• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 10 بهمن 1400
کد مطلب : 152352
+
-

این تک‌نفره‌ترین طلای جهان است

گقت‌وگو با محسن‌ بهشتی‌راد که با کفش‌ها، تبر و دیواره دست‌ساز خودش و در رقابت با 12یخ‌نورد روسیه قهرمان جهان شد

این تک‌نفره‌ترین طلای جهان است

لیلی خرسند

قهرمانی محسن بهشتی‌راد در ماده سرعت مسابقات یخ‌نوردی قهرمانی جهان برای خیلی‌ها عجیب است. او در سرزمین یخی روسیه و در رقابت با 12یخ‌نورد روس روی سکوی اول رفت. بهشتی‌راد 5سال پیش توانسته بود خودش را به جمع 8‌نفر اول برساند اما قهرمانی غیرممکن‌ترین اتفاقی بود که می‌شد از یک یخ‌نورد غیرروسی انتظار داشت چه برسد از یک ایرانی. قهرمانی بهشتی‌راد یک ویژگی دیگر هم دارد. او با ابزار، تبر و کفشی که خودش ساخته مسابقه داد و قهرمان شد. او حتی به جای دیواره‌های یخی، روی دیواره‌های چوبی دست‌ساز خودش برای جهانی تمرین کرده بود.

  از قهرمانی‌تان شوکه شدیم، انتظارش را داشتید طلا بگیرید؟
برای خودم قابل‌ پیش‌بینی بود که قهرمان شوم اما برای یخ‌نوردی ایران و حتی یخ‌نوردی جهان غیرمنتظره بود که یک نفر غیر از روس‌ها بخواهد به قهرمانی برسد. چندین سال است که در همه مسابقات جهانی سرعت، روس‌ها سکوهای اول تا سوم را دارند.

  بعد از این قهرمانی حال شما و روس‌ها چطور بود؟
حال من که مسلما خوب است، حال روس‌ها هم خوب است. آنها هم از دوستان من هستند. چند سال است که روی دیواره‌های روسیه تمرین کرده‌ام و مسابقه داده‌ام. با آنها دوست شده‌ام و خیلی چیزها ازشان یاد گرفته‌ام. بعضی از آنها از قهرمانی من خوشحال شدند و طبیعی است که بعضی‌ها ناراحت شوند.

  گفتید با 10روز تمرین در مسابقات شرکت کردید، در ایران امکان تمرین نیست؟
مسابقات جهانی از آخر آذر شروع می‌شود و تا آخر زمستان ادامه دارد. ما هم فقط در فصل زمستان در بعضی از جاها برف و یخ داریم، ولی روسیه در پاییز برف و یخ دارد و برای تمرین باید رفت آنجا. در ایران روی دیواره چوبی که خودم طراحی کردم، تمرین می‌کردم.

  خودتان طراحی کردید؟
بله، همه تجهیزاتم را خودم طراحی کرده‌ام؛ تبر، کرامپون و دو شاخه‌های فلزی که زیر کفش‌ها بسته می‌شود. همه اینها را با کمک برادرم کاظم که مهندس مکانیک است، طراحی کردیم و ساختیم.

  استانداردهای جهانی را دارد؟
صد درصد. حتی بهتر هم هست. خیلی هم طالب دارند اما نمی‌فروشم. من مدل‌های روسی را استفاده کرده‌ام اما باب میلم نبود. این چیزی که خودمان ساختیم متناسب با فیزیک و استایل خودم است. با وسایل استاندارد تفاوت زیادی هم ندارد، فقط از نظر اندازه و زاویه فرق می‌کند.

  چرا این کار را انجام دادید؟ به‌خاطر مشکلات مالی مجبور شدید؟
به‌خاطر تحریم‌ها نمی‌شد این ابزار را به ایران آورد. باید به کشور مقصد می‌رفتیم و می‌خریدیم. نمی‌شود موقع مسابقه خرید کنی، تمرین کنی و نتیجه بگیری. شاید چیزی که می‌خری خیلی به دردت نخورد. به خاطر همین ترجیح دادم خودم دست به کار شوم.

  همه کار را که خودتان انجام دادید، فدراسیون چه کار کرد؟
من خودم یک تیم هستم. خودم هم مربی خودم هستم، هم طراح و... این مدال، تک‌نفره‌ترین مدال دنیاست! هیچ‌کس من را باور نداشت. تنها کسی که مرا باور داشت خودم بودم. اگر به یک آدم عادی بگویی یک نفر نه امکانات دارد، نه دیواره، نه تبر و نه برف و یخ، ولی می‌خواهد به مسابقات جهانی برود، طبیعی‌اش این است که بخندد. اما چیزی در ذهن من بود که می‌گفت تو می‌توانی. من کارم را انجام دادم. وقتی قهرمان آسیا شدم، در جهانی تیمی نایب‌قهرمان شدیم و... کم‌کم بقیه هم باور کردند که می‌توانم. اول دوستانم باورم کردند، بعد هیات و فدراسیون.

  چطور یخ‌نوردی را شروع کردید؟
سنگ‌نورد بودم. به‌واسطه دوستان با یخ‌نوردی آشنا شدم. با توجه به سختی‌هایی که این رشته داشت نتیجه‌گرفتن را همه غیرممکن می‌دانستند. الان هم در ایران برای خیلی‌ها باورنکردنی است که من توانستم به قهرمانی برسم. اینجا در روسیه خیلی‌ها من را می‌شناسند و ارتباط نزدیکی دارند. آنها تلاش‌های من را دیده بودند و بیشتر از ایرانی‌ها باورم داشتند.

  سال2017 به جمع 8نفر اول رسیدید. در آن مسابقه 15یخ‌نورد روس بودند. در این دوره روس‌ها چند نفر را داشتند؟
مسابقه در 2گروه سنی جوانان و بزرگسالان برگزار می‌شود. روسیه 6یخ‌نورد در بزرگسالان و 6یخ‌نورد در جوانان داشت. در پایان مسابقات همه نتایج ادغام می‌شود و 3نفر روی سکو می‌روند. این دوره جوانان روسیه خیلی بهتر کار کردند و نفرات دوم و سوم از جوانان بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید