• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 10 بهمن 1400
کد مطلب : 152362
+
-

اهمیت توجه به سلامت زنان در دوران کرونا

حوریه سلیمان جاهی- استاد گروه ویروس‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس

حدود 2سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و در این مدت که جهان با جهش‌های مختلفی از ویروس کرونا درگیر بوده، سیستم بهداشتی جوامع در تمام دنیا ازجمله ایران را تحت‌تأثیر قرار داده است. یکی از مهم‌ترین عوامل ویروسی که برای سلامت زنان اهمیت زیادی دارد، ابتلا به سرطان دهانه رحم است که در دوران کرونا به فراموشی سپرده شد. این در حالی است که همزمان با افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا غافل شدن از دیگر بیماری‌های ویروسی نگران‌کننده است.
سرطان دهانه رحم یکی از سرطان‌های شایع زنان و مرتبط با HPV است که با توجه به تزریق واکسن، قابل پیشگیری است و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. مهم‌ترین اقدامی که می‌توان برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام داد، واکسینه‌شدن زودهنگام و انجام آزمایش‌های غربالگری به‌طور منظم است. این واکسن، بدن را در برابر انواع HPV که اغلب باعث سرطان دهانه رحم، واژن و فرج می‌‌شوند، محافظت می‌کند. واکسیناسیون HPV به تمام نوجوانان 11 تا 12ساله توصیه می‌شود و تا 26سالگی هم در اولویت واکسیناسیون قرار دارد. هر چند می‌توان از 9سالگی هم آن را توصیه کرد. البته پیشنهاد می‌شود تمام زنان در سن فعالیت جنسی یعنی 27 تا 45سال واکسن را دریافت کنند. واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی هر چند مزایای کمتری دارد، اما با این حال باز هم می‌تواند مؤثر باشد.
اگر واکسیناسیون قبل از 15سالگی شروع شود، تزریق 2دوز توصیه می‌شود، به این صورت که دوزها باید با فاصله 6 تا 12ماه تزریق شوند. اما برای افرادی که واکسن را بعد از 15سالگی دریافت می‌کنند، به‌صورت 3دوز خواهد بود. واکسیناسیون HPV می‌تواند از عفونت‌های جدید HPV جلوگیری کند، اما عفونت‌ها یا بیماری‌های موجود را درمان نمی‌کند. به همین دلیل این واکسن زمانی که قبل از هرگونه قرار گرفتن در معرض HPV تزریق شود، بهترین عملکرد را خواهد داشت. البته در کنار آن، غربالگری سرطان دهانه رحم باید به‌طور منظم انجام شود. 2نوع آزمایش غربالگری در بسیاری از کشورها انجام می‌شود که به پیشگیری از سرطان دهانه رحم یا تشخیص زودهنگام آن کمک می‌کند. اول، تست پاپ اسمیر است که تغییرات سلولی در دهانه رحم را نشان می‌دهد. این تغییرات درصورت تأخیر درمان، ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شود. دوم تست HPV که در آن به‌دنبال جست‌وجوی ویروس پاپیلومای انسانی است و می‌تواند باعث این تغییرات سلولی شود. هر دو آزمایش را می‌توان در آزمایشگاه‌ها انجام داد که در بسیاری از کشورها رایگان یا تحت پوشش بیمه انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید