• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 بهمن 1400
کد مطلب : 152972
+
-

تناقض‌های برجامی آمریکا

با وجود اعتراف آمریکا به شکست سیاست فشارحداکثری، لفاظی‌ علیه ایران ازسوی مسئولان آمریکایی و صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد

برجام
تناقض‌های برجامی آمریکا

درحالی‌که براساس بیانیه اخیر اتحادیه اروپا، دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 پس از وقفه‌ای کوتاه، در یکی دو روز آینده ازسر گرفته می‌شود، اما رایزنی‌های برجامی در خارج از وین همچنان ادامه دارد و این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها همچنان از اراده کافی برای پیشرفت مذاکرات در مسیر مثبت برخوردار نیستند. با وجود اینکه قرار است ظرف یکی دو روز آینده هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری‌اسلامی ایران و 1+4 به وین بازگردند و مذاکرات برای لغو مؤثر تحریم‌ها علیه ایران ادامه یابد، اما موضع‌گیری‌ها درباره احیای توافق هسته‌ای2015 در آمریکا هر روز تناقض‌‌های بیشتری را در مواجهه با مطالبات بحق ایران در سطح تصمیم‌سازی ایالات‌متحده نمایان می‌کند. برهمین اساس هم بود که سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات‌متحده در نشست‌خبری اخیر خود بدون اشاره به تعهدهای نقض‌شده این کشور در قبال جمهوری‌اسلامی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای‌2015، مدعی شد آنچه در وین می‌‌گذرد، فقط روی یک موضوع متمرکز است و آن برنامه هسته‌ای ایران است؛ «همانطور که می‌دانید ایران شماری از چالش‌ها را برای ایالات متحده، متحدان و شرکای‌مان و فراتر از آن ایجاد می‌کند.» ند‌پرایس، همچنین بدون اشاره به لزوم تصمیم‌گیری ایالات‌متحده درقبال مطالبات بحق جمهوری‌اسلامی در مذاکرات وین که هموار‌کننده مسیر دستیابی به توافق خواهد بود، ادعا کرد: «آنچه در وین روی آن متمرکز هستیم، بازگشت به توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند و با راستی‌آزمایی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را متوقف می‌کند.»

تکرار ادعاهای خصمانه
سخنان این مقام آمریکایی درحالی مطرح می‌شود که کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی توپ مذاکرات در زمین ایالات‌متحده است و دولت این کشور برای فراهم‌کردن شرایط حصول توافق در وین باید تصمیم‌های مهم سیاسی بگیرد و در ادامه گفت‌‌وگوها پاسخ روشنی برای مطالبات ایران داشته باشد. درچنین شرایطی اما به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا همچنان با بهره‌گیری از حربه «فرافکنی» می‌کوشد مسیر مذاکرات را از پرداختن به مسائل اصلی منحرف کند و دراین راه با استفاده از ابزارهای غیرمذاکراتی، تیم مذاکره‌کننده کشورمان را درمسیر پافشاری بر مطالبات بحق مطرح‌شده، تحت‌فشار قرار دهد. برهمین اساس هم بود که فرمانده سازمان تروریستی «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا» موسوم به «سنتکام» با تکرار مواضع خصمانه گذشته، ایران را تهدید اصلی آمریکا در منطقه غرب‌آسیا دانست و مدعی شد مأموریت سنتکام جلوگیری از عملیات‌های ایران در آسیب‌زدن به آنهاست. کنث فرانک مک‌کنزی که شامگاه پنجشنبه در اندیشکده خاورمیانه سخنرانی می‌‌کرد، مدعی شد ایران تهدید اصلی پیش‌روی سنتکام در خاورمیانه به‌شمار می‌رود و در کانون تمرکز این سازمان قرار دارد؛ «آمریکا و ایران همچنان در وضعیت بازدارندگی مداوم هستند و تهران تلاش می‌کند آمریکا را مجبور به اقدام کند.» ازسوی دیگر رهبر حزب جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا نیز با ادعای اینکه آمریکا بازدارندگی خود را علیه ایران از دست داده‌است، از سیاستمداران دمکرات خواست فشارها بر تهران را افزایش دهند. میچ مک‌کانل با بیان اینکه برای افزایش فشار دمکرات‌ها بر ایران و دادن پاسخ قاطعی به این کشور دیر نیست، عنوان‌ کرد: «عدم‌واکنش قاطع به حملات نیروهای تحت حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه، بازدارندگی ما را از بین برده و خطرات علیه نیروهای آمریکایی را به‌شکل محسوسی افزایش داده‌است.» با وجود اینکه مقام‌های کاخ سفید در ماه‌های اخیر بارها به شکست سیاست‌های دولت ترامپ در قبال جمهوری‌اسلامی اعتراف کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد دولت بایدن همچنان قصد دست برداشتن از سیاست اعمال فشارحداکثری بر ایران را ندارد و سیاستمدارانی از قبیل مک‌کانل که از حلقه نزدیکان دونالد ترامپ به‌شمار می‌روند، تلاش می‌کنند دولت ایالات‌متحده را برای آنچه «توافقی بهتر و طولانی‌تر» می‌خوانند، مجاب کنند.
 
جلسه ویژه سنا درباره مذاکرات وین

ازسوی دیگر یک روز پس‌از درخواست باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا از جو بایدن برای توقف مذاکرات وین و اتخاذ سیاست سختگیرانه‌تر در قبال جمهوری‌اسلامی ایران، وب‌سایت رسمی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اعلام کرد این کمیته یک جلسه استماع درباره مذاکرات وین با حضور نماینده ویژه دولت در امور ایران برگزار می‌کند. گفته می‌شود در این جلسه که قرار است نهم فوریه (٢٠بهمن‌ماه) برگزار شود، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای وین، به سؤالات نمایندگان درباره مذاکرات پاسخ خواهد داد. این درحالی است که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در روزهای اخیر با برخی مقام‌های کشورهای عربی پیرامون مذاکرات وین گفت‌وگو کرده‌است. مالی در این‌باره در صفحه توییتر خود نوشت: «مکالمه خوبی با نمایندگان شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن درباره مذاکرات کنونی برای بازگشت دوجانبه به تعهدات برجام داشتم.» وی همچنین در این توییت تصریح کرده‌است که از آنجایی که مذاکرات طی هفته‌های پیش‌رو به یک جمع‌بندی می‌رسد، آمریکا به «مشورت‌های نزدیک» با شرکای منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد. درچنین شرایطی به‌نظر می‌رسد با توجه به روند روبه‌جلوی گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین و اذعان همه طرف‌ها به لزوم تحقق مطالبات ایران، مخالفان احیای توافق هسته‌ای‌2015 در ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بیش‌از پیش به تکاپو افتاده‌اند و می‌کوشند با مین‌گذاری در مسیر مذاکرات، رایزنی‌های هسته‌ای را به فرایند فرساینده‌ای هدایت کنند.

مکث
تکذیب ملاقات دوجانبه نمایندگان ایران و آمریکا
بررسی‌ها نشان می‌دهد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره شکل‌گیری سطحی از توافق در ملاقات نمایندگان ایران و آمریکا، کاملا خلاف واقع بوده و هدف آن وارد‌کردن فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان است. براساس گزارش منتشر‌شده ازسوی نورنیوز، تاکنون هیچ‌گونه ملاقاتی در هیچ سطحی میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا انجام نشده و برنامه‌ای هم برای چنین اقدامی وجود ندارد. این درحالی‌است که در روزهای اخیر بازار گمانه‌زنی‌‌ها و انتشار اخبار جعلی و ساختگی پیرامون مذاکرات داغ‌شده‌ و برخی اخبار جعلی در فضای‌مجازی درحال دست به‌دست شدن است که طی آن گمانه‌زنی‌های بی‌پایه و خلاف واقع درباره شکل‌گیری سطحی از توافق در ملاقات نمایندگان ایران و آمریکا در کشور ثالث مطرح شده‌است. بررسی صفحات منتشرکننده این شایعات، نشان می‌‌دهد این خبرسازی‌های هزینه‌زا، صرفا با هدف دیده‌شدن و معتبرنمایی صورت‌گرفته و هیچ بهره‌ای از حقیقت ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید