• جمعه 4 خرداد 1403
  • الْجُمْعَة 16 ذی القعده 1445
  • 2024 May 24
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152642
+
-

پرتغال در دست چپ‌ها ماند

اروپا
پرتغال در دست چپ‌ها ماند

بــرخـلاف پیش‌بینی‌ها، سیوسیالیست‌های میانه‌روی پرتغال توانستند با کسب اکثریت مطلق در انتخابات زودهنگام پارلمانی، حدنصاب لازم برای تشکیل دولت را به‌دست بیاورند.
هنوز نتایج نهایی و رسمی اعلام نشده، اما طبق گزارش خبرگزاری فرانسه تعداد کرسی‌های کسب شده توسط سوسیالیست‌های چپ میانه 118کرسی از مجموع 230کرسی پارلمان است. این حزب در انتخابات سال2019 توانسته بود 108کرسی را از آن خود کند و به همین دلیل مجبور شد با احزاب کمونیست پرتغال که گرایش‌های چپ افراطی دارند ائتلاف کند. خروج همین احزاب از ائتلاف هم باعث شد تا اکثریت از دست چپ‌ها خارج شود و دولت مجبور شود انتخابات پارلمانی را پیش از موعد مقرر برگزار کند.
آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر کنونی و رهبر سوسیالیست‌های میانه‌رو، دیروز پس از اعلام نتایج اولیه در سخنانی که از پختگی سیاسی او حکایت دارد گفت: «اکثریت مطلق به‌معنای قدرت مطلق نیست؛ به‌معنای حکومت کردن به تنهایی نیز نیست. مسئولیت ما اکنون افزایش یافته و می‌خواهیم با همه پرتغالی‌ها کشور را اداره کنیم.» وضعیت چپ‌های میانه تا هفته قبل به‌گونه‌ای بود که خود کاستا در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود آماده است با احزاب همفکر برای تشکیل دولت آینده ائتلاف کند. به‌عبارت دیگر، خود کاستا هم باور نمی‌کرد بتواند اکثریت مطلق را به‌دست بیاورد.
اکنون سوسیالیست‌های میانه‌رو با این نتیجه درخشان، جایگاه خود را نسبت به قبل مستحکم‌تر کرده‌اند. 2حزب چپ افراطی که با خروج از کابینه کاستا، زمینه برگزاری این انتخابات را فراهم کردند، هزینه اقدام خود را با از دست دادن نیمی از کرسی‌های خود پرداخت کردند. آنها به عملکرد دولت کاستا و همچنین بودجه پیشنهادی کابینه معترض بودند. همزمان، راست‌های افراطی که در انتخابات قبلی فقط یک کرسی کسب کرده بود، توانسته در این دور سهم خود را به ۱۱کرسی افزایش دهند؛ اتفاقی که نگرانی‌ها درباره قدرت گرفتن احزاب راست‌افراطی در اروپا را دوچندان کرده است.
آنتونیو کاستا در سال۲۰۱۵ پس از بحران بدهی اقتصادی سال‌های۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ پرتغال، به نخست‌وزیری رسید. دولت او توانست این کشور را از بحران عبور دهد و رشد اقتصادی قابل‌قبولی را به ثبت برساند. با این حال، پرتغال همچنان فقیرترین کشور اروپایی غربی به‌حساب می‌آید و به کمک‌های اتحادیه اروپا برای عبور از بحران کرونا وابسته است. نتایج انتخابات اخیر، یک دولت باثبات‌تر و یکدست برای آنتونیو کاستا خواهد بود؛ دولتی که در شرایط حساس پس از کرونا، می‌تواند بزرگ‌ترین برگ برنده در دست نخست‌وزیر باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید