• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 11 بهمن 1400
کد مطلب : 152532
+
-

بازگشت گام‌ به گام کره‌شمالی به مدار رقابت موشکی

کره‌شمالی قدرتمندترین موشک خود در 5سال اخیر را آزمایش کرد

جهان‌نما
بازگشت گام‌ به گام کره‌شمالی به مدار رقابت موشکی

در صف شلوغ آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی، بالاخره نوبت به یک موشک میان‌برد رسید تا پیونگ‌یانگ نشان دهد خیال ندارد از مسیری که طی یک ماه اخیر آغاز کرده، بازگردد.
دیروز بار دیگر تصاویر موشک آزمایش شده از سوی کره‌شمالی در تمامی رسانه‌های دنیا مخابره شد تا کره‌ای‌ها در صدر اخبار قرار گیرند. این هشتمین و قدرتمندترین موشک آزمایش شده توسط کره‌شمالی طی 4هفته اخیر بوده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های نظامی ژاپن و کره‌جنوبی گزارش داده که موشک آزمایش شده دیروز احتمالا از نوع بالستیک «هواسونگ-12» با برد 4500کیلومتر بوده است؛ بردی که در 5سال اخیر، آزمایش‌های موشکی آن متوقف شده بود. ژاپنی‌ها تخمین زدند که این موشک تا ارتفاع 2000کیلومتری رسیده و پس از پرواز به‌مدت ۳۰ دقیقه، در فاصله ۸۰۰ کیلومتری در دریای ژاپن فرود آمده است.
آزمایش موشکی در شمال شبه جزیره کره باعث شد تا جنوبی‌ها همچون گذشته بلافاصله یک جلسه اضطراری در شورای امنیت ملی کره‌جنوبی تشکیل دهند. مون جائه-این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور ضمن اعلام نگرانی نسبت به روندی که در کره‌شمالی آغاز شده، هشدار داد که آزمایش این موشک بالستیک برد متوسط، کره‌شمالی را یک گام به مسیر آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) نزدیک می‌کند. او همچنین گفت‌ که آزمایش‌های متعدد موشکی کره‌شمالی در ماه جاری یادآور تشدید تنش‌ها در سال ۲۰۱۷، یعنی زمانی است که کره‌شمالی چندین آزمایش موشکی از جمله موشک‌های هسته‌ای قاره‌پیما انجام داد و بزرگ‌ترین موشک‌های خود را برفراز آسمان ژاپن به پرواز در آورد.
7 موشکی که طی هفته‌های اخیر از سوی کره‌شمالی پرتاب شدند، از نوع موشک‌های برد کوتاه بودند و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، هدف‌شان جلب توجه کشورهای منطقه و آمریکا برای از سرگیری مذاکرات جهت لغو تحریم‌‌های کره‌شمالی بوده است. یکی از موشک‌ها نیز از نوع موشک‌های هایپرسونیک بود که تکنولوژی آن تاکنون فقط در اختیار چین، آمریکا و روسیه بوده است. موشک‌های هایپرسونیک با سرعتی بالاتر از صوت حرکت می‌کنند و ردیابی آنها توسط سیستم‌های دفاع موشکی کنونی امکان‌پذیر نیست. آزمایش دیروز اما نشان داد که رهبران کره‌شمالی برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و دیگران مصمم هستند و ممکن است بار دیگر به سمت آزمایش موشک‌های برد بلند و هسته‌ای بروند.
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، پس از شکست مذاکراتش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که کشورش دیگر به معاهده توقف آزمایش تسلیحات هسته‌ای که در سال ۲۰۱۸ پس از مذاکرات متعدد دیپلماتیک با آمریکایی‌ها امضا کرد، متعهد نیست. او ادامه سیاست‌های «خصمانه» آمریکا و ادامه تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را دلیل این تصمیم عنوان کرد.
رهبر کره‌شمالی یک‌ماه قبل، همزمان با آغاز سال نوی میلادی در سخنرانی سالانه خود تأکید کرد که وضعیت فقر در کشورش بحرانی شده و تمرکز دولت در سال جدید بر معیشت مردم و احیای اقتصاد خواهد بود. کیم جونگ اون اما می‌داند که در این مسیر، تحریم‌های آمریکا مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مانع است. رهبر جوان کره‌شمالی احتمالا این بار به جای توسل به مذاکره، راه لغو تحریم‌ها را در افزایش تعداد آزمایش‌های موشکی دیده است تا شاید بتواند با تحت فشار قرار دادن آمریکا، جو بایدن را به پای میز مذاکره بکشاند. علاوه بر این، 3ماه دیگر نیز جشن تولد 110سالگی کیم‌ایل‌سونگ، رهبر و مؤسس حکومت کره‌شمالی و پدر بزرگ رهبر کنونی برگزار خواهد شد. همزمان با این‌تاریخ‌های مهم، سران کره‌شمالی نمی‌خواهند از خود ضعف نشان دهند و تنها راه عرض اندام در سیاست جهانی برای آن‌ها، آزمایش‌های موشکی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید