• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15194
+
-

شهر در رسانه‌ها

ضرورت چابک‌سازی‌ شهرداری

روزنامه «سازندگی» با رئیس شورای شهر تهران گفت‌وگو کرده است؛ محسن هاشمی درباره سیاست‌زدگی مدیریت شهری تهران هشدار داده و درباره ضرورت چابک‌سازی‌ شهرداری تهران می‌گوید: برای سازمانی چابک و کوچک حداکثر 3 معاون کافی است و وزارتخانه‌ها یا ادارات نباید بیشتر از 3 معاون داشته باشند. او معتقد است که ساختارها را باید از بالا کوچک کرد: «آیا سازمانی مانند شهرداری به 9معاون و 10مشاور نیاز دارد؟ هر معاون باید 4 یا 5 مشاور داشته باشد؟ اصلا چرا هر مدیرکل شهردار 2مشاور دارد؟ نتیجه این چارت‌بندی درنهایت موازی‌کاری و همپوشانی مسئولیت‌هاست.» هاشمی بر این باور است که تعداد زیاد معاونان نه‌تنها کمکی به تسریع کارها نمی‌کند، بلکه شهردار باید بیشتر وقت و انرژی‌اش را صرف حل اختلاف معاونان خود کند. به اعتقاد هاشمی حذف نیروهای بالادستی به‌صورت طبیعی به حذف تعداد زیادی از پست‌های پایین‌دستی منجر خواهد شد.

نتایج اجرای طرح ترافیک جدید

روزنامه «دنیای اقتصاد» پس از اجرای طرح ترافیک جدید به بررسی میدانی وضعیت شهر پرداخته است؛ بررسی‌های این روزنامه حاکی از کاهش حجم تردد خودروها در معابر محدوده مرکزی شهر در برخی از ساعات اجرای طرح است اما درعین‌حال به‌نظر می‌رسد بخشی از این کاهش ترافیک را باید به عدم‌دسترسی برخی از گروه‌های سهمیه‌بگیر به مجوز در روزهای گذشته و نیز بی‌اطلاعی عده‌ای از شهروندان درباره چگونگی دریافت مجوز روزانه ورود به محدوده طرح پس از تغییراتی که در روال قبلی خرید مجوز رخ داده است، مرتبط دانست؛ چراکه از یکسو فرایند تأیید مجوز برخی از گروه‌های سهمیه‌بگیر و ثبت خودروی برخی دیگر از آنها پس از تخصیص سهمیه از سوی نهاد مربوطه، هنوز ادامه دارد و از سوی دیگر مشاهداتی حاکی از شکل‌گیری بازار سیاه برای فروش مجوز روزانه طرح ترافیک جدید، از بی‌اطلاعی برخی شهروندان نشات گرفته است.

کسی با شهرداری نجفی مخالف نبود

روزنامه «همدلی» با بهزاد نبوی گفت‌وگو کرده است. وی با تأکید بر اینکه استعفای نجفی از شهرداری تهران به‌صلاح نبود، معتقد است که مقایسه دوران شهرداری آقای قالیباف با آقای نجفی صحیح نیست: «همه نهادها و قدرت‌ها در طول دوران شهرداری از ایشان (قالیباف) حمایت کردند. آقای نجفی پیش از آنکه شهرداری تهران را قبول کند چون می‌دانست اداره شهر تهران نمی‌تواند تحت‌الشعاع درگیری سیاسی طیف‌های مختلف قرار بگیرد، تلاش کرد نظر قدرت‌های مختلف و نهادهایی را که ممکن بود مانع کارش در شهرداری تهران شوند، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم جویا شود.» نبوی در ادامه گفته که به جز یک نهاد، کسی با شهرداری نجفی مخالفتی نداشت. او ضمن اشاره به عمق مشکلات شهر تهران، گفته که نجفی اهل درگیری‌های آنچنانی نبود. او می‌خواست شهرداری باشد که صرفا به شهر خدمت کند.

اهمیت پاکدستی و تخصص برای شهردار تهران

روزنامه «اعتماد» یادداشتی را به قلم ابراهیم امینی، عضو شورای شهر تهران منتشر کرده است؛ امینی با اشاره به پیچیدگی‌ها و اهمیت اداره کلانشهر تهران، مهم‌ترین ویژگی برای شهردار تهران را «پاکدستی» دانسته و نوشته که «شهردار آینده باید بتواند با فساد مبارزه کند و روابط سالم و قانونی را در دستگاه مدیریت شهری تضمین کند.» به نوشته این عضو شورای شهر تهران، پاکدستی شهردار را هم می‌توان از روی پیشینه او در جایگاه‌های مدیریتی که قبلا در آنها حضور داشته، تشخیص داد. از طرف دیگر شهردار تهران باید از توان بالایی در انسجام‌بخشی سازمانی برخوردار باشد و بتواند تمام زیرمجموعه‌های شهرداری تهران را در چارچوب یک مدیریت یکپارچه و همراستا اداره کند. امینی درباره وجهه سیاسی شهردار تهران نوشته که «شهردار هم طبیعتا دیدگاه سیاسی دارد اما نباید شهردار صرفا به‌عنوان چهره ای سیاسی نزد افکار عمومی شناخته شود، بلکه وجه اصلی او باید تخصص و توانمندی در سطوح بالای مدیریتی باشد.»

زندگی 2میلیون نفر زیر سقف‌های فرسوده

روزنامه «جوان» در مطلبی از زندگی 2میلیون نفر در بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داده و شکل‌گیری 5هزار و ٨٠٠ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در کلانشهر تهران را ناشی از بی‌ضابطه بودن در برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شهری و نبود سیاست‌های مهار مهاجرت دانسته است که موجب شده در طول سال‌های 45 تا 95 و حدود 50سال، جمعیت شهر تهران سه برابر و جمعیت پیرامون شهر پنج برابر شود. به نوشته این روزنامه، سیاست دولت با تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری که در رأس آن رئیس‌جمهوری قرار دارد، نوسازی بافت ناکارآمد شهری در2هزار و ٧٠٠محله در طول ١٠سال آینده است که این مگاپروژه به اعتبارات سالانه ٢5هزار میلیارد تومان نیاز دارد. این درحالی است که به گفته دبیر کارگروه ملی، در پایتخت 120هزار ساختمان در حریم گسل ساخته شده است و حدود 70درصد از مساحت شهر تهران روی گسل زلزله قرار دارد که هرلحظه آبستن حوادث مختلفی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید