• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 10 بهمن 1400
کد مطلب : 152349
+
-

جلوگیری از سرقت‌های شهری با اینترنت اشیاء

کورش جدی‌ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران

میزان سرقت تجهیزات طی سال1400 نسبت به سال گذشته در حدود 15درصد افزایش داشته است. همچنین به لحاظ ارزش ریالی، تجهیزات سرقت‌شده در سال1400 نسبت به سال گذشته با احتساب تورم حدود 58درصد افزایش داشته است.
در این بین، بحث خاموش بودن و غیرفعال بودن دوربین‌های کنترل ترافیک شهر تهران نیز اخیرا مطرح شده و برخی می‌گویند که همین موضوع افزایش میزان سرقت‌ها را در پی داشته است اما نکته اینجاست که باید توجه شود که دوربین‌های کنترل ترافیک شامل دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، ثبت تخلف تردد محدوده طرح ترافیک، ثبت تخلف و تردد محدوده آلودگی هوا، LEZ و دوربین‌های رینگ تهران می‌شود. حال عمده مشکلات دوربین‌های این شرکت مربوط به دوربین‌های ثبت تخلف سرعت است که 2عامل انحصار و سرقت باعث این مشکلات شده است. هرچند تا‌کنون ایمن‌سازی‌ به روش‌های مختلف برای این تجهیزات انجام شده، اما متأسفانه هربار شاهد تغییر روش‌های سرقت توسط سارقان هستیم. از طرفی عامل انحصار خود، باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای ازجمله تعیین نرخ خدمات و محصولات از طریق انحصار‌کننده می‌شود و در نتیجه برای تهیه قطعات یدکی، تعمیر و نگهداری دوربین‌ها با سختی‌های زیاد مواجه هستیم. دومین مسئله در مورد سرقت‌ها این است که به اعتقاد اینجانب تجهیزاتی با این حجم و وزن نمی‌تواند فقط به‌وسیله چند نفر معتاد به سرقت برود. مطمئنا این سرقت‌ها توسط افراد خاص و گروه‌هایی سازماندهی‌شده انجام می‌شود که با همکاری پلیس محترم و دستگاه قضا در حال پیگیری و کشف جرم و شناسایی مجرمان هستیم که ان‌شاءالله در آینده نزدیک خبرهایی را در این بخش ارائه خواهیم کرد.
با همه اینها مسئله‌ای که نباید از آن غفلت شود بهره‌مندی از زیرساخت‌ها برای هوشمند‌سازی‌ کنترل ترافیک است. یکی از مسائل مهم نیز حرکت به سمت IOT یا اینترنت اشیاء است. مدیریت شهری با توجه به هدف‌گذاری‌ها و تکالیف مربوط در این حوزه، در برنامه‌های اول و دوم و سوم 5ساله شهرداری تهران تا افق1404، اقدام به ایجاد و توسعه شبکه فیبر نوری کرده و در حال تکمیل این شبکه است؛ از این‌رو می‌توان گفت هم‌اکنون بستر ایجاد یک شهر هوشمند الکترونیک واقعی در تهران فراهم شده که می‌طلبد تمام سازمان‌ها و واحدهای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی با یکپارچگی و تعیین وظایف به سمت پیاده‌سازی‌ شهر هوشمند حرکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید