• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152560
+
-

افزایش ایمنی معابر با نورپردازی صحیح

حسین گلی اسکاردی- فعال اجتماعی

توجه به 2موضوع مهم روشنایی مناسب به لحاظ تامین روشنایی لازم معابر، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، بوستان‌ها و... با استفاده از منابع نوری استاندارد و باکیفیت و نورپردازی صحیح برای هویت‌بخشی به ابعاد و مختصات، رنگ‌ها و طرح‌های ساختمان‌ها، پل‌ها، نمادها و آثار فرهنگی و هنری با روش کاملا علمی، از نیازهای همه شهرهای کشور به‌ویژه تهران است؛ اما متأسفانه هم‌اکنون در هر دو زمینه دارای اشکالات جدی فراوانی هستیم.
اگر در تامین روشنایی مدرن با استفاده از منابع نوری LED برای معابر، خیابان‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌ها، مسئولیت متوجه وزارت راه و وزارت نیرو است که طی سال‌های اخیر توجه لازم به آن نشده است، درخصوص نورپردازی صحیح و هویت‌بخشی به المان‌های شهری در شب به‌عنوان بخشی از کالبد زندگی شهری قطعا مسئولیت متوجه شهرداری‌ها و مشاوران شهرسازی آنهاست؛ که لازم است در هر دو حوزه با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی لازم، اقدامات مورد نیاز توسط دولتمردان و شهرداران جدید کلانشهرها مورد توجه و اقدام قرار گیرد.
قطعا تامین نور و روشنایی مناسب و استاندارد راه‌ها و جاده‌ها در بهبود دید و هوشیاری رانندگان، کاهش تصادفات، افزایش امنیت و آسایش مسافران و کاهش انواع سرقت و زور‌گیری اهمیت بسزایی داشته و از طرفی نورپردازی عناصر و تاسیسات مهم شهری موجب افزایش زیبایی بصری و هویت‌آفرینی ویژه برای مصنوعاتی مانند انواع ساختمان‌ها، پل‌ها، دروازه‌ها، تندیس‌ها و مشابه آنها و زنده نگه‌داشتن شهرها در شب خواهد شد که این نیز رونق اقتصادی بیشتر به‌واسطه حضور بیشتر مردم در مراکز مهم شهر را در پی دارد.
یکی دیگر از موضوعات مهم در نورپردازی شهرها که همیشه خواسته شهروندان محترم هم بوده، نورپردازی صحیح بوستان‌های پایتخت و سایر شهرهای کشور است. درصورتی که می‌توان به جرأت گفت بیش از نیمی از بوستان‌های کشور و همچنین شهر تهران دارای سیستم روشنایی مناسبی نیستند که موجب می‌شود فضای این بوستان‌ها در ساعات شب دلهره‌آور و ناایمن باشد. در آنهایی هم که مجهزتر هستند، استفاده از چراغ‌های روشنایی غیراستاندارد با رنگ نور عمدتا زرد و غیرشفاف، صرفا نوری برای عبور یا حضور کوتاه‌مدت افراد، نه حضور طولانی مثلا برای سپری‌کردن اوقاتی خوش با خانواده پس از فعالیت‌های روزانه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید