• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15289
+
-

معلول نباید خانه‌نشین شود


محمدرضا اسدی/  معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران
یکی از مشکلات معلولان کشور ما خانه‌نشینی است. معلولان هم باید مانند دیگر افراد جامعه در متن جامعه حضور فعال داشته باشند. بر همین اساس و با هدف فرهنگسازی در این زمینه، نخستین کافه معلولان اوتیسم و سندروم‌داون در تهران افتتاح شد.

 این نخستین کافه‌ در منطقه خاورمیانه است که توسط معلولان مبتلا به اوتیسم و سندروم داون اداره می‌شود. این کار به‌منظور شناخت بهتر جامعه از معلولان صورت گرفته است.

متاسفانه در جامعه ایران بیشتر نقاط ضعف افرادی که شبیه بقیه افراد جامعه نیستند دیده می‌شود ،اما جامعه هم در قبال توانمندسازی آنها مسئول است و باید از آنها حمایت کند. در استان تهران 4هزار خانواده اوتیسم حضور دارند.

حضور این خانواده‌ها در کافه دانتیسم موجب امیدواری‌شان می‌شود. آنها می‌بینند که با توانبخشی، بچه‌های آنها هم می‌توانند آینده خوبی داشته باشند.

در میان این بچه‌ها، تعدادی نوازنده نیز حضور دارند که هنر خود را در این کافه به نمایش می‌گذارند.

راه‌اندازی این کافه شاید کاری ساده به‌نظر بیاید اما افرادی که کارشان را اینجا شروع کرده‌اند با مشکلات و موانع متعددی در جامعه و محیط زندگی و کاستی‌های زیادی در زمینه پرداختن به خدمات توانبخشی به‌رغم نیاز شدیدشان به این خدمات مواجه بوده‌اند.

خانواد‌ه‌های این بچه‌ها هزینه‌های زیادی را بابت توانبخشی آنها انجام داد‌ه‌اند ولی همه این مشکلات باعث نشده که آنها  خواسته‌هایشان را نادیده بگیرند.

فائق آمدن بر این مشکلات نشان داد که اگر به این افراد توجه شود می‌توانند گام‌های بزرگی بردارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید