• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 10 بهمن 1400
کد مطلب : 152359
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/AD4Zp
+
-

رکوردشکنی در تجارت ایران و روسیه

ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در 11ماه سال2021 میلادی به رکورد 3میلیارد و 785میلیون دلار رسیده است

آمارهای ارائه‌شده از سوی منابع روس، از ثبت رکورد جدید در ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه و مهیابودن زمینه برای تحقق تجارت 4میلیارد دلاری میان 2کشور حکایت دارد.
به گزارش همشهری، آنطور که رستم ژیگانشین، نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران به یک رسانه روسی اعلام کرده، ایران و روسیه در 11ماه سال2021 میلادی توانسته‌اند ارزش تجارت دوجانبه را به 3میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار برسانند و احتمال رسیدن این رقم به ۴میلیارد دلار در آمارهای 12ماهه سال2021 وجود دارد.

رکورد تجارت با همسایه شمالی می‌شکند؟
نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسی اعلام کرد: در ۱۱ماهه سال۲۰۲۱ ارزش تجارت روسیه با ایران با افزایش ۸۹.۴درصد نسبت به‌ مدت مشابه سال ماقبل از آن به 3میلیارد و ۷۸۵میلیون دلار رسید که تا پایان سال۲۰۲۱ می‌تواند به ۴میلیارد دلار برسد. به‌گفته او، رسیدن حجم مبادلات تجاری روسیه و ایران در سال۲۰۲۱ به میزان 4میلیارد دلار یک رکورد تاریخی است.
ژیگانشین خاطرنشان کرد: سرویس گمرک فدرال روسیه، اطلاعات نهایی نتایج سال را در دهه دوم فوریه منتشر خواهد کرد؛ اما از آمارهای 11ماهه چنین برمی‌آید که در این دوره زمانی، صادرات روسیه به ایران بیش از دوبرابر رشد کرده و تقریبا به ۳میلیارد دلار رسیده؛ درحالی‌که صادرات ایران به روسیه تقریبا ۲۲درصد افزایش یافته است. نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران گفت: تقریبا ۸۰درصد تجارت بین 2کشور را محصولات کشاورزی نظیر غلات و دانه‌های روغنی سبزیجات، میوه‌جات، خشکبار و آجیل تشکیل می‌دهد. همچنین تعدادی از پروژه‌های تجاری بین 2کشور نیز در بخش انرژی در حال اجرا هستند که در سال۲۰۲۱ شدت یافته‌اند.

تجارت واقعی ایران و روسیه چقدر است؟
نکته قابل‌تأملی که رستم ژیگانشین، نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران مطرح کرده، این است که داده‌های سرویس گمرک فدرال روسیه، شامل تجارت غیرمستقیم ایران و روسیه که از طریق کشورهای واسط انجام می‌دهند، نمی‌شود؛ درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های ایرانی و روسی محصولات خود را از طریق کشورهای واسطه مثل ترکیه، امارات، جمهوری آذربایجان و سایر کشورها به تهران و مسکو عرضه می‌کنند و به همین دلیل، ارزش واقعی تجارت 2کشور بسیار بیش از ارقام رسمی است. مثلا یک شرکت روسی از طریق یک واسطه ترکیه محصولات خود را به تهران عرضه می‌کند و بالعکس از تهران به مسکو کالا وارد می‌کند؛ درنتیجه این نوع تجارت غیرمستقیم در آمار سرویس گمرک بین ایران و روسیه لحاظ نشده است.
ژیگانشین اظهار کرد: حجم واقعی تجارت بین کشورها به‌طور قابل‌توجهی از شاخص‌های رسمی خدمات گمرکی فراتر رفته؛ به‌گونه‌ای که طبق برآوردهای کارشناسی روسیه، تا پایان سال۲۰۲۰ تجارت واقعی با ایران به ۱۰میلیارد دلار رسیده است. به‌گفته نماینده تجاری روسیه، یکی از عوامل کلیدی افزایش مبادلات تجاری تهران و مسکو، توافق موقت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده که از اکتبر2019 لازم‌الاجرا شده است.

سهم 70درصدی ارز ملی از تجارت با روسیه
نکته دیگری که نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران به آن اشاره کرده این است که درصد بالایی از مبادلات تجاری بین روسیه و ایران با ارزهای ملی و به‌خصوص روبل انجام می‌شود. ژیگانشین، با بیان اینکه حدود 70درصد به ارزهای ملی و عمدتاً به روبل انجام می‌شود، تصریح کرد: این گزینه تجاری به شما امکان می‌دهد تحریم‌های آمریکا علیه تهران را دور بزنید.
همچنین این مقام روسی با اشاره به اینکه نشست بعدی کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران ممکن است در بهار یا تابستان  2022 میلادی برگزار شود، اظهار کرد: توافق برای برگزاری نشست بعدی که به‌نوبه‌ خود باید در روسیه برگزار شود، در سفر سیدابراهیم‌رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به مسکو حاصل شده و طرف روسی انتظار دارد زمان برگزاری این نشست، پیشنهاد‌های ایران که در سفر رئیس‌جمهور مطرح شد، منجر به نقشه‌راه همکاری در بخش انرژی شود. رئیسی 19ژانویه در یک سفر رسمی وارد روسیه شد و ضمن دیدار ولادیمیر پوتین رهبر روسیه اعلام کرد که پیش‌نویس توافقنامه همکاری استراتژیک برای یک دوره 20ساله به طرف روسی تحویل داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید