• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15226
+
-

تغییر مسیر در بازارها بورس صعود، طلا و ارز نزول کرد

شاخص کل بورس تهران دیروز بار دیگر به محدوده 93هزار واحد برگشت

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته رشد کرد و بار دیگر به محدوده 93هزار واحد بازگشت. همزمان با این رویداد، قیمت‌ها در بازار طلا و ارز اندکی کاهش یافت.

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از اول سال تاکنون 3.5درصد افت کرده و هزاران میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شده است. به اعتقاد تحلیلگران بخش عمده نزول بورس تحت‌تأثیر انتظارات سهامداران شکل گرفته و انتظار می‌رود این رویه بعد از مشخص شدن نتایج مربوط به خروج احتمالی آمریکا از برجام فروکش کند.

به این معنا که بخش زیادی از نزول بورس از ابتدای سال تاکنون ناشی از عوامل سیاسی و انتظار برای خروج آمریکا از برجام بوده است. اما دیروز به فاصله 4روز مانده تا مشخص‌شدن تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در مورد برجام، شاخص کل بورس تهران با رشد مواجه شد.

همزمان با رشد شاخص بورس، التهاب موجود در بازار طلا و ارز هم اندکی فروکش کرد. به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا که در بازار آزاد تا مرز 7200تومان هم مبادله می‌شد، به محدوده 6300تا 6400تومان رسید.

کاهش قیمت دلار و دیگر ارزها موجب شد تا التهاب و عطش بازار سکه و طلا نیز فروکش و طی آن هر سکه طرح قدیم و جدید با افت 70و 124هزار تومانی به سطح قیمت یک میلیون و 930و 2میلیون 75هزار تومان عقب نشینی کند. بهای هر نیم و ربع سکه نیز با کاهش 65و 25هزار تومانی به 985و 606هزار تومان و قیمت هر گرم طلای 18عیار نیز با کاهش 8هزار و 220تومانی به کمتر از 191هزار تومان رسید.  به‌نظر می‌رسد عواملی به تغییر جهت نقدینگی از بازارهای طلا و ارز به سمت بورس تهران در مبادلات دیروز منجر شده بود.



تبدیل نقدینگی به طلا و دلار

محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف کشور در تحلیل شرایط بازار گفت: هجوم متقاضیان خرید سکه و ارز طی هفته گذشته با رشد قابل توجهی در سطح بازار روبه‌رو بوده و از طرفی مردم برای خرید طلای خام نیز اشتیاق نشان داده‌اند. او ادامه داد: شرایط بازار به‌گونه‌ای رقم خورده که سرمایه‌گذاران درصدد تبدیل نقدینگی خود به طلا هستند که همین عامل باعث شده قیمت سکه، دلار و طلا به پرواز درآید. او با بیان اینکه قیمت طلا وسکه واقعی نیست، تأکید کرد: با وجود اینکه قیمت جهانی طلا کاهش یافته، اما قیمت سکه و طلا در بازار داخلی در حال افزایش است این به‌معنای این است که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه از مولفه‌های اقتصادی پیروی نمی‌کند. کشتی‌آرای افزود: زمانی که پیش فروش سکه در بازار اشباع و به تمام تقاضاها پاسخ داده شد این روند باید مدیریت می‌شد اما متأسفانه در هفته گذشته حتی لایه‌های پایین جامعه در حال تبدیل پول خود به طلا و سکه بودند.



تزریق سرمایه به بورس

دیروز اما بعد از کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، شاخص کل بورس تهران 316واحد رشد کرد و بار دیگر به محدوده 93هزار واحد برگشت. ظرف روز‌های گذشته این شاخص به کانال 92هزار واحد نزول کرده بود. در مبادلات روز گذشته، قیمت سهام برخی شرکت‌های صادرات محور و ارز آور مانند فولاد مبارکه، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، گل گهر، فولاد خوزستان و پالایشگاه بندرعباس با افزایش قیمت دادوستد شدند و با اثر 144تا 16واحدی این شرکت‌ها، شاخص بورس با بازپس‌گیری کانال 93هزار تایی به عدد 93هزار و 165واحد رسید.

ارزش کل معاملات بورس هم تحت‌تأثیر این تحولات به 264میلیارد تومان رسید. در طول روزهای گذشته بخش زیادی ازسهامداران به‌ویژه سهامداران کوچک اقدام به فروش گسترده سهام کردند و همین موضوع منجر به کاهش شدید ارزش معاملات از اول سال تاکنون شده است. در همین رابطه رحیم‌زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره شرایط کنونی بازار سهام هم به بورس‌ نیوز گفت:تحول اقتصادی با تقویت بورس رابطه‌ای مستقیم دارد اما شرایط کنونی بازار نیازمندتزریق سرمایه‌های سرگردان به بورس و حوزه‌های تولیدی است.

او ادامه داد: شرایط اقتصادی با التهاب بازار ارز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد زیرا در ابتدای دولت یازدهم، بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار بود و تولیدکنندگان می‌توانستند مواداولیه خود را با قیمتی ثابت و با برنامه‌ریزی وارد کنند اما وضعیت کنونی باعث شده که فعالیت‌های تجاری با وقفه مواجه شوند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت سریعا باید با اتخاذ سیاستی حکیمانه به سمت تقویت بورس و نه تضعیف آن گام‌های مؤثری بردارد زیرا تضعیف بازارسرمایه در کشور نتیجه‌ای جز رشد بازارهای سوداگرانه نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید