• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15337
+
-

مرهم وام روی زخم ناآرام

فروشندگان و خریداران مسکن خراسان‌جنوبی در انتظار ثبات هستند

مسکن
مرهم وام روی زخم ناآرام




مهسا رهنما ، فاطمه راسخ| همشهری خراسان رضوی و جنوبی:

تغییر سیاست‌های ارزی دولت و افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی در روزهای پایانی سال گذشته، بازار مسکن را که تازه به ثبات و رونقی دست یافته بود، دوباره زنده کرد. 


تب سرد مسکن در خراسان جنوبی

آنطور که رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بیرجند و نایب‌رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان جنوبی می‌گوید: بازار مسکن از بهمن و اسفند سال گذشته تاکنون به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، برگزاری مزایده برای زمین‌ها از سوی بنیاد جانبازان و افزایش قیمت دلار، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. 
«علیرضا اربابی» می‌افزاید: در برخی مناطق مرکز استان مانند مناطق شرقی، شمالی و خیابان‌های اصلی شهر بیرجند با افزایش چشمگیر قیمت مسکن مواجه بودیم. به گفته وی در حال حاضر رکود بازار خرید و فروش مسکن به دلیل انتظار خریداران برای کاهش و فروشندگان برای افزایش قیمت مشاهده می‌شود. اربابی در حالی قدرت خرید مردم را برای خرید مسکن در استان بالا بیان می‌کند که افزایش قیمت املاک را موجب دو دل شدن مردم برای خرید می‌داند. وی ادامه می‌دهد: با توجه به ساکن بودن جمعیت کم در مرکز استان، نوسان قیمت مسکن ایجاد می‌شود؛ از طرفی اجاره مسکن نیز افزایش یافته است در حالیکه اجاره واحدهای تجاری فقط ۱۰ درصد افزایش داشته است. 


تاثیر مزایده در بیرجند

اربابی همچنین علت بالا رفتن قیمت زمین‌ها در استان را برگزاری مزایده اقساطی توسط بنیاد جانبازان می‌داند که باعث افزایش قیمت زمین‌های مسکونی در شرق و جنوب بیرجند شده است. وی با اشاره به پرداخت وام توسط بانک مسکن می‌گوید: اگرچه این بانک وام‌های خوبی پرداخت می‌کند اما بازپرداخت این وام‌ها با توجه به سود بالا بسیار مشکل است. چنانچه بازپرداخت یک وام ۸۰ میلیونی ۱۴۰ میلیون تومان است. 

وی نبود درآمد کافی، خشکسالی‌های پی‌درپی و اشتغال به کشاورزی را مانعی برای بازپرداخت وام مسکن در استان می‌داند. اربابی تأکید می‌کند: با همه این اوصاف بهتر است خریداران برای خرید مسکن و فروشندگان برای فروش اقدام کنند چون به نظر می‌رسد بازار مسکن در خراسان جنوبی از این به بعد ثبات داشته باشد. 

اربابی همچنین پیش‌بینی می‌کند که حتی شاید امسال در استان با کاهش قیمت مسکن روبه‌رو شویم. در حال حاضر قیمت زمین و مسکن با توجه به قرار گرفتن در نقاط مختلف استان از متری ۸۰۰ تا ۳ میلیون تومان متفاوت است. به عقیده وی قیمت دلار نباید تأثیری بر افزایش یا کاهش قیمت مسکن و زمین داشته باشد. 


ثبات در تحقق وعده‌ها 

این در حالی است که رئیس اتاق اصناف مشهد بر تأثیر قابل توجه سیاست‌های ارزی جدید دولت بر همه بازار‌ها از جمله بازار مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: با اینکه این اتفاق هم‌اکنون در بازار رکود و مشکل ایجاد کرده اما در کل اتفاق خوبی است که تنها دوران گذار آن باید سپری شود و با توجه به میزان پشتیبانی و مدیریت دولت، همراهی مردم و فعالان اقتصادی نتیجه خوبی خواهد داشت. به گفته «محمود بنانژاد» بسیاری از اقلام در حوزه ساختمان مانند آهن، مواد اولیه دیگر مصالح و ماشین‌ها ممکن است از خارج از کشور وارد شود که قیمت آن بی‌تأثیر به این سیاست‌های ارزی نیست،  اما اگر هم دولت هم خرده‌فروشان و هم عمده‌فروشان با شیب ملایمی در بازار حرکت کنند مطمئنا پس از دوران گذار بازار مسکن به ثبات خواهد رسید. 


قدرت خرید مردم کم است

«محمود بنانژاد»،رئیس اتاق اصناف مشهد، بازگشت رونق به بازار مسکن را منوط به وفای به عهد دولت در تأمین ارز و تحمل و همراهی دیگر اقشار جامعه می‌داند و می‌گوید: اگر این شرایط فراهم شد در طول یکی - 2 ماه ثبات به بازار بازخواهد گشت. ضمن اینکه طی سفر اخیر هیات دولت به خراسان رضوی همه یک صدا قول دادند که هیچ مشکلی در تأمین ارز به شکل قانونی نیست و این ارز تأمین می‌شود. 

بنانژاد  معتقد است که در مشهد قدرت خرید عامه مردم کم است و بخش بزرگی از قشر متوسط جامعه در حال سوق پیدا کردن به سوی قشر کم‌درآمد جامعه است. به گفته وی به دلیل افزایش قیمتی که مسکن در طول این سال‌ها داشته توان خرید مردم کاهش پیدا کرده و در این حوزه کم‌درآمد هستند. 
وی درباره وضعیت اعطای وام خرید مسکن و تأثیر آن بر توان خرید مردم می‌گوید: در سال‌های گذشته ارائه وام‌های متعدد از بانک‌های مختلف افزایش نرخ مسکن را در پی داشت که برای جلوگیری از این امر، در حال حاضر اعطای وام تنها مختص به بانک مسکن شده است.

 اعطای وام قطعا بی‌تأثیر نیست هرچند ممکن است در شهرهای بزرگ تأثیر خاصی نداشته باشد اما حداقل این انگیزه را ایجاد می‌کند که فردی که در شهری بزرگ زندگی می‌کند، به شهر کوچک‌تری کوچ کند تا بتواند با این مبلغ وام، خانه‌ای را خریداری کند. در حال حاضر در مشهد حداقل قیمت یک خانه ۲۵۰ میلیون تومان است و وام ۸۰ میلیونی مسکن با توجه به بازپرداخت و سود آن، راهگشا نیست 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید