• پنج شنبه 3 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 15 ذی القعده 1445
  • 2024 May 23
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152555
+
-

‌4هزار شاخک مخابراتی غیرمجاز در تهران

اگرچه اپراتورهای تلفن همراه برای نصب دکل‌ مجوز می‌گیرند اما هزاران شرکت و فرد، چنین اقدامی نمی‌کنند

گزارش
‌4هزار شاخک مخابراتی غیرمجاز در تهران

زهرا کریمی-خبر‌نگار

تهران حدود 9هزار دکل مخابراتی و اینترنتی دارد که شهرداری از میان آنها 5هزار دکل را شناسایی کرده است؛ یعنی 5هزار دکلی که روی ساختمان‌ها و در فضاهای باز بوستان‌ها و سازمان‌ها می‌بینیم قانونی قلمداد می‌شوند. این در حالی است که حدود 4هزار دکل ارتباطاتی نقطه به نقطه شناسایی نشده‌اند و به نوعی می‌توان گفت که اغلب آنها غیرمجاز تلقی می‌شوند؛ چراکه اساسا اگر مجاز بودند باید مشخصات‌شان در سیستم شهرداری تهران ثبت می‌شد. به هر ترتیب این همه دکل برای پوشش‌دهی مخابراتی و اینترنت شهر را پر از شاخک کرده‌اند؛ با وجود این، آنچه طی سال‌های گذشته همواره مورد توجه قرار گرفته، تنها رفع مشکل آنتن‌دهی ضعیف بوده است.
در چهل‌وسومین جلسه شورای اسلامی شهر مهدی‌بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران به تعدد دکل‌های مخابراتی در تهران واکنش نشان داد و عنوان کرد که در هیچ‌جای دنیا به اندازه تهران دکل مخابراتی نصب نشده است. همچنین احمد صادقی، عضو دیگر شورای شهر، عنوان کرد: بسیاری از این دکل‌های مخابراتی در تهران فاقد شناسنامه هستند. به همین منظور به شهرداری پیشنهاد داد تا برای شناسایی فوری دکل‌های فاقد مجوز حداقل طی 3ماه آینده اقدام کنند. در این‌باره محمدرضا مومنی، مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر به همشهری گفت: «دکل‌ها به 2دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. دکل‌های BTM که مربوط به اپراتور‌های همراه است و دیگری دکل‌های ارتباطات نقطه‌به‌نقطه است که عمدتا مربوط به شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادهای مختلف و بعضا شرکت‌هایی که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند، هستند. اما اینکه کدام دکل‌ها مجوز دارند یا ندارند باید در یک فرایند مستمر مورد توجه قرار گیرد. درواقع شبکه‌های مخابراتی پویا هستند و برای سرویس‌دهی مطلوب به مردم، دائما تعدادشان اضافه یا کم می‌شود. اکنون آمارهای تخمینی نشان می‌دهد تهران 5هزار دکل شناسایی شده دارد اما 3 یا 4هزار دکل ارتباطات نقطه‌به‌نقطه شناسایی نشده‌اند؛ یعنی اطلاعات آنها به درستی در سیستم شهرداری به ثبت نرسیده است. اگر دکل‌های غیرمجاز شناسایی شوند، حتما اقدامات لازم برای رعایت الزامات انجام می‌شود.» به‌گفته او شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای دارد که براساس آن هر سازمان یا نهادی چنانچه قصد جانمایی دکلی را داشته باشد باید به شهرداری مراجعه و اقدام کند.

بانک اطلاعاتی دکل‌ها وجود دارد
مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر گفت: «رنگ‌آمیزی، استفاده از المان‌ها، طرح‌های پوشاننده با کمترین اغتشاشات بصری ازجمله این موارد است. اما به همین منظور در حوزه زیباسازی شهرداری یکسری ضوابط تعیین شده که دکل قرار است کجا قرار بگیرد. حدود 2سال است که به موضوع بصری تأکید شده و اپراتورها با مجموعه‌های دانشگاهی تفاهمنامه‌هایی امضا کرده‌اند تا طرح‌هایی ارائه بدهند که به لحاظ زیبایی متناسب با محیط باشد. ناگفته نماند که بانک اطلاعاتی دکل‌های شناسایی شده وجود دارد و اطلاعات آنها در سامانه اطلاعاتی مکان‌یابی شهرداری وجود دارد. سامانه‌های دیگر از این اطلاعات استفاده می‌کنند و چنانچه دکل جدیدی شناسایی یا نصب شود اطلاعات به بانک اضافه خواهد شد. با این حال تأکید می‌کنم که ثبت لحظه به لحظه دکل‌ها به‌ دلیل جانمایی و حذف محال است.» مومنی افزود: «برای چنین اقدامی نیاز به چندهزار نیرو و تیم است. نمی‌توان در مقطعی مشخص پایش را انجام داد چون ممکن است روز بعد دکل جدیدی نصب یا حذف شود. بنابراین پایش مستمر لازم است. اپراتورهای بزرگ در چارچوب قانون از این موضع تبعیت می‌کنند و معمولا از شهرداری و مراجع مجوز را می‌گیرند. اما هزاران شرکت و فرد حقیقی و حقوقی دیگر در شهر وجود دارند که خودشان را مکلف نمی‌دانند که مجوز بگیرند.»

مکث
تهران چند دکل نیاز دارد؟
برای ساماندهی دکل‌های مخابراتی، باید ابتدا طرح جامع مکان‌یابی دکل‌ها براساس اصول شهرسازی در هیأت دولت تصویب شود تا همه وزارتخانه‌ها و ساختمان‌های دولتی ملزم شوند دکل‌ها را روی پشت‌بام‌های خودشان نصب کنند و از مالکان در بافت‌های مسکونی کمتر درخواست شود. برای این منظور، کم ساختمان بلند اداری در محلات تهران نداریم که بتوانند در این پروژه همکاری داشته باشند. برنامه بعدی نیز باید این باشد که برآورد کنیم شهر تهران نیاز به چند دکل دارد. این نیاز 10هزار دکل است یا یک‌میلیون. اگر این برنامه طراحی و اجرایی شود می‌توانیم امیدوار باشیم که برنامه روی نظم و ترتیب حرکت خواهد کرد.
سیدمجید نادری، معاون معماری، اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید