• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 بهمن 1400
کد مطلب : 152404
+
-

گفت‌وگو با 2 عضو کمیسیون اجتماعی درباره صدمات اجتماعی حادثه بهبهان

معمای ایربگ درصحن مجلس باز می‌شود؟

گزارش
معمای ایربگ درصحن مجلس باز می‌شود؟

کیسه هوا یا همان ایربگ داستان پیچیده صنعت خودرو‌سازی‌ است که حادثه بهبهان بار دیگر آن را در افکار عمومی پررنگ کرد. به‌عبارت دیگر جاده مه‌آلود 
بهبهان-تشان سنگ محکی را پیش‌روی اعتماد عمومی قرار داد و فعال نشدن ایربگ‌های خودروهای تولید داخل موجب شد تا آتش بی‌اعتمادی بار دیگر شعله‌ور شود.
حوالی ساعت ۸ صبح بود که مه غلیظی به شکل ناگهانی جاده بهبهان-تشان را پوشاند، همین اتفاق موجب شد تا رانندگان برای کنترل شرایط سرعت خود را کم کنند و در این بحبوبه بود که تصادف زنجیره‌ای رخ داد. هر چند جاده‌های خوزستان در فصل سرما به‌دلیل تغییر یکباره شرایط جوی و مه‌آلود شدن، تصادف‌های متعددی را رقم زده‌اند اما این تصادف زنجیره‌ای به‌دلیل عیان شدن عیار خودروهای تولید شده در کشور در حفظ امنیت سرنشینان جنجال بسیاری ایجاد کرد، فعال نشدن ایربگ موجب شد تا بنابراعلام اورژانس در این حادثه یک زن و 4مرد فوت کنند و ۴۱نفر مصدوم شوند، همچنین با تکیه بر روایت پلیس راهور باید گفت که در یک لاین ۵۰ خودرو و در لاین مقابل ۹ خودرو با هم تصادف کردند که ۵ خودرو در اثر شدت حادثه در آتش سوختند.
نیم نگاهی به روند نصب ایربگ در خودروهای تولید داخل نشان از این واقعیت دارد که این استاندارد جهانی برای تولید خودرو از سال‌ها قبل با مطالبه عمومی گره خورده است چرا که اوایل سال 89و به‌واسطه تلفات جانی ناشی از نبود ایربگ، افکار عمومی خواهان نصب ایربگ شد و در اواخر همان سال بود که پلیس راهور برای الزامی شدن نصب کیسه هوا در خودروهای ساخت داخل وارد میدان شد. هر چند فرمانده پلیس راهور نیروی انتظامی در آن سال از تهدید «توقف شماره‌گذاری» به‌عنوان اهرمی برای فشار به‌خودروسازان استفاده کرد اما این حربه چاره‌ساز نبود و بعد از گذشت ۲ سال شاهد نصب ایربگ در خودروهای تولید داخل بودیم، در واقع نصب کیسه هوا یا ایربگ برای خودروها، از اردیبهشت‌ماه 1392اجباری شد.
بیان نظرات و انتقادات بسیار از سوی کارشناسان و مسئولان مختلف در تصادف زنجیره‌ای بهبهان باعث شد تا توجه افکار عمومی بیش از پیش به این موضوع جلب شود. در واقع اظهارنظر سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا چند روز بعد از حادثه از بازنشدن ایربگ‌ها نخستین واکنش‌ها را ایجاد کرد.
 او درباره این موضوع گفته بود:«در همین حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوطه چه نقشی داشتند؟»
پیگیری قانونی این موضوع نکته‌ای بود که از سوی بسیاری از مردم مورد توجه قرار گرفت، هر چند همچنان نقطه روشنی درباره این موضوع وجود ندارد اما براساس گفته‌های سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا به خبرگزاری فارس؛ «پلیس نمی‌تواند خودرویی را که تأییدیه دارد پلاک نکند اما اگر اتفاقی افتاد و با احصای نظر کارشناسان حوزه تصادفات مشخص شد که خودرو در حوزه ایمنی و فنی مورد مؤثری در بروز تصادف داشته، در گزارش به مرجع قضایی موارد اعلام می‌شود.
 همچنین اگر نقش ایمنی و فنی مؤثر در بروز تصادف محرز شود برابر با تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی سهم مقصر مشخص خواهد شد. در تصادف جاده بهبهان، رعایت نکردن مقررات و ایمنی در رانندگی در شرایط مه‌آلود عامل اصلی اعلام شد اما اگر ایربگ‌ها باز می‌شد طبیعی است از شدت حادثه و تعداد مصدومان و مجروحان کاسته می‌شد.»
بسیاری از مسئولان حوادث جاده‌ای همچون بهبهان و فعال نشدن ایربگ‌ها خودروهای تولید داخل را در دسته بحث‌های اقتصادی و حوادث تفسیر می‌کنند اما واقعیت غیرقابل انکار این است که هر یک از این مباحث زیر پوست جامعه در حرکت هستند، اثرات خود را در زندگی و امنیت جانی افراد باقی می‌گذارند و مهم‌تر اینکه چنین حوادثی می‌تواند تصویر اعتماد را در اذهان عمومی، بیش از پیش مخدوش کنند. برای بررسی این موضوع از نگاه اجتماعی، نظر ۲ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم را جویا شدیم:
 

این خبر را به اشتراک بگذارید