• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15340
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7Xjr
+
-

از مامایی تا ترانه‌سرایی

با بنفشه خرم، شاعر همدانی آشنا شوید

هنری
از مامایی تا ترانه‌سرایی




حسین زندی|‌ خبرنگار -همدان :

بنفشه خرم متولد ۱۵ تیر سال ۱۳۵۸ در شهر همدان است. وی فارغ‌التحصیل رشته مامایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان، دارای مدرک کارشناسی رشته نقاشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، کارشناسی ارشد رشته نقاشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران و در حال حاضر دانشجوی دکترای تخصصی رشته پژوهش هنر است. خرم فعالیت‌های ادبی خود را با شعر آغاز کرد. وی علاوه بر سرودن شعر، با انجمن‌های ادبی شهر همکاری نزدیکی دارد. از سال 95 تا 96 ریاست هیأت‌مدیره کانون ترانه‌سرایان همدان را برعهده داشت. از امسال نیز به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره انجمن ترانه‌سرایان فعالیتش را آغاز کرده است. با او درباره وضعیت ترانه‌سرایی در همدان به گفت‌وگو نشستیم. 

 چه شد که به سمت ادبیات و شعر رفتید؟

از دوران کودکی به ادبیات و شعر علاقه فراوانی داشتم و همیشه کتاب می‌خواندم. در کنار دروس مدرسه حتما ساعاتی هم به مطالعه کتاب می‌پرداختم و از شاهکارهای ادبی ایران و جهان لذت می‌بردم. در کنار خواندن کتاب دست به قلم می‌بردم و گاه اشعاری می‌سرودم. حتی به یاد دارم یک بار برای هدیه روز معلم در کنار هدایای کوچکی که برای دبیران عزیز دوران راهنمایی خریده بودم، کارت‌پستالی با نقاشی‌های خودم و شعری که در وصف محبت و ارزشمندی معلم سروده بودم نیز به آن عزیزان هدیه دادم. به حدی مورد تشویق یکایک معلمان مهربانم قرار گرفتم که جرأت پیدا کردم سر زنگ انشا شعرهایم را که بیشتر در قالب سپید بود برای همکلاسی‌هایم 
بخوانم. 

نتیجه کارهای شما در دوره تحصیل چگونه بود؟

در سال سوم راهنمایی رتبه اول شعر را در استان همدان کسب کردم. اما در دوران تحصیلات دانشگاهی به دلیل فضای موجود در رشته مامایی و اولویتم برای تحصیل و موفقیت در این رشته و اشتغال مامایی فعالیت ادبی و هنری‌ام کمرنگ شد. مدتی بعد که مجدد آزمون هنر دادم و رسما به صورت نظری وارد رشته نقاشی شدم به نوشتن پرداختم. ادبیات و هنر 2 عنصر جدانشدنی از هم هستند و مکمل یکدیگرند. 

پس دوران حرفه‌ای شما پس از تغییر رشته بود؟

از سال ۹۳ در دوران کارشناسی ارشد خیلی جدی‌تر به ادبیات و سرودن اشعار به صورت حرفه‌ای‌تر پرداختم تا جایی که اکنون 2 کتاب شعر در قالب سپید به چاپ رسانده‌ام. 

از کارهایتان بگویید. بیشتر در چه حوزه‌هایی است؟

بنده علاوه بر رشته اصلی تحصیلی‌ام یعنی نقاشی، بیشتر در حوزه شعر و ترانه فعالیت دارم. 

در فکر انتشار کارهایتان هستید؟

بله حتما. یکی از دغدغه هنرمندان و ادیبان منتشر شدن و دیده شدن آثارشان است، چراکه واکنش و بازتاب مخاطب است که نقاط قوت و ضعف خالق اثر را تعیین می‌کند. 

نگاه جامعه به فعالیت‌های ادبی شما به عنوان یک زن چگونه است؟

خوشبختانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که زنان هنرمند، ادیب و تحصیلکرده‌ بسیاری داریم. از وقتی در جایگاهی قرار گرفتم که بیشتر در عرصه هنر و ادبیات فعالیت دارم، از طرف مسئولان، متولیان و همچنین پیشکسوتان ادبی و هنری بسیار حمایت شده‌ام و این باعث دلگرمی من و قطعا بسیاری از بانوانی خواهد شد که در این زمینه فعالند. 

وضعیت شعر همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همدان در زمینه ادبیات و هنر بسیار غنی است و شاعران نامور و هنرمندان برجسته‌ای از گذشته تا به حال داشته است. هنرمندان استان بسیار توانمندند و در بسیاری از جشنواره‌های ادبی رتبه‌های ممتازی کسب کرده‌اند. 

جایگاه ترانه و ترانه‌سرایی در استان همدان چگونه است؟

مسیر تازه‌ای را شروع کرده است و ما در ابتدای این مسیر هستیم. باید به اعتلای آن بپردازیم و کمی صبوری باشیم و در ترانه‌سرایی به ممارست بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم به جایگاه قابل قبول و استانداردی برسیم. 

بیشتر خوانندگان از ضعف کلام و شعر در سال‌های اخیر انتقاد دارند، شما چه نظری دارید؟

در عرصه موسیقی در سال‌های اخیر آثار فاخر بسیار کم داریم شاید انگشت‌شمار، چراکه خوانندگان یا به محتوای شعر اهمیت نمی‌دهند یا به نوع موسیقی که باید برای آن ترانه به کار رود. یکی از دغدغه‌های موسیقیدانان و خوانندگان و ترانه‌سرایان همین موضوع است؛ نداشتن شناخت از آثار یکدیگر و به‌کارگیری صحیح آن برای همدیگر. در این سال‌ها چون به سمت رشد سریع زندگی صنعتی پیش می‌رویم. اثر پشت اثر ارائه می‌شود چه از طرف ترانه‌سرا و چه از طرف موسیقیدان. خواننده تازه‌کار نیز برای اثبات جایگاه و از دست ندادن آن تن به خواندن ترانه ضعیف و بی‌محتوا می‌دهد و ماندگار نبودن را ترجیح می‌دهد و به انزوا می‌رود که بسیار دردناک 
است. 


تعامل با انجمن‌های دیگر

رئیس هیات‌مدیره انجمن ترانه‌سرایان همدان درباره تعامل این انجمن با اهالی موسیقی همدان می‌گوید: تعامل و همکاری خوب و دوستانه‌ای داریم. اعضای انجمن خانه آواز همدان به ریاست علی‌اصغر طاهری و همچنین دیگر اهالی موسیقی همدان اشخاص بسیار شایسته و هنرمندی هستند که از همکاری و تعامل با آنها بهره می‌بریم و امیدواریم به سمت همکاری پررنگ‌تر پیش برویم. 
بنفشه خرم اظهار می‌کند: اعضای همه انجمن‌های ادبی همدان برای اعتلای شعر و ادب در این استان تلاش می‌کنند. شخصا از آنها بابت تمام زحماتی که بی‌منت می‌کشند و در این راه حتی مو سپید کرده‌اند و استعدادهایی را پرورش داده‌اند که مایه مباهاتند، بسیار سپاسگزارم. از جمله این انجمن‌ها حافظ‌خوانی، سعدی‌پژوهی، پروین اعتصامی، رهارود، بوعلی، میلاد و بسیاری دیگر هستند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید