• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 152073
+
-

در 10ماهه 1400

ارزش صادرات غیرنفتی 37درصد رشد کرد

تجارت
ارزش صادرات غیرنفتی 37درصد رشد کرد

در 10ماهه امسال صادرات غیرنفتی کشورمان از نظر وزن 7درصد رشد کرده اما به‌واسطه افزایش قیمت کالاهای پایه (کامودیتی) در بازارهای جهانی، اقلام صادرات غیرنفتی ایران نیز با رشد قابل توجه قیمت مواجه شده و جهش 37درصدی ارزش صادرات نسبت به دوره مشابه سال قبل را به ارمغان آورده است.
به گزارش همشهری، با کمرنگ شدن اثرات منفی شیوع کرونا بر مبادلات تجاری و همچنین بهبود بازار کالاهای صادراتی، روند ترمیم تجارت خارجی ایران تسریع شده و آنگونه که متولیان گمرک و وزارت اقتصاد می‌گویند، هم در حوزه صادرات غیرنفتی و هم در حوزه تخصیص ارز به واردات، اهداف مدنظر محقق شده است.

کارنامه تجارت خارجی
آمارهای ارائه شده از سوی رئیس‌کل گمرک ایران نشان می‌دهد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه، 100میلیون تن کالا به ارزش 38میلیارد و 703میلیون دلار از کشور صادر شده که نسبت به 10ماهه سال قبل، از نظر وزن 7درصد و از نظر ارزش 37درصد افزایش دارد. در مقابل میزان واردات غیرنفتی ایران در این دوره زمانی نیز معادل 33میلیون تن به ارزش 41میلیارد و 473میلیون دلار بوده که از نظر وزن 17درصد و از نظر ارزش 34درصد افزایش نشان می‌دهد. علیرضا مقدسی، رئیس‌کل گمرک ایران دیروز در نشست خبری گفت: عملکرد ۱۰ماهه تجارت خارجی مشتمل بر 540هزار اظهارنامه صادرات و 234هزار اظهارنامه وارداتی بوده است. طبق آمارها، در 10ماهه امسال، تراز تجاری کشور به‌واسطه نیاز به واردات گسترده کالاهای اساسی، منفی 2میلیارد و 770میلیون دلار بوده؛ یعنی علاوه بر ارز حاصل از صادرات، این مقدار نیز از محل ارز موجود در کشور صرف واردات کالا شده است.
رئیس‌کل گمرک در مورد واردات کالاهای اساسی در 10ماهه امسال گفت: از ۷قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند ۲۱میلیون تن کالا به ارزش ۱۲میلیارد دلار به کشور وارد شده که شامل برنج، لاستیک خودرو سبک و سنگین نیز می‌شود. همچنین از ۲۵قلم کالای اساسی که بخشی از آن ارز نیمایی دریافت می‌کنند، ۲۵میلیون تن به ارزش ۱۵میلیارددلار وارد شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۳۶درصد به لحاظ وزنی و ۵۶درصد به لحاظ ارزش افزایش نشان می‌دهد. به‌گفته مقدسی، هم‌اکنون موجودی کالاهای اساسی شامل ۲۵قلم کالا بالغ‌بر ۵میلیون تن است. او همچنین از برنامه جدید گمرک برای ترخیص کالاها به‌صورت ترخیص ۹۰درصدی خبر داد و افزود: پیشنهاد‌هایی وجود دارد که بتواند ۱۰درصد مابقی را نیز برای حمایت از تولید ترخیص کنیم که هنوز پیشنهاد آن قطعی و نهایی نشده است.

مکث
ماجرای مرغ‌های آلوده ترکیه

رئیس‌کل گمرک در نشست خبری دیروز در مورد ماجرای واردات مرغ‌های آلوده از ترکیه و توزیع آنها در بازار، گفت: فارغ از انبارها و محوطه‌های اختصاص گمرک، برخی انبارهای اختصاصی نیز وجود دارد که در اختیار و تحت نظر گمرک است. در پرونده مرغ‌های آلوده ترکیه، ۲۲تن مرغ وارد کشور شد و این مرغ‌ها در یک سردخانه که مورد تأیید خود سازمان نظام‌پزشکی بود، نگهداری می‌شد. مقدسی ادامه داد: بعد از واردات این محموله مرغ، قرار بود مجوز را دامپزشکی صادر کند که به طول انجامیده و این محموله حدود ۲۰۰روز در انبار مانده؛ اما بعدا گمرک متوجه شد که کالاها در انبار وجود ندارند و خارج شده است. رئیس‌کل گمرک گفت: بعد از بررسی‌های صورت گرفته، دامپزشکی اعلام کرد که کالاها نمی‌تواند برای استفاده توزیع شود و به همین واسطه مرغ‌ها که به تهران و یکی از شهرهای دیگر ارسال شده بود، جمع‌آوری شد. به‌گفته مقدسی، ارزش این محموله معادل ۱۴میلیارد و ۵۵۵میلیون ریال بوده و در این ماجرا طبق بند«الف» ماده۱۱۳ قانون امور گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق اعلام جرم شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید