخت و ساز و عوارض کاهش یابد چراکه مقدار پول دریافتی از تولیدکننده برای این موارد زیاد بوده و میزان خدمات ارائه شده کم است. شهسوار همچنین از کاهش سودهای بانکی و تک رقمی کردن آن به عنوان تاثیرگذارترین عامل برای افزایش قیمت مسکن خبر می‌دهد. 


کاهش ساخت و ساز مساوی با افزایش بیکاری 

رئیس اتحادیه مشاورین املاک ارومیه می‌گوید: با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و گران شدن دلار، دولت سیاست‌های خود را به سمت کاهش و حتی توقف ساخت و ساز ساختمان می‌برد این در حالی است که با کاهش ساخت و ساز تعداد زیادی از پیمانکاران، کارگران، فروشندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی شغل خود را از دست داده و بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود.
« شاهرخ پیری » ادامه می‌دهد:‌ساخت و ساز مسکن می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای اشتغالزایی و کمک به اقتصاد استان باشد.وی اظهار می‌کند: رکود مسکن از سال 91 آغاز شده بود اما اکنون با آغاز سال 97 وضعیت مسکن رو به رشد است به طوریکه تا قبل از سال 97، تعداد تقاضاکنندگان برای مسکن کم بود اما اکنون تعداد متقاضیان و خریداران افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان ارومیه با بیان اینکه طی 5 سال اخیر بازار ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن به مرحله توقف رسیده بود و پیشرفتی نمی‌کرد، از بهبود وضعیت در سال 97 ابراز امیدواری می‌کند و از افزایش تعداد متقاضیان مسکن خبر می‌دهد.


زمان مناسب برای خرید

رئیس اتحادیه مشاورین املاک ارومیه با اشاره به بالا رفتن قیمت ارز بیان می‌کند: واجدین شرایط اگر تصمیم قطعی برای خرید دارند چه الان وچه هر وقت دیگری بهتر است دست دست نکنند.
« شاهرخ پیری » با بیان اینکه از شهرداری و شورای اسلامی شهر خواستاریم تا با دادن تخفیف به انبوه سازان موجبات رونق هرچه بیشتر بازار مسکن را فراهم آورند، توضیح می‌دهد: با توجه به رکود مسکن طی 5 سال اخیر، تعداد زیادی از انبوه سازان از ساخت و ساز دست کشیدند و به کار دیگری مشغول شد‌ند اما با بهتر شدن شرایط مسکن، از مسئولان خواستاریم تا با دادن تشویقی و تخفیفات ویژه به انبوه سازانی که بیشترین ساخت و ساز‌ها را دارند باعث روی کار آمدن دوباره این افراد و باز شدن قفل رکود مسکن شوند.رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان ارومیه تاکید می‌کند: خروج مسکن از رکود مساوی با نجات اقتصاد استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید