• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 9 بهمن 1400
کد مطلب : 152250
+
-

رئیسی در گیلان از راه‌آهن رشت- بندرانزلی بازدید کرد

وعده دولت برای تکمیل کریدور شمال - جنوب

دولت
وعده دولت برای تکمیل کریدور شمال - جنوب

رئیس‌جمهور در نیمه راه سفرهای استانی روز جمعه از مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام و معضلات زیست‌محیطی استان گیلان بازدید کرد. پانزدهمین سفر استانی سیدابراهیم رئیسی به این استان شمالی کشور انجام شد. این سفر یک‌روزه به‌طور خاص متوجه اقتصاد دریایی و گردشگری گیلان با هدف رفع بیکاری این استان و کاهش مشکلات و مسائل آن بود.
پروژه ویژه و به تأخیر افتاده این استان در ساخت و تکمیل قطعه راه‌آهن سراسری شمال - جنوب کشور تا مرز آستارا نیز در کانون سفرهای استانی  رئیسی قرار داشت. راه‌آهن رشت، انزلی، آستارا علاوه بر اتصال راه‌آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا، باعث اتصال خط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به اروپا و کشورهای حوزه قفقاز می‌شود. راه‌آهن رشت- انزلی به طول ۴۱کیلومتر در حال اجراست. اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی 5هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم وصل می‌کند که تکمیل این کریدور شمال به جنوب فواید اقتصادی فراوانی برای ایران و کشورهای همسایه شمالی دارد. رئیسی با بیان اینکه تکمیل این خط آهن می‌تواند ضمن تسهیل حمل‌ونقل کالا، زمان و هزینه‌های انتقال کالا را کاهش دهد، تأکید کرد: تکمیل کریدور شمال به جنوب فواید اقتصادی فراوانی برای کشورمان و نیز کشورهای همسایه شمالی دارد و می‌توان آن را یک پروژه ایرانی- منطقه‌ای نامید.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی در سفر گیلان وضعیت رودخانه گوهررود در مرکز شهر رشت را هم از نزدیک مورد بررسی قرار داد و از مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کاسپین نیز بازدید کرد. رئیس‌جمهور از شرکت نساجی صنایع پوشش ایران که پس از سال‌ها توقف فعالیت در چند ماه اخیر عملیات نوسازی و راه‌اندازی آن در دست اجراست نیز بازدید کرد. او در جریان این سفر به ضرورت اشتغال اشاره داشت که برخی از خانواده ها را نگران کرده و گفت: بیکاری، معیشت مردم و مسائل فرهنگی و اجتماعی را در استان گیلان دنبال می کنیم.
رئیسی تصریح داشت: «امیدواریم این سفر در ادامه کارهای خوبی که در گیلان انجام شده نقطه عطفی باشد برای رفع برخی از مشکلات گیلان و لذا از استاندار ، مدیران و نمایندگان استان می‌خواهیم پیگیرانه اقدام کنند تا دیگر شاهد مشکلاتی که امروز وجود دارد نباشیم.» رئیس‌جمهور در این سفر با حضور بر سر مزار میرزاکوچک‌خان جنگلی با قرائت فاتحه به مقام این مبارز شهید ادای احترام کرد. ساماندهی و رفع آلودگی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت و تسریع در تکمیل اتصال راه‌آهن چابهار به بندر انزلی قول‌های مشخص رئیس‌جمهور در این سفر بودند.

مکث
دعوت از رئیس‌جمهور برای اجلاس قطر
معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر روز پنجشنبه در دیدار با رئیس‌جمهور دعوت رسمی امیر قطر از سیدابراهیم رئیسی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر‌کننده گاز را تقدیم کرد. رئیسی در دیدار «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» با بیان اینکه حضور بیگانگان در غرب آسیا ناامنی و نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: بیگانگان برای هویت و شخصیت ملت‌ها و دولت‌های منطقه احترام قائل نیستند و تصور می‌کنند که کدخدای دنیا هستند درحالی‌که آنها باید روحیه استکباری و خودبرتربینی را کنار گذاشته و هویت و فرهنگ ملت‌ها را به رسمیت بشناسند. محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار پس از بیان دعوت رسمی امیر قطر از رئیسی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر‌کننده گاز گفت: قطر مصمم است تمام تلاش خود را برای افزایش سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی به کار گیرد و امیر قطر شخصا روند توسعه روابط بین 2 کشور را پیگیری می‌کند. وزیر خارجه قطر تصریح کرد: قطر نیز در مورد اینکه حضور نیروهای خارجی در منطقه آثار منفی دارد با ایران هم‌نظر است و معتقدیم کشورهای منطقه باید با اتکا به همکاری‌های منطقه‌ای مسیر صلح و پیشرفت را در پیش بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید