• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 13 بهمن 1400
کد مطلب : 152779
+
-

مهریه بی‌مهر

فاطمه عباسی- روزنامه‌نگار

همین مهریه که می‌گویند «کی داده و کی گرفته»، تا حالا دامادهای زیادی را پشت میله‌های زندان انداخته و دار و ندارشان را بر باد داده است. خیلی‌ها را هم بین راهروهای دادگاه‌های خانواده سرگردان کرده و بسیاری از ازدواج‌ها هم به‌خاطر 10سکه بیشتر و کمتر بر هم خورده است.
تعیین کردن مهریه‌های سنگین و قبول کردن آن از طرف خانواده داماد بدون درنظر گرفتن شرایط مالی‌شان، باعث شده تعداد زندانیان مهریه روزبه‌روز افزایش پیدا کند. به همین دلیل در سال‌های اخیر مسئولان به فکر راه چاره برای مقابله با این رسم غیرمعقول افتاده‌اند و علاوه بر تلاش برای فرهنگسازی‌، قوانینی وضع کردند که دیگر خانواده‌ها نتوانند مهریه‌های سنگین و غیرمنطقی طلب کنند.
به‌طور مثال همزمان با اجرای قانون حمایت از خانواده، تغییراتی هم درخصوص محکومان مهریه ایجاد شد و ۱۱۰سکه بهار آزادی مبنای زندانی شدن مرد قرار گرفت که اجرای این قانون نقش مؤثری در کاهش زندانیان مهریه داشت. به‌تازگی هم معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تدوین نظام‌نامه جدید برای تعیین تعرفه ثبت دفاتر ازدواج و طلاق خبر داده و گفته ملاک تعرفه ثبت ازدواج میزان مهریه می‌شود و مهریه‌های بالاتر باید تعرفه بیشتری برای ثبت ازدواج پرداخت کنند. هدف از این طرح هم این بوده که خانواده‌ها مهریه کمتری برای ازدواج درنظر بگیرند تا مجبور نباشند برای ثبت ازدواج پول بیشتری بپردازند. شاید این راهکارها موجب شود که زوج‌های جوان در مورد مهریه سختگیری کمتری داشته باشند و به‌جای تعیین مهریه‌های سنگین، کمی به خانواده داماد تخفیف بدهند! اما اصل ماجرا این است که خانواده‌ها این فرهنگ را به‌دست آوردند که مهریه نه به‌عنوان تشریفات، بلکه به‌عنوان یک حق شرعی و قانونی و سنت مورد قبول است، اما مهریه سنگین تضمین‌کننده پایداری زندگی نیست و برعکس می‌تواند منشا اختلافات و حتی طلاق شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید