• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 14 بهمن 1400
کد مطلب : 152869
+
-

تهرانگردی با 20 اتوبوس ویژه

20اتوبوس با شمایل ویژه در آینده‌ای نزدیک به حرکت درمی‌آیند تا گردشگران را به‌ مقاصد گردشگری پایتخت برسانند

تهرانگردی با 20 اتوبوس ویژه

زهرا کریمی،خبرنگار

 با همکاری وزارت میراث فرهنگی و شهرداری تهران 20اتوبوس با شمایل ویژه در آینده‌ای نزدیک به حرکت درمی‌آیند تا گردشگران را به‌ مقاصد و جاذبه‌های گردشگری پایخت برسانند.
تهران با قدمت 200ساله، اکنون یکی از مقاصد گردشگری با موضوعات تاریخی و تفریحی است. به‌طوری که اگر جاذبه‌های گردشگری نوین را از تهران فاکتور بگیریم، برخی از کوچه‌ها در مناطق 22گانه بنا به دلایل مختلف جاذبه‌ای با موضوعات متعدد در حوزه گردشگری به‌شمار می‌آیند که از نگاه برخی شهروندان مغفول مانده‌اند؛ درحالی‌که روش‌هایی خاص می‌تواند به معرفی این جاذبه‌ها کمک فراوانی کند. در راستای معرفی نقاط گردشگری تهران در سال1393 چرخ نخستین اتوبوس‌های گردشگری در تهران به حرکت درآمد. اتوبوسی 2‌طبقه که طبقه دومش مسقف نیست و شکل و شمایل آن با همه اتوبوس‌های موجود در شهر متفاوت است. حالا خبر می‌رسد که شهردار تهران دستور داده تا 20اتوبوس گردشگری برای تقویت زیرساخت‌های این حوزه اختصاص یابد.
مهرشاد کاظمی، مدیر ستاد گردشگری تهران در این‌باره به همشهری گفت: «منطقه ری در جنوب تهران، شمیران، مناطق مرکزی تهران و همچنین جاذبه‌های گردشگری نوپا هر کدام این پتانسیل را دارند تا به‌عنوان قطب گردشگری در پایتخت معرفی شوند. برای معرفی جاذبه‌های گردشگری در مناطق باید طرح‌های اجرایی به‌گونه‌ای باشد که رضایت شهروندان و گردشگران را به همراه داشته باشد. مهم‌ترین راهکار برای موفقیت این طرح تعریف ایستگاه‌های اتوبوس گردشگری در تهران است. برخی از خیابان‌ها مانند خیابان ولیعصر، دکترشریعتی، امام‌خمینی(ره)، فداییان‌اسلام، جمهوری‌اسلامی و انقلاب‌اسلامی یا برخی میادین مانند میدان‌آزادی، بهارستان، امام‌خمینی(ره)، شهدا و هفت‌تیر یا محله‌هایی که قدمت تاریخی دارند مانند محله عودلاجان، الهیه، حمزه‌آباد و رودکی یا مراکز تفریحی مانند دریاچه خلیج‌فارس، مجموعه گردشگری- فرهنگی عباس‌آباد، برج میلاد و باغ پرندگان این ظرفیت را دارند تا از اتوبوس‌ها برای آنها استفاده کنیم. در واقع این ایستگاه‌ها باید جدا از ایستگاه‌های کنونی واحد اتوبوسرانی پایتخت تعریف شود.» او با بیان اینکه در این طرح استفاده از تلویزیون‌ها در داخل اتوبوس‌ها هم مدنظر است، افزود: «در این طرح می‌توان جاذبه‌های معروف گردشگری و تفریحی را با قید شناسنامه و ویژگی‌ها در تلویزیون اتوبوس معرفی کرد؛ به‌طوری که گردشگر بتواند بر حسب سلیقه انتخاب کند در کدام ایستگاه پیاده شود. همچنین چون این موضوع در آینده سبب می‌شود تا توریست‌ها جذب طرح شوند، باید از راهنماهایی که مسلط به زبان انگلیسی، فرانسوی و عربی هستند، استفاده کرد.»

مکث
ایستگاه‌های فعلی اتوبوس گردشگری

  ایستگاه میدان امام‌خمینی که مناطق 11 و 12 را با مسیرهای میدان مشق، میدان ارگ، کاخ گلستان، میدان بهارستان و خیابان جمهوری، میدان حر، خانه تیمور تاش، میدان راه‌آهن، خیابان ولیعصر، پل امیربهادر، چهارراه لشکر تا تئاتر شهر را پوشش می‌دهد.
  ایستگاه میدان تجریش که منطقه یک را با مسیرهای توچال، سعدآباد، موزه ساعت، موزه موسیقی، خانه موزه دکترحسابی، موزه سینما، کاخ نیاوران، موزه دارآباد، خیابان شریعتی و بلوار اندرزگو را پوشش می‌دهد.

یادداشت
امین غلامعلی،مجری نخستین اتوبوس‌های گردشگری تهران 

ظرفیت بالای تهران برای اتوبوس‌های گردشگری 
ایده گردشگری با اتوبوس در سال1390 به‌واسطه تجربه برگزاری تورهای گردشگری در منطقه 12زده شد. در آن سال طی 8روز موفق شدیم   حدود 22هزار نفر را با همکاری شهرداری منطقه 12به جاذبه‌های گردشگری منطقه ببریم. درسال ۱۳۹۲ تهرانگردی با دوچرخه را در محدوده منطقه ۱۲ میدان مشق و پارک شهر   با 700نفر، برای نخستین بار اجرا کردیم. همچنین سال های 1393و 1394تورهای اختصاصی تهران در زمینه معماری و عکاسی را برگزار کردیم. سال 1393نخستین تور گردشگری با اتوبوس آبی رنگ اسکانیای شهری در برج میلاد افتتاح و راه‌اندازی شد که استقبال شهروندان از این اتوبوس بالا بود؛ به‌طوری که در سال 1396با موافقت شفاهی، دکتر قالیباف(شهردار وقت) دستور خرید 30دستگاه اتوبوس 2طبقه گردشگری از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را داد و برای فاز نخست 5اتوبوس برای ۲ مسیر گردشگری تهران ‌بزرگ(خط آبی) و تهران‌قدیم(خط قرمز)داده شد و ما توانستیم با تلاش بسیار، یک اتوبوس را در سال۱۳۹۵ از چین وارد ایران کنیم و اکنون آن اتوبوس در منطقه آزاد کیش در حال ارائه خدمات به گردشگران است. همیشه نگاهم به معرفی جاذبه‌های تهران به شیوه‌ای جذاب و نوین و با استفاده از الگوی کشورهای موفق جهان مانند چین و انگلیس است و اکنون 2سالی می‌شود که با اتوبوس 2طبقه آلمانی در ایام تعطیل کرونایی حدود 600تور (با نصف ظرفیت و به‌خاطر باز بودن طبقه دوم) برگزار می‌شود. در واقع اتوبوس 50نفر گنجایش دارد اما با نصف ظرفیت آن ، تقریبا هفته‌ای 150نفر برابر آخرین آمار حدود 15هزار گردشگر را پوشش داده‌ایم. 2مسیر بزرگ آبی و قرمز با عنوان «تهران بزرگ» و «تهران قدیم» در شورای‌عالی ترافیک سال96 به اسم شرکت گردش تهران ثبت کرده‌ایم و این مسیر حدود 95درصد موزه‌ها و اماکن هنری، تاریخی و فرهنگی را پوشش می‌دهد. با توجه به‌نظر شهردار تهران و وزیر میراث فرهنگی و تجربیاتی که درباره اتوبوس‌های گردشگری در تهران دارم، به صراحت می‌توانم بگویم‌ شهر تهران ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد و باید هر چه سریع‌تر زیرساخت‌ها برای انجام آن صورت بگیرد. بیشتر گردشگران به‌دلیل جذابیت‌های اتوبوس گردی به سمت تورهای دسته جمعی می‌آیند که باید از این ظرفیت هم استفاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید