• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 10 بهمن 1400
کد مطلب : 152408
+
-

امنیت خودروهای ملی به مطالبه عمومی تبدیل شده است

سیدکریم حسینی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی

تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان را باید از چند دیدگاه مورد بررسی قرار داد. تمام موارد اثرگذار در بروز این حوادث و تلفات ناشی از آن باید در بحث‌های کارشناسی به‌منظور حل مسئله مورد کنکاش قرار بگیرد. اگر این موضوع را بدون رسیدن به نتیجه خاص، تنها به‌عنوان یک دغدغه مطرح و ذهن مردم را مشوش کنیم، منفعتی برای جامعه نخواهد داشت.
در رابطه با این حادثه افرادی که نقشی در ایجاد ایمنی خودروها و حفظ جان شهروندان برعهده داشتند، باید پاسخگو باشند. اینکه دستگاه‌های مختلف بخواهند انگشت اتهام را به‌سوی یکدیگر نشانه بگیرند و در بحث، فرافکنی ایجاد کنند، مسئله حل نمی‌شود. جاده‌های خوزستان در فصل‌های سرد سال با مه گرفتگی‌های ناگهانی روبه‌رو هستند، به همین دلیل این موضوع باز هم می‌تواند تکرار شود. به‌عبارت دیگر اگر ملاحظات ایمنی لازم انجام نشود، ما باز هم شاهد تکرار حادثه جاده بهبهان خواهیم بود. در رابطه با ایمنی خودروها نیز مطالبه عمومی همواره وجود داشت و این حادثه موجب شد تا باردیگر این مطالبه مورد توجه قرار بگیرد به‌عبارت دیگر هم‌اکنون امنیت خودروهای ملی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. هر سال که از تولید خودروها می‌گذرد کیفیت آنان پایین‌تر می‌آید.
من برای پیگیری امور پیشنهاد می‌دهم تا کمیته‌ای تشکیل شود و در این کمیته اعضایی از 3 قوه مجریه، مقننه و قضاییه حضور داشته باشند. در این کمیته باید پیش‌زمینه‌ها و علل وقوع چنین حوادثی مورد بررسی قرار بگیرد و به این نتیجه برسند کدام دستگاه‌ها در موضوع ایمنی خودرو و ایربگ‌ها قصور داشته‌اند و از این طریق برخورد مناسبی با خاطیان شود. در این موضوع سرعت عمل بحث مهمی است چرا که در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که برخی از مسئولان مربوطه به رد و بدل کردن اتهامات مختلف به یکدیگر اکتفا کرده‌اند و هیچ‌یک حاضر نیستند مسئولیت این حادثه را برعهده بگیرند، چنین رفتارهایی نتیجه‌ای جز رنجش بیشتر مردم نخواهد داشت. اینگونه اظهارنظرها همچون نمک پاشیدن بر زخم مردم است، جامعه منتظر اقدامات عملی است و حرف درمانی دیگر کارساز نیست.
نمایندگان مجلس این مطالبه مردمی را پیگیری خواهند کرد چرا که مردم از نمایندگان انتظار دارند که به بیان درد بسنده نکنند و با راهکاری قاطع و انقلابی، مافیای صنعت خودرو را محدود کنند. اعضای کمیسیون اجتماعی در سفری که به استان خوزستان داشتند، به بررسی این موضوع پرداختند. دستاورد این پیگیری این بود که مجلس و نمایندگان نظر کارشناسی و قانونی خود را گفتند و حتی آمادگی خود را برای تصویب موارد قانونی به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید