• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 20 بهمن 1400
کد مطلب : 153369
+
-

هشدار ورود ملخ‌ها به جنوب کشور

گزارش کوتاه
هشدار ورود ملخ‌ها به جنوب کشور

حمیده پازوکی   - خبرنگار

سازمان بین‌المللی فائو در آخرین هشدار خود ملخ‌های صحرایی را مخرب‌ترین آفت مهاجر جهان معرفی کرده‌ و در هشدار اخیر خود گفته‌ است که هر نسل جدید از ملخ‌های صحرایی می‌تواند تا 20برابر بزرگ‌تر از نسل قبلی باشد که منجر به افزایش تصاعدی در تعداد می‌شود.
این هشدار سازمان فائو درباره هجوم ملخ‌های صحرایی مهاجم و افزایش 20برابری آنها یعنی زنگ‌ خطر برای کشورهایی مانند ایران که قبلا با این‌ نوع از ملخ‌ها دست‌ و پنجه نرم کرده‌اند و به همین‌ منظور لازم است اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند.

بارندگی‌ها و افزایش احتمال حمله
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در این‌باره به همشهری می‌گوید: احتمال دارد در پایان زمستان و اوایل بهار اگر شرایط مساعد باشد و باد چرخنده یا سیکلون در اقیانوس هند اتفاق بوزد، ملخ به بعضی کشورها حمله کند. سعید معین با بیان اینکه اگر گروهی ملخ برای تغذیه و زاد‌ و ولد در جایی مستقر شود و 3ماه بماند جمعیت آنها تا 20برابر افزایش می‎یابد، می‌افزاید: هم‌اکنون ملخ در جنوب شبه‌جزیره عربستان، یمن و شرق آفریقا به شکل بالدار، پوره و تخم وجود دارد، اما نکته این است که در 3ماه گذشته در شرق آفریقا، شرق شبه‌جزیره عربستان و در جنوب و جنوب شرق ایران از بندرعباس تا چابهار بارندگی‎های معمولی و بیشتر از معمول اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها شرایط رویش انواع سبزینه‌های مورد علاقه ملخ را فراهم می‌کند، می‎افزاید: برای اینکه ملخ بتواند وارد کشور شود این شرایط باید استمرار داشته باشد. پیش‎بینی‌‎های سازمان هواشناسی جهانی و هواشناسی فائو این است که در اسفند و فروردین شرایط نرمال را در شرق آفریقا، جنوب شبه‌جزیره عربستان و در جنوب و شرق ایران خواهیم داشت. از سوی دیگر پیش‌بینی شده است 2سیکلون یا گردباد چرخنده که از غرب اقیانوس هند حرکت می‎کنند در مدت زمان یادشده رخ خواهد داد که می‌تواند جمعیت ملخ‌ها را به عربستان و عمان و ایران سوق دهد.

چه میزان ملخ وارد ایران می‌شود؟
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره میزان ملخ‌هایی که ممکن است وارد ایران شود هم می‎گوید: این موضوع به قدرت سیکلون‌‎هایی که اتفاق خواهد افتاد بستگی دارد. اگر سیکلون‌ها شدید باشند می‌توانند موجب ورود ملخ به مناطق وسیعی از جنوب کشور شوند، اما اگر ضعیف باشند قسمت جنوبی ایران مثل بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان ممکن است مورد حمله ملخ‌ها قرار گیرند.
معین ادامه می‌دهد: بنابر شعار سازمان فائو اگر 5درصد احتمال حمله وجود داشته باشد، کشور مربوطه باید صددرصد برای مبارزه با ملخ آمادگی داشته باشد. براساس همین شعار، اطلاع‌رسانی‌ و آموزش‌های لازم صورت گرفته است و مسئولان هم کمک‎های خود را انجام داده‎اند. وی با بیان اینکه برای مبارزه با ملخ صحرایی در دولت قبل 50میلیارد تومان بودجه تصویب شد که دولت جدید 10میلیارد تومان آن را اختصاص داده است، می‌گوید: این اعتبار برای مقابله به خوزستان، کهگیلویه‎ و‌ بویراحمد، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی داده شده است، اما باتوجه به اینکه احتمالا ملخ از مناطق شرق عربستان وارد کشور می‌شود، احتمال خطر در هرمزگان، بوشهر و سیستان‌ و بلوچستان، جنوب فارس و جنوب کرمان بیشتر است. معین از ردیابی حدود 17میلیون هکتار از اراضی خبر می‌دهد و می‌افزاید: تا پایان اسفند 19میلیون دیگر از اراضی کشور پایش و ردیابی خواهد شد. امیدواریم 40میلیارد تومان باقیمانده از بودجه مبارزه با آفت ملخ هم اختصاص یابد تا امکانات مورد نیاز استان‌ها تامین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید